Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 810 ggr
Julie_Evir
2018-07-11 16:11

Hjul till Möss

Hejhej.

Jag har funderat på att skaffa möss i framtiden, när jag känner mig 100 % redo. Har precis börjat läsa om skötsel, så har ännu en lång väg att gå.

Men jag undrar om motionshjul. Ser att många inte har det till sina möss, men ser även att många  också har. Ser så roligt ut för dem när de får springa runt, runt, så jag hade nog valt ett.

Nu till mina frågor:
Läste om något som kallas för "wheel tail" vilket man ju inte vill råka ut för. Mina två dvärghamstrar har ett varsitt trähjul, storlek 21cm. Med tanke på möss svansar, skulle ett 28 eller 30 cms hjul vara bättre för dem?

Och vilket material på hjulet? Möss gillar ju att gnaga på det mesta, kommer de gnaga sönder trähjul som är ganska dyra i sig, så inte så jättekul ifall de hade gnögt sönder det.

Mjukare plast läste jag att de också kan gnaga sönder, men hårdplast borde funka?

Ser att en hel del använder metallhjul till sina möss, vilket jag blir väldigt fundersam för. Hamstrar ska absolut inte springa i metallhjul då tassarna kan ta väldig skada. Borde inte de gälla möss också?

Så alltså, mina frågor är följande, ifall det blev oklart:

1. Vilken storlek på hjulet är bra till möss?

2. Vilket material är bäst?

Supertacksam för svar.

Annons:
Baadeh
2018-07-11 16:19
#1

Vi har en jätte bra artikel om det :D

ajanki
2018-07-11 16:27
#2

https://mus.ifokus.se/articles/4d71770eb9cb46221d086623-hjul-till-mus Hoppas du får svar på dina funderingar i denna artikel. Annars frågar du bara igen 😊

Emouse
2018-07-11 21:54
#3

Artikeln Ajanki länkade är jättebra, kan tipsa om att inte ha ett trähjul då den inte skulle överleva så länge, både av kiss och tugg🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Julie_Evir
2018-07-11 23:07
#4

Tack för svar.

Till #2

Jag har faktiskt läst artikeln, men kände mig inte riktigt 100 % nöjd. Det står bl.a. att 20 cm på hjulet är bra, men kom in på en diskussion på engelska (hittar inte igen den såklart, varför sparar jag aldrig sånt jag läser och tycker är intressant?!) men där pratade de om att deras 21 cm stora hjul gav deras möss wheel tail. Men de kom aldrig riktigt fram till hur stort hjulet bör vara. Så blev mer nyfiken om möss klarar springa i så stora hjul som 28cm.

Och i artikeln rekommenderar de metallhjul, vilket inte är bra för exempelvis hamstrar,  och tycker logiskt nog att det inte borde vara så bra för möss heller. Så lite nyfiken på vad andra anser.

Kanske jag skrev mitt inlägg på fel sätt; jag var nog mer nyfiken på vad folk tycker i allmänhet är bäst.

Men antar att det bara är att börja med "standard rekommentationerna" och prova sig fram för att se vad som passar bäst för varje individ.

Baadeh
2018-07-11 23:15
#5

#4 I t ex USA kan dom ha fel fakta enligt oss svenskar men ha inte hjulet inne i buren ha det i rast hagen

Novachan
2018-07-12 00:00
#6

Vill inte uttala mig för mycket om artikeln då jag inte har läst den och orkar inte läsa den ordentligt just nu, men den kan vara lite utdaterad men också att alla inte är helt ense om vad som står.

Jag typ kombinerar kunskaperna om hjul från musifokus och hamsterifokus. Minimumrekommendationerna är 20 cm för möss men de kan utan problem använda hjul på 28 cm, antagligen 30 cm också, iaf när de är av plast. Jag ger mina möss bland annat tillgång till trixie silent wheel på 28 cm och/eller trixie wheel på 23 cm. Rekommenderar inte metallhjul, men om man redan har en så kan de modifieras så att springytan inte har några hål som tår och klor kan fastna i ex. påklistrat med tejp eller limmat glasspinnar på innersidan av hjulet. Men lättare att köpa helt annat hjul, men man kan göra en sådan lösning under tiden fram till man skaffar ett nytt hjul om man redan har metallhjul. Tror mer på plast är trä som ovanstående har beskrivet. Är såklart bäst med så stort hjul som möjligt för deras rygg och svans skull. (Möss kan också använda springdiscar istället för springhjul)

Folk tycker lite olika med hur mycket tillgång möss ska ha till springhjul; bara i rasthage, då och då i buren eller att den kan stå i buren hela tiden. Om en mus visar beroende får man ju såklart ta bort hjulet, liksom så som man gör med t.ex. en hamster,

Plasthjul är väl ganska mjuk plast egentligen men det är individuellt hur mycket mös gnager på plast - de äter inte plasten men kan tugga på den och sedan spotta ut den. Tror inte mina har gnagt på något av deras hjul, de har annat att gnaga på och hjulet vill de ju springa i - när de inte är tokiga och får för sig att springhjulet är en bra plast att sova i eller sitta och tvätta sig eller varandra.

Annons:
Nordanälvens
2018-07-12 03:12
#7

Min åsikt är att hjul är onödigt om musen/mössen har en tillräckligt stor bur med berikning i olika former. Vill en ändå ha hjul så tycker jag de inte bör få ha det för länge eller för ofta, kanske någon dag eller två i veckan. Metallhjul och trähjul tycker jag är skit. Trähjulen håller inte länge pga allt kiss och bajs som kletas över hela springytan. Metallhjul anser jag har på tok för stor skaderisk, svansar och tassar kan trilla ut och hamna i kläm. För att inte tala om hur ont det gör när de springer i ett metallhjul och en stoppar in ett finger, aj ***** vad ont det kan göra. Tänker att det är en enorm skaderisk även där om det är fler än en mus som vill använda hjulet.. Fattar inte alls grejen med sådana hjul. Jag körde på flying saucers när mina fick ha. De jag använde var i minsta laget men de fick ha dem så himla sällan att jag inte tyckte det gjorde något. Inga wheeltails eller skadade ryggar orsakades utav det iaf. Nu har jag inga djur som är i behov utav hjul, förutom en av mina dvärghamstrar som gnager galler om han inte får ha det då och då. De andra klarar sig galant utan eftersom jag ser till att tillfredsställa deras behov på andra vis med lite större burar och massa kul att gnaga/gräva/leta i/döda/bygga med osv.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Baadeh
2018-07-12 09:27
#8

#7 Så tänker jag också :)

Grodan
2018-07-12 12:20
#9

Nu hoppar jag bara in här (utan att läsa för mycket i diskussionen) för jag läste någonting om 20 cm.

Jag har aldrig påstått att möss ska ha just 20 cm, utan ju större desto bättre. 

Det finns metallhjul av många olika sorter. Jag har en sort med rundade metallpinnar och inga av mina möss har någonsin gjort sig illa på den. MEN jag har den sedan flera år bara på rastplatsen!

Det här hjulet anser jag vara ett av de farligaste https://www.petworld.no/no/artiklar/hamsterhjul-i-metall-.html

pga att det har för många stänger och blir som en giljoutin när de ska gå in och ut om någon annan mus springer där redan och möss gör ofta illa svansarna i det.

Så bäst är ju hjul som inte har några tvärgående pinnar.

Det jag främst såg på våra möss i SVEMUS innan jag skrev denna artikel var att många hade just trasiga svansar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
2018-07-12 12:28
#10

Håller med Grodan om det där metallhjulet, får kalla kårar av att bara titta på det då det så himla lätt händer olyckor. 

OT men när jag hade ett par degus när jag var ung och dum och hade ingen aning om att den typ av hjul är dåligt så råkade ena ut för en olycka och avled faktiskt på plats, troligen av bruten nacke. Båda två ville antagligen springa samtidigt och ena hoppade ut i farten och fastnade i metallbenan som sitter diagonalt över hjulets ingång. Efter det skulle jag aldrig någonsin sätta in ett sådant metallhjul till något djur.

Som sagt använder jag inte hjul själv men jag rekommenderar plasthjul runt 28 cm för att undvika olyckor och wheel tail.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: