Fikarummet! (OT)

Klottertråd #13

2018-07-12 19:36 #0 av: Emouse

Tog mig friheten att skapa en ny klottertråd.. Klottra på!Gris

Gamla tråden hittar ni här.

Emma, medarbetare på Mus iFokusStjärnor

Anmäl
2018-07-12 19:39 #1 av: Grodan

Jag la upp ett nytt foto på Erigeron, men om någon missat så här (varsegod och "dö sötdöden" lol)

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2018-07-12 20:07 #2 av: Nordanälvens

Döööör. Vill också gosa iller!

Nordanälvens sällskapsmöss
nordmuslingar(a)outlook.com

Anmäl
2018-07-12 20:09 #3 av: alidaolsson

#1 Gud så söt! Kär Jag vill också ha en iller någon gång!

Hjärta Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig. // https://miraklets.weebly.com/

Anmäl
2018-07-12 20:21 #4 av: Grodan

#2 Du kan komma hit o få en extra piercing i ansiktet sen... lol

#3 Det är inte plättlätt direkt, mycket speciella djur... och jag tar eg omplaceringar men det fanns inga lämpliga nu så då får det bli valp... trots att det är ganska jobbisch

Anmäl
2018-07-12 20:31 #5 av: alidaolsson

#4 Nej, jag har läst lite och förstått att det är väldigt mycket jobb! Vi hade två illrar på skolan jag gick på ett tag, tyckte dock synd om dem då de bodde utomhus i en stor bur, alltså så man kunde stå massa folk där inne och det var kanske 3 meter högt med massa rör osv i taket och det var ofta elever där, men ändå.. det känns som att en iller vill vara med mer och inte bo ensam utomhus..? Jag kanske har helt fel. Tyckte dock inte om att skolan hade djur alls då eleverna inte var särskilt försiktiga med djuren.. Ledsen

Hjärta Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig. // https://miraklets.weebly.com/

Anmäl
2018-07-12 20:46 #6 av: Nordanälvens

#4 Jag ställer upp! Behöver ändå fler piercingar.. lol

Anmäl
2018-07-12 21:41 #7 av: Novachan

#1 Om inte annat är det en bra start på tråden Glad

Själv skulle jag vilja träffa en iller, eller flera illrar, någon gång. Äga vet jag inte

Anmäl
2018-07-12 21:50 #8 av: Grodan

#5 Det är väldigt olika. Många illrar bor året om i hägn och trivs med det. Jag kan dock inte ha djur på det sättet. Syftet med att skaffa illern är ju en kompis till i huset. Jag har en liten töntig rastgård på tomten som är på 4 kvm och inte speciellt bra och behöver göra ny

Anmäl
2018-07-12 22:33 #9 av: Tr0llm0r

Har alltid velat ha en iller 😭

Anmäl
2018-07-12 22:37 #10 av: Grodan

#9 Det är aldrig för sent Hjärta

Anmäl
2018-07-13 10:37 #11 av: ajanki

#1 Han är så himla söt!💜💜💚💚
Har själv aldrig velat ha en iller men kela med andras gillar jag ❤

Anmäl
2018-07-13 11:11 #12 av: Grodan

#11 LOL

Vad som fick mig att fundera länge denna gång innan jag tingade valp, är just att tamillrarna ofta blir så sjuka när de blir äldre och det kan behövas medicin och operationer - vilka inte alltid hjälper eller kan vara jobbiga... men med en valp får man ändå många år av friskhet, så jag bestämde att denna gång blir det ingen äldre omplacering.

Anmäl
2018-07-13 11:23 #13 av: alidaolsson

Grodan, såg att du skrev om dominans i en tråd nyligen. Jag tror inte att dominans hos möss existerar och om det gör det så är det ett sjukdomssymtom, det är vad Thelma Rowell skriver i en vetenskaplig artikel om apor. Och detta ska tydligen stämma in på fåglar, däggdjur, vargar, får, grisar och mycket mer.

Tänkte det kunde vara intressant att ta upp, för att inte missförstå våra möss. Jag har läst en del etologi och jag tror att det mer handlar om resursförsvar, det vill säga när det är brist på resurser, vilket det inte ska vara hos möss. De ska alltid ha vatten, mat, sovplatser så det räcker till alla osv.. Alltså, finns "dominans/rangordning" så är det något som fattas eller något djur som är sjukt.

Thelma Rowell skriver:

"Rowell gick så långt, att hon i en senare artikel skrev att en strikt rangordning är ett sjukdomssymptom, ett tecken på att flocken inte lever i naturlig harmoni. Detta grundade hon bl a på det faktum, att obduktioner av apor som vistats i flockar i fångenskap visade att ranglåga djur ofta hade sjukliga förändringar, troligen förorsakade av långvarig stress, tex. binjureförstoring, magsårsliknande förändringar mm."

Tycker det är väldigt intressant med etologi!

Anmäl
2018-07-13 11:28 #14 av: Grodan

#13 Ok. Oavsett så förstår alla vad jag menar när jag skriver hur muskillarna beteer sig.

Anmäl
2018-07-13 11:43 #15 av: alidaolsson

#14 Ja, kanske. Men det kan bli missvisande. Tror inte alla förstår hur du menar. I vilket fall är det intressant att diskutera. :)

Anmäl
2018-07-13 12:25 #16 av: Grodan

#15 Startat en ny tråd om det https://mus.ifokus.se/discussions/5b487de18e0e74275800559f-dominans-finns-inte

.

Så kan jag fortsätta klottra här.

.

Ont i nacken. Inte glad alls över det. Gick inte att sova speciellt bra

Anmäl
2018-07-13 12:26 #17 av: alidaolsson

#16 Toppen! Jag orkade inte göra en, men funderade på det. xp

Anmäl
2018-07-13 16:25 #18 av: Grodan

ont i nacken och sur - nu blir det svååååårt att inte trösta med godis... 

Anmäl
2018-07-13 16:38 #19 av: Grodan

Dagens roligaste rubrik:

Dieseltjuvar slangade fel tank – sög avföring från buss

http://wzup.nu/dieseltjuvar-slangade-fel-tank-sog-avforing-fran-buss/

Anmäl
2018-07-13 16:40 #20 av: Grodan

..

Anmäl
2018-07-13 17:19 #21 av: Nordanälvens

#19 Bahahhahah fyy vad dåligt xD

Anmäl
2018-07-13 19:12 #22 av: Novachan

#19 Karma

Anmäl
2018-07-13 21:20 #23 av: Emouse

#19 HAHAH nej jag dööööör så vidrigtGapskrattar Karma is a b.

Anmäl
2018-07-13 22:41 #24 av: Grodan

hehe

Anmäl
2018-07-14 15:50 #25 av: Nordanälvens

Nu har jag gett mig in i ett bautaprojekt. Djurrummet ser ut som skit just nu, grejer överallt och tomma burar som bara står och dammar. Behöver göra om lite känner jag 🤪 Ska möblera om lite och försöka få slängt en billybokhylla. Att flytta tre tunga terrarier blir jobbigt. Men när jag är klar kanske det ser tillräckligt bra ut så jag kan bidra med lite inspo-bilder.. eller nåt. Lol.

Anmäl
2018-07-16 13:03 #26 av: Grodan

Olycklig över värmen och att den kommer att döda oss. Kanske inte just nu, den här sommaren, men nästa eller den efter... 

Jag bor i ett hus som blir på tok för varmt när det är så här. Det är inte hållbart. Nu har jag gjort så att jag stängt alla fönster som vätter mot solen och dragit för gardinerna. Faktum är att det är svalare nu än när alla fönster var öppna! Sen när solen inte ligger på fönsterna kan jag öppna och då kommer det att bli svalt.

Hunden vill inte vara inne.

Solen är också väldigt stark. Jag läste på ett ställe att man inte ska vara ute i den mellan 1 och 4 för då är den som starkast. 

Sen i höst kommer regnperioden. Då kommer det att regna oavbrutet i flera månader. Jag vet om detta, men är inte förberedd alls. Jag vet inte hur jag ska förbereda mig. Jag har lixom inte ekonomi till så stora förändringar...

Anmäl
2018-07-16 21:53 #27 av: Grodan

Jag fattar inte hur folk orkar saker i den här värmen. Jag orkar ingenting... 

Sista semesterveckan. Skulle hämtat illervalpen på fredag/lördag, men uppf kan inte vet.besikta dem förrän nästa vecka... så jag måste vänta en vecka extra (jag kan inte åka mitt i veckan, vet inte ens om jag kan åka nästa lördag...)

Anmäl
2018-07-16 22:36 #28 av: Emouse

#27 Inte jag heller.. Har jobbat i 33° och somnade i bilen på vägen hem. Kommer hem, dör av värmen i soffan hela eftermiddagen, orkar inte träna hund, orkar knappt röra mig överhuvudtaget.. Hunden är undertimulerad och avundsjuk på att mössen fick mer uppmärksamhet än han..

Anmäl
2018-07-16 23:34 #29 av: Grodan

Min hund är också väldigt olycklig och understimulerad. Han får inga promenader på dagen, får bara vara på tomten.

Anmäl
2018-07-17 06:21 #30 av: Emouse

Jag orkade inte ens gå en längre promenad sent på kvällen, det var fortfarande så varmt och kvavt.. Men idag så ska vi träna oavsett om jag vill det eller inteGalen

Anmäl
2018-07-17 12:07 #31 av: Nordanälvens

Doggen vill inte ut. Hon bara kikar ut från porten sen vänder hon om och vill hem till morfar istället som bor i samma trapp. Morfar har både altan och gräsmatta, å vattenslang som är kul. Hon är så fet och understimulerad just nu D:

Anmäl
2018-07-17 18:03 #32 av: Grodan

#30 Igår var det ju skönt här i a f. Kl 22 kände jag att det var lagom svalt att typ åka o handla. Synd att inga affärer har nattöppet bara...

#31 Min är också ruskigt understimulerad. Börjar se lite resultat på tomten...små ställen där det är gropar...

Anmäl
2018-07-19 22:36 #33 av: Grodan

Skrev till en fd arbetskamrat och använde google translate för att få det till lettiska. Nu när jag skulle prata mer så funderade jag över vad tusan jag skrivit då det bara var konstiga tecken så jag kopierade texten och översatte den till svenska... haha

"Här är några bilder på utomhusutställningen, så att du förstår vad jag vill ha. Jag vet inte hur man ska ta ett tak om det kan vara lite skevt och med träd eller plast för vissa så att det finns någon form av skydd och möjligen en skugga. Dörren måste ha en gräns för att tillåta vinter att komma in och ut ur ett skott, och att höet inte talar när dörren öppnas."

Anmäl
2018-07-19 22:58 #34 av: Grodan

Imorgon bitti, bara om några få timmar åker jag o hämtar mitt monster i #1

Anmäl
2018-07-19 23:18 #35 av: Novachan

#34 Yay! Du får gärna bomba med bilder då och då när han bor hos dig Glad

Anmäl
2018-07-20 10:42 #36 av: ajanki

#34 Åh, så spännande med iiiiiillern 💚💜ser fram mot bilder!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.