Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 735 ggr
[Tisstassen]
6/19/18, 11:10 AM

Saknar ett sädesslag

Hej! Jag brukar ge min mus en blandning av ”svenska kvarngryn” som är en blandning av havre vete och råg. Sen blandar jag i lite nötter och frön. Jag har letat efter helt korn också men ännu ej hittat… är det farligt för honom att endast äta de 3? Bonusfråga: är linfrön ok för möss?

Annons:
Grodan
6/19/18, 11:51 AM
#1

Korn är viktigare än råg, men en liten period då (någon vecka) man inte har tillgång till något sädesslag är helt ok. Råg ger jag inte som säd till mina djur, utan de får rågbröd istället. För det första saluförs inte råg i den utsträckning som vete, korn och havre. Sen är det så hårt att de ändå brukar rata det och sist men inte minst innehåller inte råg näringsmässigt något som inte korn, havre och vete gör.

Linfrö är mycket bra källa till omegafetter, proteiner, järn, kalcium, forsfor den är bra för mage och tarmar. Man ska däremot inte ha mycket linfrö i blandningen. För människa är doseringen max 1 tsk - 1 msk per dag (själv håller jag mig till en tsk, då jag märker av saker i magen annars, men vanligast är det 1 msk som rekommenderas), så för mus är det endast några st linfrö per dag som gäller.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
6/19/18, 3:11 PM
#2

#1 okej så jag bör försöka hitta korn så snart som möjligt alltså? Och ev prova råg i mer typ krossad form eller så? Okej superbra, linfrön är ju som du säger nyttigt i rätt mängd :)

[Tisstassen]
6/19/18, 3:25 PM
#3

Läste om din artikel om foder och såg att du faktiskt skrivit att de gärna får vara i kross eller grynform! Det hade jag helt missat, trodde man skulle ge dem så hela som möjligt för gnagaktivitet :) jag har sett krossat korn på ica så de blir till å köpa de! :D

Upp till toppen
Annons: