Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1028 ggr
[zombivarg]
2018-05-31 12:07

Vilken färg/ teckning har dessa mössen?

Kan någon av er hjälpa mig med färg och tecken på några möss jag skulle vilja registrera? Har 4st som jag vill ha hjälp med. Jag lägger upp flera bilder på varje mus.

Annons:
[zombivarg]
2018-05-31 12:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Hane, ser ut som agotie/ vit. Men vet inte vad teckningen heter.

[zombivarg]
2018-05-31 12:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Hane, tricolor, svart, vit men vet inte vad tredje färgen kallas?

[zombivarg]
2018-05-31 12:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#3

Hon har en choklad brun färg med ( vad det ser ut som) tan tecken och mycket vit. Kan ni hjälpa mig med färg och teckning så är jag enormt tacksam.

[zombivarg]
2018-05-31 12:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#4

Denna tjejen är troligt vis syster med den ovanför. Hon är också choklad färgad, här syns färgen bättre, med mindre vitt och fler/ större tan liknande fläckar under magen.

ariama
2018-06-01 08:38
#5

Teckningarna kan vara lite knepiga, eftersom de inte är renavlade utan en mix av "vad som blivit". Så är de flesta tecknade möss, medan de standardiserade namngivna teckningarna kräver avelsarbete att få till.
Men när man registrerar får man bara välja nåt som liknar mest.

Då skulle jag på #1 skriva broken. Färg är kanske blue-agouti?

#2 är en vanlig tricolor, kanske skriver man beige tricolor? Beige är alltså den tredje färgen (som är c(e)-blekt svart).
En fråga om #2. har du hanarna ihop? Sära dem omedelbart i så fall, den här grabben ser inte ut att må riktigt bra.

#3. Är chocolate/tan broken. Ganska OK tecknad.

#4 Har odefinierbar teckning. Jag skulle nog skriva (övertecknad) berkshire. Chocolate/tan.

[zombivarg]
2018-06-01 13:34
#6

5# Tack för dina svar. Nej jag har inte killarna ihop. Bilderna på nr2 (Triton) är när jag precis kommit hem med honom från djuraffären och ja han blev biten där. Triton och Arrg ( som nr1 heter) bor i vars ett terrarie med massor av roliga saker i 😉.

Annons:
ariama
2018-06-01 20:43
#7

🙂

Novachan
2018-06-01 22:17
#8

Kul att du blev med möss, även fast det fick bli en djuraffär (om jag minns rätt så har du inte haft möss tidigare(?))

Är tanken att dessa ska bli dina första avelsdjur?

[zombivarg]
2018-06-02 10:28
#9

8# Jag har haft möss tidigare men det är länge sedan. Jag har istället haft mycket hamstrar, både dv och guld, råttor och degusar. Trivs med råttor och degusar bäst, tyckte inte hamstrarna gav mig något, troligt vis för att dom är mer nattaktiva även om dom kan vara vakna på dagen kortare stunder. Därför har jag sedan ca 1,5 år tillbaka funderat, läst, pratat med folk och nu sist blivit medlem här i mf för att åter bli med möss och utveckla mitt intresse för små gnagare. Va först inte meningen att jag skulle börja avla men då jag är specifik i det jag vill ha + att det inte existerar några uppfödare här nere i Skåne så har jag beslutat att själv avla fram det jag vill ha. Dessa två tjejer + ytterligare två till köpte jag från en djuraffär som inte delar på hanar och honor. Jag viste att alla eller någon kunde vara dräktig, visa sig att alla va dräktiga, två fick mindre kullar 2 och 3 st och två fick större kullar 12 och 13 st. Självklart har jag kullat och jag hjälper tjejerna med så bra mat som jag läst mig till här blandannat. Kommer inte sälja några från dessa kullar, känns inte okej, så kommer kulla ytterligare på dom två stora kullarna. Så svar på din fråga är att dessa killar (här ovanför) kommer användas i min kommande avel ihop med möss från kullarna jag har nu. Plus ytterligare någon mus jag fått tag på från annat ställe, dom är grå/vit, hel grå eller blekgrå typ och en som är orange/vit. Kommer kort på dom längre fram för att se vilka färger, tecken dom har. Där av mitt andra inlägg om färger i avel. Tycker den orange/vita är jätte fin men vill inte blanda för många färger nu i början utan planen är lite att ta dom tricolor jag fått tag i och sen köra med grå/ blå djur. Men som sagt det är en annan artikel. Oj, blev vist lite långt men kände jag ville förklara mig lite.

Novachan
2018-06-02 16:51
#10

#9 Ah, nu minns jag din "djur-bakgrund" 🙂

Kanske finns olika åsikter om man kan sälja ungarna trots sin bakgrund, så länge som de är friska och man är ärlig om deras bakgrund till köparen så vet jag inte om det borde vara så stor problem? Men ska ju såklart kännas rätt för dig också

ariama
2018-06-04 12:22
#11

Honan i #3 kan du också använda till tricolor, om jag bara går efter utseendet.

Blanda färger kan du ju göra om du vill, men svart blir bäst tricolor av. Svart är också en lätt färg att få fram.
Tan bör gå bort för bra tricolor (enligt standarden), men sånt bestämmer man ju själv vad man vill, tack och lov! 😃Tricolor som är tan blir inte four-color, de är bara tricolor med tan. I vilken mån tanfärgen syns/påverkas vet jag däremot inte, har för mig att det händer nåt mysko där också…
Nån  som vet?

Nu har du ju kullat, men rent allmän info: De som bara fick 2-3 ungar har antingen kullat själv (av stress eller undernäring, det vet du om du såg magens storlek före, 2-3 ungar ger en mini-gravid-mage), ELLER så kan de ha fertilitetsproblem, så ungarna är, eller är på väg att bli, sterila. En orsak kan vara okontrollerad inavel i många led, om de aldrig särar på könen.

[zombivarg]
2018-06-04 19:54
#12

#11 okej, ja den honan har fått en tricolor unge. Vill helst inte ha tan i aveln så kommer inte avla på det. Dessa honor gick med några hannar som va tricolor så jag va nyfiken om någon av ungarna skulle bli tricolor. Har fått några tricolor i en av dom större kullarna också så får se hur dom ser ut längre fram, dom är ju inte så gamla dom är ca 10-14 dagar gamla.

Dom har säkert kullat själv då deras magar va större än att bara få 2-3 ungar. Affären köper in från flera ställen och lägger ner alla i samma akvarium, oavsätt kön och ålder. Inte det bästa så jag får se hur det går, blir kanske bara pannkaka av allt, men dessa mössen får det lite bättre i alla fall.

Upp till toppen
Annons: