Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 3934 ggr
Grodan
2018-06-17 10:42

Livslängd på möss..?

Diskussion flyttad från "Basic facts: Tammus" .

❤️

#1 av: Novachan

Antar att det ska stå "2-3 år i fångenskap"? Bör det inte snarare stå 1-3 år då bl.a. grossist-möss har mindre sannolikhet till att bli så gamla?

#2 av: Nordanälvens

Håller med Novachan. Inte ovanligt alls att de dör av runt ett års ålder, grossistmus eller inte.

#3 av: ariama

Jag tycker det ska stå 2 - 3 år som det gör.  Skriver man 1 - 3 år bidrar man till att normalisera något som är på tok.  Får man bara 1-åriga möss är det bättre att reagera och tänka efter vad som är fel. 

"I fångenskap" behöver det inte stå för tammusen/sällskapsmusen (som inlägget handlar om) lever ju bara så. Ler Den finns inte vild. Den vilda husmusen är något helt annat, trots samma ras.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2018-06-17 11:20
#1

Jag trodde inte någon skulle reagera på livslängden, utan vad en tammus väger. Jag skrev 30-90 gram… Men i  a f. Livslängd.

Jag är helt på amairas linje. Vi kan inte normalisera dåligt uppfödda djurs livslängd. Inom de flesta djurarter förekommer flera olika former av avel som kan delas upp i seriös och oseriös avel. Det måste ändå vara så att den seriösa aveln sätter grunden för hur friska och långlivade djuren skall vara.

Om vi känner att möss idag lever kort tid, så beror det då mest på att vi har för många möss från oseriös avel. Och ändringen är att flera jobbar mer seriöst med avel.

Jag vill verkligen se flera uppfödare av tammöss i Sverige och faktiskt även globalt - för vi kan inte säga att alla länder bedriver seriös avel. Många importer kan räknas komma från oseriös avel - speciellt om de inte har någon dokumentation/stamtavla/härstamningsbevis.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[zombivarg]
2018-06-17 11:34
#2

Har inte tänkt så tidigare, men håller helt med er om det. 

Jag kommer hädanefter skriva, prata och sträva efter att att alla mina möss minst blir 2år. Tänker vara noga med att dokumentera åldern på mina möss. Nu dokumenterar jag allt ändå som jag kan komma på, då jag har flera möss just från djuraffär.

Novachan
2018-06-17 11:35
#3

#3 Håller med , frågade eftersom det tidigare stod "2-3år i" och reagerade då på i:et - kändes som att något saknades om det var meningen att det skulle stå något mer än bara siffror

Fått för mig att det finns möss som dör naturligt av ålder vid 1 år efter vad jag har läst i olika inlägg på forumet så är därför jag tänker att det borde stå så (om detta inte stämmer så rätta mig gärna). Inte att man skriver tänkbar ålder pga sjukdom eller liknande för det kan ju komma i alla åldrar. Osäker på om möss verkligen kan dö naturligt av åldern redan vid 6 månader men har fått för mig att jag kan ha läst om något sådant i forumet också… men jag kan minnas fel och det känner jag är mer ifrågasättande om det verkligen kan ha varit pga åldern.

Vet inte om jag börjar svamla här men tänker om man ska skriva tänkbar ålder vid naturlig död pga ålder eller mer åldrar som är vanliga att de dör vid - inkluderar alltså lite fel. Jag menar att om jag gör research inför att skaffa husdjur så kan det vara missvisande för mig om det står 2-3 år om det är vanligare att fler dör vid 1-2 år, liksom synd att få folk att hoppas på så hög ålder. Om man kollar hos andra djurarter så kan det stå x-y antal år men det finns även fall där djuret kan bli äldre, finns djur som är z år gamla. Det är jättebra att uppfödare lyckas få fram möss i sin avel som blir äldre och äldre men samtidigt om inte åldern stiger för hela djurarten blir det ju lite "konstigt/missvisande" siffror om man "bara" skriver siffrorna för avelsmöss? Hoppas jag inte formulerar mig så att någon blir arg då det här var lite svårt att formulera om dessa tankar, vet inte om jag lyckats förmedla dem helt. Om det står 1-3 år så tycker jag att man kommer reagera ändå om en mus skulle dö vid 1 år, det står ju tydligt att de skulle kunna ha blivit mycket äldre

Grodan
2018-06-17 11:50
#4

#2 ❤️

#3 Nej, jag anser inte att möss som dör innan 1 år och 10 månader dör "naturligt".  För mig som uppfödare indikerar det alltid på att något är fel. Jag dissikerar/obducerar inte mina möss, men kan man göra detta så kan man i många fall få reda på vad som är felet - om det inte är dolda organfel.

MEN för tidig död kan även bero på en dålig uppväxt. Avelsdjuren behöver leva i en bra berikad miljö med näringsrik mat för att kunna producera livskraftig avkomma. Inte minst honan behöver ha haft näringsrik mat flera månader innan hon blir dräktig och under dräktighet och amningstid fortsatt tillgång till bra mat och även en stimulerande miljö.

Så det är inte alltid ärftligt. Utan miljö och uppväxt kan påverka väldigt mycket. Jag har märkt detta på många importer. De har själva inte levt länge, men avkommorna uppväxta hos mig har kunnat bli gamla och uppvisat god hälsa. Givetvis inte alltid och där får man alltså välja de livskraftiga att avla vidare på.

Jag försöker allt som oftast att avla på så gamla djur som möjligt. Med honor går det inte att vänta längre än 10 månader för första kullen, men under dessa månader går det absolut att ta reda på hur livskraftig honan är. Med hanar går det att vänta tills 1½-2 års ålder. 

---

Kan inte se det som missvisande att man refererar till seriös avel när man talar om beräknad livslängd på ett husdjur. Varför ska det skilja sig på möss, när man på andra djurarter bara pratar om seriöst framavlade. Ta marsvin, kanin, råtta, hamster, hund och katt. Där skiljer det sig också väldigt mycket beroende på om djuren är inköpta från grossist/zoo/puppy-mill eller seriös uppfödare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Pyttelite
2018-06-17 12:03
#5

#4 Bara en kommentar när det gäller katter - livslängden för en katt beror väldigt lite på uppfödaren om ens något.

Livslängden för en katt beror på hur dess miljö ser ut inte huruvida den är uppfödd som raskatt eller inte.

En utegående katt som lever i farlig miljö har i allmänhet kortare livslängd än en innekatt oavsett om den kommer från ett katthem eller från en raskattsuppfödare.

En hemlös katt har i allmänhet kortare livslängd än en ägd katt osv.

Det är miljöfaktorer som spelar roll mer än de genetiska.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grodan
2018-06-17 12:06
#6

#5 Ja, jag tog verkligen inte hänsyn till det alls…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Pyttelite
2018-06-17 12:08
#7

#6  Inga problem det var OT. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Nordanälvens
2018-06-17 13:09
#8

Seriös avel kan ju tolkas olika. En uppfödare som föder upp för att ställa ut snygga djur är ju gärna seriös i sitt färg/teckningsavlande men kanske inte alltid seriös med livslängd, immunförsvar osv. Tänker lite som Novachan att det blir missvisande att säga att mössen lever i x antal år trots att de allra flesta dör långt innan dess, oavsett om de är uppföda av en seriös person eller inte. Vill en ha fakta om en djurart för att ta reda på info om eventuellt husdjur så bör all fakta ligga på bordet och inte bara faktan som de ”bra uppfödarna” vill visa upp. Just därför kräks jag lite på djuruppfödare i allmänhet (ta inte illa upp, det är inte riktat mot specifika personer). ALL fakta behövs, inte bara de glorifierade. Det blir fel annars och djurägare blir ju faktiskt lurade.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
2018-06-17 14:48
#9

#8 Jag förstår precis. Och vet du, jag anser inte att man är seriös om man endast avlar på utseende och utställning. Inte ens för att rädda en variant eller en gen. Jag har sett många livsodugliga linjer dö ut, utan att gråta över det. I längden så spelar utseendet ingen roll. Och när vi har så himla många varianter på möss gör det inget om en gen dör ut. Visst är Brindle och Dominant Yellow fina, men ska möss behöva födas sjuka (brindlehanar) eller få tumörer och bli feta och sjukliga när de växer upp (dominant yellow). Eller ta de nakna med ögondefekt… 

Avel får aldrig vara kosta djuren lidande. Då är den inte seriös!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
2018-06-21 15:58
#10

Jag anser inte heller att det är seriöst att enbart föda upp efter utseende, men sen finns det ju de som föder upp på det viset och inte alls tycker samma sak. Är väl samma hos alla djurarter där vi kan avla utefter ett visst utseende eller andra preferenser. Ut med gener som orsakar onödigt lidande säger jag! Men inte ens där håller mus-Sverige ihop.. :( Jättetrist.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
2018-06-23 14:48
#11

#10 Jag har med stor glädje sett flera uppfödare lägga ner linjer med "livsodugliga möss", som bland annat nakenmöss med ögondefekter och dominant yellow. En mycket stor eloge till dessa uppfödare.

Vad jag däremot ser idag är en framfart av Brindle och jag är inte helt glad över det, då Brindlehanar måste avlivas i späd ålder då de riskerar stort lidande annars.

Just nu kommer jag inte på flera gener med livsodugliga möss. Vet inte hur det är med Extreme Black/Non-Agouti idag, men för ett tiotal år sedan var de inte mycket friskare än när de upptäcktes. De var tunna, skakiga och dog unga. Jag vet inte om det gjordes några undersökningar vad det berodde på, men det kändes som det var neurologiskt. Precis som vissa Brindle, på den tiden, uppvisade. Jag vet inte heller hur Brindle är idag, hur livskraftiga de är.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
2018-06-23 22:31
#12

De som lagt ner linjer med ej helt bra möss ska självklart ha en stor eloge! :D Brindle har jag bara haft en av, men hon var skruttig, tanig, nervös och började rossla och tugga morrhår så hon var inte kvar särskilt länge. Förr tyckte jag Brindle var en okej variant (den icke feta varianten) i rätt händer, men nu är jag trött och ledsen på alla sjukliga varianter. En annan (enligt mig) sjuklig variant är klassikern astrex där ögonfransarna växer inåt. Såna har jag köpt några utan vetskap - ögonfransarna växte inåt efter någon månad eller två i min ägo. Tur att vi inte har gremlins och manx i Sverige! Det är jag veeeerkligen glad över. Men nakna, morrhårslösa och feta varianter förstår jag inte alls förtjusningen med..

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Novachan
2018-06-23 23:03
#13

#12 Hur ser gremlins-möss ut? Fick ingen uppfattning efter google-sökning. Eller handlar det om en beteendestörning?

Annons:
ariama
2018-06-24 05:23
#14

Lite tankvärt  (kanske):

Om 2 år för en mus räknas som "normal ålder" kan det kanske jämföras med 80 år på människa? Då är 1 år = 40 människoår.

Om människor blev 40 år, men de var vinstrika i OS eller nåt, skulle det göra livsåldern godkänd?

(Fast en mus kan ju bli 3 år också, och mer ändå fast undantagsvis men människor blir knappast över 120 år, så det är svårt att översätta musålder i människoår.)

Nordanälvens
2018-06-24 11:58
#15

#13 En gremlin kallas en mus som har ett eller två muterade öron, lite som öronen på en dumboråtta. Jag har ingen koll på hur genetiken ser ut hos gremlins, men det lilla jag läst om varianten är att det finns olika varianter av varianten. En del har en skalle som växt fel, ögon som inte sitter som de ska och så. Googla ”gremlin mouse” och kolla bland bilderna så är de första bilderna gremlins.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Denna kommentar har tagits bort.
Grodan
2018-06-24 15:40
#17

#14 Jag tänker nog 35 år på ett musår😃

#15 Inga seriösa människor avlar på sånt.

När det gäller sådant som kan klassas som missbildning kan man väl anmäla uppfödare till länsstyrelsen? Man får faktiskt inte avla på djur som har så grova fel att de lider.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-06-24 17:21
#18

Då säger vi det, 35 människo-år på ett mus-år. Det tror jag på.

Grodan
2018-06-24 20:55
#19

😃 Då kan man ju lätt känna att 2 år inte är så mkt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-06-25 08:20
#20

Nä precis! Det var min tanke. Att förstå genom att jämföra.

Skulle vi säga att en människas normala livslängd ligger mellan 35 och 100 år, ser man ju att något är fel i nedre kanten. 

Kanske ännu mer om man jämför med tävlingar: "I den där släkten blir de bara 35 - 50 år gamla, men det gör inget för de är så vackra, de vinner alla skönhetstävlingar som finns!" 😃

Annons:
Grodan
2018-06-25 17:12
#21

#20 LOL


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: