Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 697 ggr
Hittehund
5/27/18, 7:12 PM

Skogsmöss med svansen av?

Hej!

Vi kom till vårt torp i skogen för några dagar sedan. Då det stått tomt under vintern och våren var det musspillning inne. Min bengalkatt hade också span på en mus som var under diskbänken när vi gick och lade oss. Det finns hål därunder där de kommer in och ut ur väggen.

Imorse märkte min man att det tittade fram ett litet mushuvud under hundarnas vattenskål. Det finns två hål där för stabiliteten. Jag bad honom bära ut vattenskålen och brickan den stod på så lyfte vi på vattenskålen och musen (som var supertjock) rultade snabbt iväg över gräsmattan. 

Nu såg jag på brickan där vattenskålen stod att musens svans låg kvar. Hela svansen. 

Till frågan: Klarar sig en skogsmus utan svans? 

Växer det ut en ny?

Har musen smärta av detta?

Vet inte om min bengalkatt har försökt komma åt den och lekt med svansen eller vad som har hänt.

Annons:
ariama
5/30/18, 4:50 PM
#1

Jag vet inte hur handikappad en skogsmus blir utan svans. möss har ju svans av en anledning.  Den klarar sig nog ändå, det tror jag.

Nej, det växer inte ut en ny. Inte på däggdjur, bara på ödlor, och även en del andra djur kan få vissa nya (fast mindre och lite sämre) kroppsdelar.

Ja, det gör säkert ont i början, men jag tror det läker fort, och det klarar den. Människor har ju kuperat svansen på hundar förr i tiden, fast det är förbjudet nu, i Sverige (inte i världen).

Upp till toppen
Annons: