Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 833 ggr
alidaolsson
2018-06-23 07:30

Morrhårstuggning

Jag har försökt läsa om det här men har en fråga som jag inte verkar hitta svar på, så.. är det inte så att musen som tuggar morrhår är instabil och därför gör det och att den ”instabiliteten” kan ärvas vidare men inte direkt morrhårstuggandet? Förstår ni hur jag menar? Alltså att det inte är vad musen gör som ärvs vidare utan hur den är, sen så kan musen börja tugga för att den t.ex. har för dålig inredning för vad den behöver eftersom den är instabil? Säg om ni inte förstår så ska jag försöka förklara bättre

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Pyttelite
2018-06-23 09:19
#1

Det finns många studier med fokus på stress kopplat till beteende. Vad jag tror du menar är att ett stressat djur hittar metoder för att hantera stressen. Morrhårstuggandet kan vara ett sådant beteende och vi människor har olika sätt att hantera stress t ex via överätning. I många studier drar man paralleller med det mänskliga beteendet Det är intressant att läsa och fundera över dessa rapporter även om de inte alltid presenterar en perfekt sanning. Här har du exempel på en men det finns många andra studier som genomförts. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352289514000125


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


alidaolsson
2018-06-23 09:43
#2

#1 Tack! Det är så jag menar, musen som tuggar kan vara överkänslig/stressad och det ärvs vidare i generna. Så avkommorna till denna mus kan också vara överkänsliga/stressade, men ha andra symtom än just morrhårstuggande. Men hur ärvs det? Det kan väl inte ligga dolt? Isåfall är det ju ganska enkelt att avla bort, eller?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2018-06-23 09:46
#3

#1 Det verkar vara en jättebra artikel, men jag förstår tyvärr inte de "krångliga" orden på engelska.. :/ Har du någon svensk studie?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Pyttelite
2018-06-23 12:01
#4

Jo tyvärr är den här typen av Artiklar krångliga och ibland svåra att ta till sig. Fast de brukar vara uppbyggda på ungefär samma sätt. Genetik är ett ” krångligt” ämne för det är inte lätt att hitta markörerna om det är nedärvt och det är inte heller helt enkelt att sortera ut och bestämma att det inte är miljöpåverkan. Dina funderingar är intressanta men det är mycket svårt att ge dig ett rakt svar. Här finns några notiser som berör samma ämne - tror jag. Sen får man läsa notiserna med en viss distans. Forskarna utgår ifrån en tes och skriver en rapport med många om och men sen gör man ett pressmeddelande och vinklar sedan gärna innehållet för att göra intryck (sälja tidningar osv). https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-inlarda-beteenden-gar-i-arv http://illvet.se/manniskan/genetik/ny-forskning-visar-att-din-radsla-kan-gaa-i-arv


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Novachan
2018-06-23 12:40
#5

Om jag förstår din fråga/dina frågor rätt så tror att de besvaras delvis i denna tråd: https://mus.ifokus.se/discussions/5a6749028e0e744df1001202-barbering-av-morrhar

Pyttelite
2018-06-23 12:53
#6

Om frågan gäller ifall man ska avla på individer med den här typen av problem skulle jag tveklöst säga nej. De djur du ska avla på ska vara friska och fria från beteendestörningar även om de har fina teckningar eller pälsar. ” Det är svårt att förstå hur ”dåliga” egenskaper nedärvs. Egentligen är den dåliga egenskapen en naturlig skyddsmekanism men just den linjen kan vara känsligare än andra i kombination med det nyupptäckta förhållandet att stresskänslighet kan ”ärvas” i flera led.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
ariama
2018-06-23 13:00
#7

Intressanta Artiklar Pyttelite. 😃

Att stress påverkar beteendet, och att olika individer beter sig olika av stress, är ju ganska självklar tycker jag.  Frågan är kanske vilken stress-tröskel en individ har, någon tål inte alls vad någon annan kanske inte ens berörs av.

Det sägs att morrhårstugg går i arv. Det som då går i arv - tänker jag - bör ju vara hur hög/låg stresströskel avkomman har.  Beteendet bör ju sedan kunna vara olika, tänker jag, precis som du också tänker aidaolsson. Men jag vet inte, har aldrig avlat på morrhårstugg 😉.

Frågan är kanske också HUR stressande deras livsmiljö varit för dem. Det vet vi inte. Inte hur de upplevt sin situation.

Frågan är då hur det nedärvs. En eller många gener inblandade? (troligtvis många). Dominanta, recessiva, eller andra uttryckssätt? Epigenetik, som nämns i länkarna i #4? Ärvs i rakt nedstigande led, eller kan dyka upp helt plötsligt i senare generationer?  

Epigenetik beror inte på vilka gener som individen har, utan om de är påslagna (fungerar) eller avslagna (icke-fungeande), och detta beror på yttre påverkan och går sedan i arv i åtminstone två-tre generationer. Jag tror att de sedan återgår till sitt normala tillstånd (dvs påslagna och fungerade igen).

Om gener ska slås av, bör upplevelsen/omständighetena vara traumatiska och starkt påverkande, lite "rädsla" spelar ingen roll.

Inget av det jag skriver ger något svar på dina frågor aida, tyvärr.

Det jag skulle göra om jag var du, är att försöka ta reda på vilka som tuggar. Eftersom alla verkar sakna morrhår är det fler än en. Men det behöver ju inte vara alla. För att få svar behöver du dela upp dem i par, och se om det börjar växa ut morrhår på någon. I så fall är dens kompis icke-tuggande.

Grodan
2018-06-23 14:41
#8

Jag läser inte allt i tråden (sorry), men skriver gärna ändå.

Jag har alltid kopplat morrhårstugg (och barbering) till låg stresströskel och ärftlighet. Däremot är det flera faktorer som stressar en mus och triggar igång beteendet:

  • brist på stimulans
  • för trångt uttrymme
  • för stor flock
  • brist på mat
  • smärta
  • sjukdom 
  • (stress av att leva i fångenskap)

Att därför avla på en morrhårstuggare/barberare är ett stort no-no. 

I TS fall kan morrhåren växa ut när/om tuggandet beror på de tre-fyra första sakerna jag räknade upp. Men ärftligheten finns ju där så man bör se upp ändå. Som jag nämnde kan många saker stressa en mus…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

alidaolsson
2018-06-23 14:58
#9

Tack för bra och seriösa svar! Det är inte ens säkert att det är någon utav dessa som tuggar då de bodde med ca 10st andra möss. Men jag ska studera dem och kolla om någon av de tuggar. Hoppas inte!

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Nordanälvens
2018-06-23 22:35
#10

Om någon eller flera av dem börjar/fortsätter tugga morrhår, har du funderat över hur du skall göra då?

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

alidaolsson
2018-06-24 09:35
#11

#10 De kommer inte gå i avel såklart. Men vi får se hur "allvarligt" det är, om de måste gå själva eller om de verkar må så dåligt av det att de måste avlivas.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Upp till toppen
Annons: