Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 711 ggr
Kalvdans
5/20/18, 2:16 PM

Rossel och nysningar... Vad göra?

Hej! Jag har sedan ett par mån fått bekymmer med rossel/nysningar på ena tjejen, ca 6 månader i dagsläget.. Har provat byta strö till det mest dammfria jag kan komma på (toa-lätt) samt har varit till två olika veterinärer som tyvärr inte verkade så kunniga på dessa små. Vetten var inne på allergi/dammproblem och tyckte jag skulle byta ut ströet mot sand (?) Fick tjatat till mig antibiotika men vet tyvärr inte vilken sort då jag fick det i ett rör, samt metacam som jag har behandlat med med lite framgång. Dock verkar symptomen ej helt försvinna och kommer tillbaka efter behandling. Har även förstått i efterhand att alla mössen skulle behandlats för att slippa ev rundgång.. Ingen annan i gruppen visar symptom hittills men det känns ju inte som någon garanti för att de är friska. Veterinärens nästa/sista förslag var att prova luftrörsvidgande medel.. Vet inte vad mer jag ska göra för att hjälpa henne, tycker det är så jobbigt att se henne ha det så här. Hon ser frisk ut i övrigt, fin och glansig päls och pigga ögon. Äter och dricker som hon ska. Har bra foderstatus med egenblandat foder och färsk mat och vatten dagligen. Goda råd?

Annons:
Grodan
5/22/18, 2:12 PM
#1

Hej.

Tråkigt att höra om din tjej med Rossel. Det är dock inget ovanligt idag och flera här kan nog komma med tips.

Luftrörsvidgande medel är nytt för mig. Finns det några nackdelar till att du inte ville prova det?

Mitt enda förslag är att mata henne med nyttig mat. Verkligen lägga ner energi på att hon får en vitamin- och näringsboost, så att hennes kropp kan få styrka att ev fixa till problemet själv. Så länge hennes allmäntillstånd är fullt ok - dvs hon ser frisk ut, äter bra och t o m gör glädjeskutt ibland.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kalvdans
5/23/18, 6:14 PM
#2

Tack för svar! Problemet med luftrörsvidgande var att det var svårt att dosera rätt i och med den lilla storleken, och veterinären hade aldrig tidigare testat det på så små djur. Ska höra av mig till veterinären igen imorgon. Jag ska lägga ännu extra krut på maten dårå och hoppas på det bästa.

Tjära
5/27/18, 11:24 PM
#3

det jag gjorde när jag hade problem med Rossel var att ge följande portion till två möss i ca tre dagar:

mkt finriven morot

i kaffe-havredryck

vetegroddar

gurkmeja

en droppe olivolja

samt det jag misstänker var viktigast, några små skrap från en selentablett. läs på om selen så förstår du varför. många är rädda för överdosering men använder man  sunt förnuft och är påläst om de farliga mängderna kan man slappna av. blandade noga till en gröt i en brämhultskapsyl (vilket kanske motsvarar en rågad tesked)

har inte haft problem sen dess.

Grodan
6/16/18, 2:22 PM
#4

#2 Ja, om det finns risk vid överdosering så förstår jag det, men din veterinär skulle kunna rådfråga någon annan veterinär som är expert på "exotiska djur" och kanske få tips om hur man blandar ut ett preparat för att få till rätt dos till ett litet djur… eller nåt (jag vet inte alls själv, men att veterinärer kan och bör rådfråga varandra tycker jag är en mycket bra grej, speciellt då det finns så få riktigt duktiga på möss och råttor i Sverige)

#3 Låter intressant.

Kalvdans, hur går det med tjejen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
7/1/18, 9:11 PM
#5

#0 Vad har du gjort för att hjälpa din musa att sluta rossla och hur har det gått?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: