Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1218 ggr
alidaolsson
2018-06-24 10:46

Färghjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Behöver hjälp med att färgbestämma de nya mössen. Kan denna vara Dutch? Broken? Even? Har ingen bakgrund så det får bara bli gissningar på det de ser mest ut som. 🙂

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
alidaolsson
2018-06-24 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Ingen aning på denna, men hon är riktigt vacker! 😍

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2018-06-24 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Wilda. ❤️

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2018-06-24 12:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Denna vackra dam vill jag kalla för gul/svart japantecknad med wienerteckning, men det är bara för att jag hållit på med kaninuppfödning förr.. 😃

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Grodan
2018-06-24 15:35
#4

Jag har lite svårt att se på så små foton och önskar kunna se hårbotten… Lägg gärna upp större bilder och visa hårbotten, speciellt på #1 och #2. Bildstorlek 800x600 pixlar uppskattar jag.

#0 Du kan kalla henne vad du vill. Övertecknad Dutch/Bläsad Bandad

#1 Urvattnad Pale Lilac, alt Lilac Argente… kan även vara en väldigt otypisk Champagne…

#2 Cinnamon Dutch/Broken (Splash?)

#3 Burmese/Coffee Splash Pannfläcks Bandad/Berkshire - eller kort o gott Tricolor


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

alidaolsson
2018-06-24 17:51
#5

#4 Va? För mig är bilderna stora :/

Kallar #0 för Dutch tror jag, tycker han ser ut som en övertecknad sådan. #2 Tycker hon ser för ljus ut för att vara Cinnamon..? Gissar broken av dem. #3 Vet att hon är Tricolor, ville bara slänga upp en bild på henne. ❤️

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2018-06-24 17:59
#6

Men säger man bara Tricolor? Inte *någon färg* Tricolor?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Grodan
2018-06-24 20:54
#7

#5 haha, jag gillar stora bilder…

Musen i #2 kan mycket väl vara vanlig Agouti också. Tycker den ser lite för mörk ut för Cinnamon. Först när jag såg den tyckte jag den hade lite för mkt chokladfärg för att vara Agouti, men så kom jag på nu att det inte är ovanligt att tecknade möss får väldigt stark färg på sina "färgfläckar" - det kan vara en synvilla, om/när det är mycket vitt runtomkring men ändå…

#6 Jag skulle nog kalla den för Burmese eller Coffee Splash Tecknad… Pga av att Tricolor ska ha tre färger i lika stora partier på kroppen… De som går bäst på utställning är (Beige) Splash Broken

Du kan få hjälp med dina funderingar genom att läsa SVEMUS Standard och titta på bilderna. Givetvis kan du även titta på våra foton i våra variant-trådar, samt även NMC och Finska Musklubben.

Här en länk https://svemus.weebly.com/tecknade.html


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-06-25 08:33
#8

Dessa möss är så "mixade" i sin "avel" att jag inte törs säga en enda färg eller teckning, utom svart på den första och tricolor på den sista.

Själv funderar jag blue-agouti på Wilda och beige på 1:an. Jag tycker det är jättesvårt att säga något utifrån bilderna, och kanske även irl.  Så egentligen säger jag ingenting, annat än att jag inte kan.

alidaolsson
2018-06-25 09:59
#9

#7 Har kollat inne på svemus och jättemånga utav variant-trådarna. Men #3 har ju "fläckar" och inte så ihop som splash har..? 

#8 Jag tycker också att det är jättesvårt! Speciellt när man inte vet något längre bak.. Men beige på Freja kan nog stämma.. Men finns det ens något som heter beige bland möss? Och isåfall är hon beige broken?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

ariama
2018-06-25 10:27
#10

Beige är svart blekt med extreme dilution, c(e)/c(e). Vilket också kan stämma med din tricolor, samma gener där i så fall, fast utan splash-genen (som ger tricolor ihop med vitt).

Det är knepiga gener och färger du har, så de är svåra att veta vilka de är. Ännu svårare att se på datorn. Champagne eller rödögd beige? Är hon beige måste du lägga till rödögd i färgbeskrivningen, för beige kan vara både rödögd och svartögd.

Wilda skulle jag kunna säga broken på, med den beiga anser jag mer se ut som övertecknad Berkshire.

Man kan nog sätta många etiketter på teckningarna, dumt nog finns det ingen beteckning som bara talar om att musen är tecknad, utan att ha en standardiserad teckningsvariant. Förut skrev man "joker", men det sa inget om musen hade mycket eller lite vitt, det sa egentligen ingenting det heller…

Jag tycker att jag "bara svamlar", för egentligen vet jag ingenting här, bara tänker högt, och jag kan tänka fel.

alidaolsson
2018-06-25 13:42
#11

#10 Men har inte Berkshire bara vitt i pannan?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Grodan
2018-06-25 17:15
#12

Beige har svarta ögon.

jag skulle idag säga Champagne på #1 faktiskt. Det går ju alltid att ändra senare - om du tänkte på registreringen…

Berkshire kan ha pannfläck eller bläs - eller inget alls på huvudet…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

alidaolsson
2018-06-25 17:52
#13

#12 Då är hon inte beige alltså. Ja, precis, tänkte på registreringen! Ändrar till Champagne. Men hon är ju vit bak på ryggen också? Är hon ändå Berkshire?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Grodan
2018-06-25 17:58
#14

#13 Har hon något slags band runt magen? I så fall är hon väl någon Pannfläcks Banded…

Jag har sett flera sådana de senaste åren och vet inte om det är en egen genetisk variant eller om det är en variant av Dutch/Even-genen eller om det är en mix av flera teckningsgener. Jag måste nästan friska upp min teckningsgenetik här… känner mig rostig…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

alidaolsson
2018-06-25 18:05
#15

#14 Hon är vit på hela magen och "bandet" går inte runt hela ryggen, men nästan.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2018-07-07 12:43
#16

Någon som kan hjälpa med vad ungarna har för färg och teckning också? Jag har ju ett humm om vad de kan vara, men vill vara så säker som det går och ni här inne kan ju det här med färger bättre än mig som är ny. 😃 Bilder kommer nedan!

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2018-07-07 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nr. 1
Vad heter det när de har vita tecken? På kaniner heter det wienerteckning.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2018-07-07 12:51
#18

Förlåt för att bilderna blir så konstiga.. Vet inte hur jag vrider på dem..

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2018-07-07 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nr. 2

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2018-07-07 12:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nr. 3

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
alidaolsson
2018-07-07 12:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nr. 4

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2018-07-07 12:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Nr. 5

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2018-07-07 12:58
#23

Sen är resten bara tricolor och de kallar man väl bara tricolor?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Nordanälvens
2018-07-07 13:41
#24

#17 Vitt på möss kommer i alla möjliga former och vi har inget namn som täcker alla vittecknade. Musen ser definitivt ut att ha en undertecknad herefordbläs men jag hade nog kallat hen för svart pannfläckad berkshire.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Nordanälvens
2018-07-07 13:42
#25

#19 svart pannfläckad banded.. eller nåt.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Nordanälvens
2018-07-07 13:47
#26

#20 agouti pannfläckad (berkshire om hen har vitt på magen). #21 agouti pannfläckad banded.. typ. #22 agouti pannfläckad banded igen typ. Svårt med gensoppemöss! Men söta är de :) Vet en inte vad tricolorerna är baserade på så säger en bara tricolor vad jag vet.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

alidaolsson
2018-07-07 13:56
#27

#24 #25 #26 Tack så jättemycket! ❤️ Men pannfläckad banded finns inte med om man ska registrera dem, vad ska jag registrera dem som isåfall tycker du?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Nordanälvens
2018-07-07 14:08
#28

#27 hmm.. ja det är ju det med :p Joker hade nog passat bäst (förutom pannfläckade berkshiren) eftersom de inte platsar som någon av de ”riktiga” varianterna.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

alidaolsson
2018-07-07 14:35
#29

#28 Ja, det är svårt :/ Har en hel drös till ungar som jag ska försöka färgbestämma också.. 🤔 Och där kan jag inte en enda teckning, hahah. Svarta och blå vet jag, men inte teckningarna.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2018-07-07 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30
alidaolsson
2018-07-07 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31
alidaolsson
2018-07-07 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32
alidaolsson
2018-07-07 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33
alidaolsson
2018-07-07 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34
Annons:
alidaolsson
2018-07-07 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35
alidaolsson
2018-07-07 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36
alidaolsson
2018-07-07 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37
alidaolsson
2018-07-07 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38
alidaolsson
2018-07-07 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39
alidaolsson
2018-07-07 22:46
#40
alidaolsson
2018-07-07 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41
Annons:
alidaolsson
2018-07-07 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42
alidaolsson
2018-07-07 22:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43
alidaolsson
2018-07-07 22:48
#44

Varför lägger man inte till pannfläcks banded som ett alternativ vid registrering?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Grodan
2018-07-07 22:50
#45

Jadu, Alida… det är en massa "isch" du har där i teckningsväg…

#30 Blue Hereford Banded…. typ-isch… 

#31 Black Dutch -isch

#32 Blue eh… Pannfläcks Berkshire -isch ? (har den vit fläck på magen?)

#33 Blue Bläsad Banded -isch…

#34 Black Even/Banded -isch


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

alidaolsson
2018-07-07 22:55
#46

#45 Hahah, jag vet 😊 Men de är vackra! ❤️ Och ni här inne gör iaf ert bästa med att hjälpa mig och det tycker jag att är jättesnällt!

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Grodan
2018-07-07 22:59
#47

#35 Pannfläcks Banded (alt övertecknad Dutch)

#36 Bläsad Berkshire -isch

#37 närmare Dutch än Banded

#38 Bläsad… Berkshire? (har den ett band?)

#39 som 37

#41 som 37 o 39

#42 pf banded

#43 bl banded el dutch… 

#44 för att jag hittat på det rätt nyligen… vet inte om varianten är känd i SVEMUS (vet inte om någon annan än jag pratar om den… lol)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

alidaolsson
2018-07-07 23:10
#48

Kan kolla #32 och #38 närmre imorgon. Det är ju så svårt och de teckningar som skulle passa finns inte i svemus registrering..

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
ariama
2018-07-08 09:19
#49

Fråga om svemusregisteringen. Kan man skriva "så mycket man vill" under olika punkter, t.ex. en beskrivning av en variant istället för variantens namn?
Jag tycker att man på något vis borde ha ett ord som övergripande förklarar att det inte är (ens nära) den standardiserade variant man anger.

Om jag till exempel köper en mus där det i stamtavlan vimlar av  dutch, för att jag vill föda upp dutch, men mössen irl bara råkar ha en teckning som närmast går att beskriva sådan, fast den är fjärran från, så är ju stamtavlan värdelös för mig! Eller hur?
Jag tycker ju att svemus  registrering saknar alltför många viktiga funktioner för att vara riktigt funktionell.

Emouse
2018-07-08 11:06
#50

#49 Funderade också på det igår och du har en stor poäng i det du skriver!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Nordanälvens
2018-07-08 12:13
#51

#49 Det går bara att lägga till info i själva namnet på musen. Det finns en spalt där en kan skriva övrigt när en reggar kullar men all text försvinner alltid där för mig. I regsystemet går det bara att få in all basic info, inga anteckningar eller liknande vilket är väldigt tråkigt. Dödsdatum går inte heller att skriva, de som gör det skriver in det i samma spalt som namnet. Jag har börjat kolla på programmet Kintraks istället. Ett gratis stamtavleprogram där _allt_ går. Typ. Bilder på djuren går också att lägga till vilket säkert kan vara viktigt för de som avlar på utseende.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
2018-07-08 14:32
#52

#49 I ett system där man kan ha en info-sida om mössen (och även sjukdom, dödsdatum och orsak mm) kan man ju skriva där. Men när man ska välja en variant ska det ju gärna vara en som får plats i stamtavlan. Vi har tillåtit OS varianter att vara med men när det är varianter som hamnar mellan två eller tre bör man nog skriva joker eller välja den variant som den liknar mest…

I dagens system kan vi inte göra några ändringar typ… (pga att vi saknar person som kan och vill koda…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

alidaolsson
2018-07-08 15:34
#53

#52 Varför använder ni inte färdiga system bara?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Grodan
2018-07-08 23:52
#54

#53 Det finns inte så många bra, så SVEMUS byggde ett eget. Och även färdiga system kan gå sönder och behöver underhåll. Det är för få programmerare som är medlemmar i SVEMUS och är intresserade av att jobba med klubbens stambok.

Men vi har en ny på gång så fort tjejen som ska bygga den slutat vara mammaledig och har tid, ork och lust igen.

Jag kollade lite på olika system, men många är väldigt dyra. Ett som jag gillade kostar många tusenlappar och ärligt känns det inte ok för en liten klubb som SVEMUS att lägga så mycket pengar på en stambok som faktiskt kan byggas kostnadsfritt.

(Vad jag däremot inte kunnat luska ut är vad hamsterklubbarnaSHF och SHS har för system, de verkar ha samma. )


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

alidaolsson
2018-07-09 03:29
#55

#54 Aha, okej

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: