Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1140 ggr
Grodan
2018-06-30 14:27

Natalmusens färger

Jag får det till att natalmusen finns i

  • Enfärgat
  • Tecknat (vitt huvud, lite vitt på kroppen och magen) - Berkshire typ
  • Extremt tecknat (bara lite tecknad, mest vit) - Extreme Piebald typ

i färgerna

  1. Agouti
  2. Cinnamon
  3. Argente

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Novachan
2018-06-30 14:41
#1

Räknas High White som en teckning?

Extrafråga lite allmänt om färger: brukar engelsktalande kalla argente som amber?

Grodan
2018-06-30 14:52
#2

#1 Ja, det var den jag kallade för extreme piebald… för jag antar att den är som svartögd vit på mus o råtta… en tecknad med så mycket vitt att färgfläckar inte syns…

men jag hittar ingen info, så denna tråd är delvis för att samla info… (jag har ju gissat lite… hehe)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

tanglytails
2018-06-30 15:29
#3

Vill tro Sophia som har TinyFeet eller någe sånt kan mer om nataler då det verkar va just nataler S avlar :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

ajanki
2018-06-30 19:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Några av mina nataler är vita med prickar. Har alltid tyckt att prickarna sett svarta ut…Men det är dom kanske inte? Det måste ju vara agouti om inte svart finns på nataler.

Nordanälvens
2018-07-01 12:22
#5

En uppfödare i Skåne som jag hämtade djur hos häromdagen berättade att han hade nataler som såg svarta ut och att han även hade några ”blå”. Jag fick med mig en ”blå” hem men vi får se hur han ser ut när han vuxit upp. Just nu ser han bara ut som en sotad agouti tycker jag.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Nordanälvens
2018-07-01 12:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bilden ville inte komma med i appen. Kommer här!

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
Nordanälvens
2018-07-01 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ruby eyed cinnamon variegated. Det jag märkt hos cinnamons är att de alltid har ljusa öron. Agouti har alltid mörka. En del high white är lite mörka längs kanterna medans andra har helt vita öron.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Nordanälvens
2018-07-01 12:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

High white med mörka öronkanter. Föräldrarna är också high white men jag vet tyvärr inget om resten av stammen, så jag vet inte vilka gener de är baserade på.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
2018-07-01 20:32
#9

Tack för input och lite bilder, Nordanälvens. 😃❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
2018-07-02 17:51
#10

#1 Ja argente och amber är samma sak. #9 Så lite så! Jag kom på att det finns en till variant som bara kallas ruby eyed och sägs vara en helt egen variant, men de ser ut som rubinögda cinnamons. Kommer inte ihåg vad det var som gjorde den till en egen variant eller om det ens är korrekt.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
2018-07-02 17:54
#11

#10 Jag läste också det… ang cinnamon…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-07-04 08:39
#12

Hej svej. Nu har jag lite ork och tid att titta in här. Kul ämne! Det finns några olika färger och anlag: Agouti (dominant) Dessa har mörka/svarta öron. Cinnamon (recessivt anlag bleker pälsen till ljusbrun, öronen blir ljusa. Även ögonen blir aningen ljusare, typ mörkbruna) Argente (recessivt anlag bleker ögonen till röda och pälsen till beige, rosa öron) Ruby eyed (recessivt anlag bleker päls och öron, ögonen blir mörkt rubinfärgade. Här kommer det krångliga: Alla dessa anlag kan kombineras! Även de recessiva anlagen ger en gnutta blekning i enkel uppsättning! Du kan alltså ha en natal som är ruby eyed cinnamon och en annan som är ruby eyed agouti. Du kan även ha en argente med cinnamon "under" samt en annan argente med agouti "under". Dessa ger båda beiga rödögda nataler men med lite olika nyanser. Att se skillnad mellan de olika kombinationerna kan vara väldigt svårt, jag lär mig ännu. Teckningarna är: Saddleback variegation. Vitt på huvud, underkropp och rumpa. Uppstår av blekningsgen i dubbel uppsättning. Headspot variegation. Vitt i pannan. Blekningsgen i enkel uppsättning. Överteckning i olika grad, kan ge helvita djur så som high white (vit med ljusa öron) och platinum (vit med svarta öron) eller småfläckiga djur.

Alwyn
2018-07-04 08:48
#13

#6 en solklar, jättefin liten agouti! Många tror sig ha svarta, men det är unga, extra mörka agoutis. De kan se svarta ut som unga, men de bleks till normal agouti när de blir äldre.

Annons:
Nordanälvens
2018-07-04 09:31
#14

#13 + #12 Jag tänkte det jag också, att han bara var lite mörkare. Men gudars vilken snäll liten parvel han är <3 Tack för en himla bra förklaring på varianterna, det är så svårt att veta vad som stämmer och inte hos natalerna när en läser olika forum. Vi behöver en något som liknar en standard tycker jag!

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Nordanälvens
2018-07-04 09:33
#15

Nähepp. Hälften av min text ville inte komma med :| Tack för en superbra och enkel förklaring på varianterna Alwyn! Det är så himla svårt att veta vad som stämmer och inte hos natalerna, folk kallar varianterna för allt möjligt på de olika forumen. Vi behöver något som liknar en standard tycker jag :p

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
2018-07-04 17:34
#16

#15 all din text kom med från början 😜 kanske beror på webbläsaren? Ja jag tycker det finns många svårigheter att se vad som ligger bakom färgen dock. Vi har många som ser ut som mittemellan. Jag har inga agouti med svarta öron till exempel. Men däremot agoutis med ljusgrå öron samt cinnamons med ljusgrå öron. Jag tror det beror på att de bär olika anlag i enkel uppsättning så de träder inte riktigt i kraft…och då blir det svårt att veta vilket anlag som gömmer sig där.

Alwyn
2018-07-04 17:42
#17

#8 jag skulle säga att den är agouti men bär ett enkelt anlag av cinnamon under överteckningen 😊

Nordanälvens
2018-07-04 19:18
#18

#16 Hmm jag kör via appen just nu. Det kanske var hjärtat som krånglade? För efter hjärtat ser jag ingen text i appen. #17 I mamma Tillys stam finns inga cinnamon eller cinnamonbärare så långt jag kan se. Hon är argente variegated (AA pp Ww) enligt uppfödaren men hon har ingen klassisk variegatedteckning utan bara bläs och lite på kinden. Den varianten kallar jag headspot även om det säkert är helt åt skogen fel. Pappa Svart var platinum, cinnamonbärare om jag förstått rätt (AA Bb Rr WW+) och i hans stam finns många AA bb och AA Bb platinums/high whites. Danskarna har en karta på varianter på sin hemsida men många bilder fattas. Kliar mig lite i huvudet för genkoder är inte min grej xD

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
2018-07-05 07:11
#19

#18 ja men då stämmer det ju bra? ☺

Novachan
2018-07-05 09:08
#20

Har inte tänkt på att andra än High White och Platinum kan ha olika färger på öronen. Det gjorde ju natalers färggenetik genast mycket krångligare>.<

Annons:
Grodan
2018-07-05 10:50
#21

#12 Ah, Alwyn. Vad skoj. Så de kan ha massa olika färger. 

Nu måste vi göra en artikel om detta ju! Har vi foton?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
2018-07-05 10:56
#22

#19 Skönt att jag klurat rätt! :D #21 Jag bidrar gärna med foton på de varianter jag har hemma om det behövs! :) Kameran har inte kommit ut på länge nu..

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
2018-07-05 10:57
#23

#22 Ja, det får du verkligen göra, du tar så fina foton! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
2018-07-05 10:59
#24

#23 Hihi, tack! Då ordnar jag det.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
2018-07-05 11:08
#25

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-07-22 20:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Här ser ni förresten skillnaden mellan natalers olika argente. Den bakre är mer rödaktig i tonen, hon bör vara agouti under argenteblekningen. Medans den främre har en ljusare, kallare ton och därför bör vara cinnamon under argenten.

Grodan
2018-07-22 20:43
#27

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Nordanälvens
2018-07-22 22:03
#28

#26 Tycker ögonen säger en del i bilden också! Fast det kan ju vara skugga såklart. Vilken uppsyn den bakre har ❤️

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
2018-07-23 07:35
#29

#28 ja det kan mycket väl vara skugga för jag har aldrig tänkt på skillnad där. Får hålla utkik 😜

Upp till toppen
Annons: