Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1243 ggr
[zombivarg]
6/1/18, 6:24 PM

Hur bör jag tänka, tricolor?

Jag funderar på att börja avla och då framför allt teckningen tricolor. Så långt är allt ok. Men så funderar jag över färgerna, hmmm. Självklart kommer jag satsa på att avla tricolor med tricolor men jag skulle även ibland vilja para in hela färger och det är här jag blir osäker. Bör jag, precis som när det gäller teckning, välja en kanske två hela färger att jobba med eller ska jag ta olika hela färger? Helt ärligt så är min första tanka att inte blanda in allt för många olika sorter, varken teckningar eller färger. Mössen är ju svarta och vita med en tredje färg och det är denna tredje färgen jag vill veta mer om. Hur ska jag tänka typ? Jag har redan några tricolor, förutom vit och svart, så har dom beige/ creme, brun och grå som sina tredje färger. Jag har lus läst Grodan avels Artiklar,många gånger som är super bra, och då lärt mig att brun och grå tillhör svart grupp och beige/creme grupp röd om jag kommer ihåg rätt. Så ska jag därför tex hålla mig till hel grå och eller hel brun färg och om jag får möss med andra Tredje färger så använder jag dom bara ihop med andra tricolor? Kom med era erfarenheter, tankar och funderingar kring detta, roligt att höra hur ni ser och tänker kring detta.

Annons:
ariama
6/1/18, 8:45 PM
#1

Jag kan gärna försöka svara (om ingen annan hinner först), men det blir först om någon/några dagar…

ariama
6/4/18, 11:19 AM
#2

Tricolor är en kombination av 4 gener: Grundfärg (det du kallar hela färger), en tecknat-gen (broken för att bli en riktig tricolor med bra och spridda fläckar), en c-bleknings-gen som bör vara extreme dilution c(e), och så Splash-genen.

Alla generna utom Splashgenen behövs i dubbel upplaga dessutom, eftersom de är recessiva.  Splash är dominant så det räcker med en gen.

Jag vet inte hur mycket du kan om genetik, men gener finns alltid i par, en från mamman och en från pappan.

Grundfärgerna är 8 stycken:

Först de tickade: Agouti, Blue-agouti, Cinnamon (chocolate-agouti), och lilac-agouti ( som innehåller både blue och chocolate).

Och sedan samma fast enfärgade: Svart, Blue, Chocolate, och Lilac (som alltså är en blandning av blue och chocolate).

(Nu tar jag inte med gul/röd eller några andra varianter som är ointressanta för tricolor)

Grundfärgerna kan blekas till andra färger med hjälp av rödögongenen (t.ex. dove, silver-agouti mm, ointressant för tricolor) och c-gener.

Det är de olika varianterna på c-lokus som är intressanta, för de låter splashgenen komma till uttryck, och då är c(e) bäst och den man använder sig av. De olika c-gens-varianterna bleker nämligen på olika vis.

En extreme-dilution-blekt svart mus blir beige.
Lägg till tecknatgenen broken så blir musen beige-broken.

Men sätt till splashgenen så händer något annat mysko! Den svarta musen bleks bara delvis, så en del fläckar blir svarta och en del fläckar blir beige = tricolor.

ariama
6/4/18, 11:27 AM
#3

Svart är den grundfärg man använder mest, eftersom det är den färg som ger mest och bäst kontrast mellan färgerna svart - beige - vitt.

c(e) extreme-dilution är lite variabel så den kan vara lite olika mörk eller ljus, här avlar man några generationer för att få rätt nyans.

Givetvis kan man använda vilken grundfärg som helst till tricolor, och blekningsfärgen blir då förstås densamma som grundfärgens blekningsvariant. De färgerna har inga namn vad jag vet.

ariama
6/4/18, 11:40 AM
#4

Tricolor är en mycket svår variant, om man vill ha den standard-enlig. Först kan det vara svårt att samla ihop rätt genkombinationer. Sen bör fläckarna vara väl avgränsade samt kontrasterna mellan dem. Dvs färgerna ska inte flyta ihop (inte mixade hårstrån, fläckarna kan ligga intill varandra)

"Allt" som "är splash" samt har vita tecken, kallas för tricolor. Utan vitt är det en splash, och då ska färgerna/hårstråna vara mixade och inte uppdelade i fält. Men de bästa tricolor får man med broken, som ju är den teckning som har mest och bäst uppdelade fläckar.

Här är några bilder:

http://hiiret.fi/eng/breeding/?pg=4&sub=9&ala=8

https://mus.ifokus.se/articles/4d713988b9cb462227050d2b-in-close-up-chilloutarea-mousery

Upp till toppen
Annons: