Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1284 ggr
TheCottonCandy
5/16/18, 9:58 PM

Plötsligt rund mage

Min ena mus Angel har helt plötsligt blivit väldigt rund om magen. Visst har hon haft lite väl bra hull hela tiden (precis som resten av hennes syskon) vilket verkar bero på dåliga gener.

Hon har dock aldrig sett såhär rund ut om endast magen, och jag undrar därför om någon har en idé om vad det kan vara som gjort att det har blivit så? Kan det verkligen bara vara fett?

I övrigt verkar hon må bra, äter, dricker, bajsar, är aktiv osv.

Lade upp videoklipp på henne så ni kan se.

Annons:
TheCottonCandy
5/16/18, 10:01 PM
#1

Video 1

TheCottonCandy
5/16/18, 10:01 PM
#2

Åh så verkar det inte funka med videon…

Grodan
5/17/18, 8:39 AM
#4

Hon ser dräktig ut.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TheCottonCandy
5/17/18, 11:38 AM
#5

#4 Jo, men grejen är att jag inte har någon hane. Hon bor med sina systrar som hon har bott med hela livet :/

Grodan
5/17/18, 11:51 AM
#6

Hm… jungfrufödsel?

Bajsar hon ok?

Har du matat med något som är väldigt torrt och som kanske sväller i magen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
TheCottonCandy
5/17/18, 12:10 PM
#7

#6 Oj är det möjligt? 

Yes hon bajsar! 

Nej, har inte matat med något ovanligt… Detta är ett mysterium

Får väl vänta och se vad som händer, vägde henne igår och tänker fortsätta med det för att se om hon ökar i vikt

Grodan
5/17/18, 12:41 PM
#8

#7 LOL, nej😛😃

Hur länge har du haft mössen? (kan hon vara parad innan hon flyttade till dig? är du säker på att systrarna är honor? - jag veeeet, men detta är frågor vi måste fråga för vi behöver verkligen bocka av dessa alternativ…)

Det är ju koncentrerat runt region där det finns tarmar och där ungar brukar utvecklas så det ser ut som hon antingen är dräktig, plötsligt ätit väldigt mycket av något och spänner ut tarmarna, är förstoppad - då blir magen också stor, men inget bajs kommer ut, har luft i tarmarna - det finns vissa skumma sjukdomar då detta kan hända, jag förlorade själv en mus 1989 som blev uppblåst som en ballong och veterinären som obducerade hittade inget (det var också han som hade ihjäl henne när han klämde för hårt på magen…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TheCottonCandy
5/17/18, 12:58 PM
#9

#8 Haha, googlade och hittade att det faktiskt har hänt bland fiskar, reptiler, amfibier mm. Dock inte möss :P

Hon har bott här i över ett år så nej, det är inte möjligt. Kollade den gången jag fick dem och fick dem alla till honor. Är ju dock inte jättevan att könsbestämma, men med tanke på att det inte har blivit några ungar under hela tiden så skulle jag inte tro att där är en hane. Men jag får väl försöka kolla extra noga igen 😮

Hoppas dock inte att det är så att hon är dräktig, hon har aldrig haft en kull och hon fyller 2 i september…

Åh fy va hemskt :(

TheCottonCandy
5/18/18, 12:37 AM
#10

Igår vägde jag Angel och då vägde hon 58 g. Idag väger hon 60g 😬 Jag vet inte vad jag ska tro, har kollat könen på alla igen men tycker verkligen att alla ser ut som honor 😅 Har lite halvt panik atm

Tsunamis
5/18/18, 8:24 AM
#11

Vätska i buken kan de få av många anledningar. Det kan göra att de ser dräktiga ut. 

Du får nog rådfråga en smådjurskunnig veterinär själv hade jag nog avvaktat lite.

MvH  Tsunamis

ariama
5/18/18, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hon har definitivt stora tydliga "bulor" högt upp på buken, ända mot ryggen. Mina dräktiga honor kan se ut ungefär så. Kanske inte med så "runt jämnade bulor" eller hur jag säger det, men jag vet inte.

Nånting växer där inne, frågan är vad. Det kan inte vara en vildmushane som tagit sig in? De är små och klarar pyttespringor!

Så högt upp mot ryggen tror jag inte på tarmarna (men jag kan ha fel), utan snarare livmodern (möss har ju tvådelad livmoder, typ, vet faktiskt inte namn, hjälp mig nån!😮).  Om inte ungar så kanske tumörer, "livmoderscancer" ?

Det här är ju inget jag kan säga utan att det blir spekulationer och vilda gissningar som kanske inte har något med verkligheten att göra!! Bara en veterinär kan ge svar. Som Tsunamis säger skulle jag avvakta. Ungar (av nån mysko anledning) eller sjuk? Om sjuk så kommer det att märkas, och då bör hon få avsluta sitt liv omedelbart, för detta har gått långt, tänker jag.

Tänk på att möss inte visar när de har ont, när det syns att de är sjuka så är det verkligt illa.  Vi får hoppas på ungar…

TheCottonCandy
5/18/18, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#11 #12 Tack för era svar! Jag avvaktar lite och hoppas väl på bebisar isf… Har ni några tips osv på saker som kan underlätta för henne om hon nu är dräktig? Har läst att man kan ge hallonbladste. Hur mycket ska man ge av det? OM hon är dräktig, hur långt gången skulle ni gissa på att hon är? Borde jag låta henne gå själv eller gå kvar med andra honor? Samt så lägger jag in en bild på deras bur här, tror ni att en vildmus skulle kunna komma in där och sedan ut igen? Har inte sett några tecken alls heller på att det skulle kunna ha kommit in en vildmus på mitt rum.. Men man kan väl aldrig vara helt 100% :/

Annons:
Novachan
5/18/18, 3:08 PM
#14

Är skendräktighet inte en möjlighet?

Bruno71
5/18/18, 4:38 PM
#15

Min ena mus flicka ändrade visserligen beteende o de verkar inte din ha gjort? Men ja hon blev reserverad o började bita av morrhåren på de andra. Sen började hon bli rund över magen. Valde att avsluta hennes liv då hon också började bita mig o hon va personlighetsförändrad. Veterinären trodde på tumör i magen el nåt i livmodern. Hon blev liksom uppblåst.

ariama
5/18/18, 8:14 PM
#16

Nä, det där ser vildmussäkrat ut. Dessutom borde du se tecken (bajs på golvet nånstans) om det var en vildmus inne. Jag tror inte på dräktighet, det ser inte så ut i alla fall. Om ungarna skulle vara sådär stora som bulorna visar, och om de var uppträngda mot ryggen sådär, så skulle hon vara oerhört mycket rundare, för de skulle vara många.
Jag vet inte vad det är, men i mina ögon bådar det inte gott… Sorry… Skulle vara intressant att få veta vad det är som pågår där inne.

Grodan
5/18/18, 11:09 PM
#17

Jättetråkigt, men jag håller med ariama, det bådar inte gott. Om det är vätska i buken så brukar det bero på något allvarligt fel…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TheCottonCandy
5/21/18, 12:34 PM
#18

Tackar för alla era svar!

Nu är det slut på spekulerandet, har precis kommit hem från veterinären.

Veterinären kände på magen och bestämde sig för att röntga. Röntgade både Angel och en av hennes systrar för referens. Tyvärr visade det sig att vara en tumör som växer därinne. Med tanke på att hon inte alls verkar påverkad nu så tyckte både jag och veterinären att hon skulle få leva kvar än  så länge. Får helt enkelt bara hålla extra koll på henne, så snart hon blir sämre får hon somna in 😐

ariama
5/21/18, 4:56 PM
#19

Tack för att du både visar med bilder och håller oss uppdaterade.  Röntgensvaret var väl väntat, men bra att få bekräftat säkert. Med tanken på läget/lägena på båda sidor högt upp på buken tror ju jag fortfarande på livmodercancer.

Cancer gör inte ont i början. Men sedan är det desto mer smärtsamt, människor får mycket höga doser morfin. De där tumörerna bör vara både flera och ganska stora.  Vänta inte för länge, hon kommer inte tala om för dig när det börjar smärta i buken, inte förrän hon är så påverkad att hon inte kan låta bli, tänk på det.

Och så en tröstekram, även små möss kan vara stora vänner, och det gör alltid ont att förlora dem. 💔

Grodan
5/22/18, 1:43 PM
#20

#18 Vad skönt att du kunde åka till veterinär och få det bekräftat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: