Annons:
Etikettfotografier
Läst 3164 ggr
Emouse
7/14/18, 6:01 PM

Mushanarna Emar och Erik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu är långhårskillarna hämtade och är hemma och har det gott i nya bostaden.

Killarna är SE-Ajanki's Emar (Argente Cream) och SE-Ajanki's Erik (Pale Lilac) födda 2018-03-07.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Emouse
7/14/18, 6:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Tog några snabba kort innan de fick springa omkring och röja i nya buren utan att jag störde. Efter en timma stoppade jag ner handen och Emar var väldigt nyfiken och klev upp i handen, blev pussad och pillad på och sedan fick han springa vidare och fortsätta gräva med brodern.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
7/14/18, 6:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Erik är lite skyggare och sprang och gömde sig när jag stoppade ner handen. Lät han ta sin tid men han fortsatte gömma sig och jag skopade upp honom för att kika lite på honom.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
7/14/18, 6:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nöjda och glada över nya lyan på 80x40x40, grävs och utforskas för fullt. Lite ont om klättermöjligheter men det kommer fyllas på allt eftersom.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
7/14/18, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tittut

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ajanki
7/14/18, 8:11 PM
#5

Så glad över att dom fick flytta till dig! Så fint dom har det 💚 Ska bli så kul att följa dom! Hoppas att ni kommer trivas tillsammans 💜

Grodan
7/15/18, 1:13 AM
#6

Håller helt med ajanki. Så glad att du ville ha möss igen och att du kunde öppna ditt hem för dessa två killar.

Naw, är Erik blyg… så gulligt… jo, jag tycker nog eg att alla varit lite blyga faktiskt… men jag hoppas att du kan få honom att öppna upp lite. Muta med något gott kan funka.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Emouse
7/15/18, 10:06 AM
#7

#5 Ja jag hoppas också att vi kommer trivas bra ihop, när allt har landat och vi lär känna varandra litegrann! 💛 

 #6 Väldigt trevligt att få hem lite skruttar, och känna lukten igen! Jag blir så varm i hjärtat haha. Erik är blyyyg, sticker iväg under äggkartongen när jag kommer och sedan ser man att han kikar fram bakom kanten för att se vad jag sysslar med, gullunge! Idag ska jag bjuda på något riktigt smaskens och se om han vågar sig fram😊

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
7/15/18, 10:20 AM
#8

De jagade varandra lite igår när jag låg för att sova, inget allvarligt. När jag gick upp lite senare så ligger de tillsammans och sover tätt ihop under en av äggkartongerna.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ajanki
7/15/18, 1:11 PM
#9

Hoppas dom fortsätter att vara kompisar länge till! Är ju så skönt när do kan ha sällskap och glädje av varandra!

Emouse
7/15/18, 2:39 PM
#10

#9 Ja jag hoppas det med!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
7/15/18, 4:16 PM
#11

Tänker att jag uppdaterar lite hur de utvecklas.

Skygga och springiga båda två idag. Sprang och gömde sig när jag kom och vågade inte komma fram, Erik vågade ta godbit men Emar gjorde det inte. Efter 20 minuter skopade jag upp båda, en i taget. Stissiga och springiga i handen, ville ner i buren igen. Stoppade ner dem och de vågade komma fram och hoppa upp i handen, men fortfarande väldigt springiga.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
7/15/18, 4:29 PM
#12

#11 Det kan bero på många saker att de nu är nervösa och oroliga, rent av stressade. Det är andra gången de flyttar på en vecka och kanske vill de inte bo ihop. Ge det lite tid. Jag rekommenderar att du tar upp dem bägge samtidigt och håller dem en stund tillsammans och klappar och pratar lite, lite då och då.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
7/15/18, 4:54 PM
#13

#12 Jag skulle direkt anta att de är stressade på grund av flytten, även massa konstiga dofter med katt och så vidare som kan spä på det lite. Jag ska gosa med dem lite senare, båda två samtidigt denna gång.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Grodan
7/15/18, 5:04 PM
#14

#13 Jag tror inte att kattlukt påverkar dem speciellt. Mina råttor påverkar det absolut, men mössen har jag aldrig märkt att det skulle stressa dem - i a f inte så synligt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
7/15/18, 5:54 PM
#15

#14 Nej kanske inte specifikt kattlukt men generellt så är ju allt nytt för dem. Men råttorna kan jag hålla med om, tidigare råttor blev skitskraja för kattlukten hemma!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
7/15/18, 7:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Erik har flyttat till ett eget akvarium efter ett bråk som jag gick in och avbröt. Erik fick ett litet märke i svansen och fick ett bett i sidan, bara tur att jag fick syn på dem så snabbt. Såret är tvättat och nu är han var lite chockad över bråket, nu är han glad och utforskar sitt eget akvarium lite närmre. Bilden luras lite, finns mer inredning bakom rullarna och det är lite mindre än det andra, 60x30x45.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
7/16/18, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Erik mådde definitivt bra av att få flytta, pälsen är fint tvättad och han var lugnare i handen, blev klappad och han putsade sig. Fortfarande lite springig men inte alls som innan. ❤️

Emar var fortfarande lite stressad och fortfarande väldigt springig i handen, kunde inte vara stilla. Men vi håller hoppet uppe med att han ska lugna ner sig lite snart.

Idag var det varmt också, 33° och jag var inte den enda som tyckte det var varmt, lilla Erik verkade också tycka det. De fick lite kalla grönsaker för att kyla ner sig lite.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
7/16/18, 6:02 PM
#18

Glad att Erik är lugnare.

Det kan ju ta ett tag innan de landar. De kan vara hanar som är lite känsligare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
7/16/18, 6:13 PM
#19

#18 Jag är övertygad om att de kommer landa bra båda två tillslut!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
7/16/18, 9:25 PM
#20

#19 Bra inställning.

Själv äger jag Dude från en tidigare kull med samma stam. Han är dömysig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Emouse
7/16/18, 10:32 PM
#21

#20 Ja men stammen är ju jättefin, synd bara att dessa haft det lite omtumlande på sistone! De är lite misstänksamma när jag först öppnar locket och springer iväg lite men när jag skopat upp dem en gång och satt ner dem på en gång igen så hoppar båda upp självmant och ska klättra upp för armen. Emar blev lite besatt av att komma ut ur buren när jag öppnade nu på kvällen, han var helt bestämd på att han skulle balansera på kanten av akvariet vilket han inte får då den är svinhal.. Han är en raket i handen och en akrobat på rastbordet, klättrar, svingar sig i hängmattan och lever rövare😂 Mycket springig men samtidigt inte på ett JÄTTEdåligt sätt.. Tidigare idag var han ju springig och ville ner i buren men nu kom han ju ändå självmant och ville upp och springa istället. Vet inte riktigt hur jag ska få honom att lugna sig men jag tänker att jag väntar ut honom lite och ser om stisset går över när han känner sig hemma! Jag gillar faktiskt killarna väldigt mycket trots omständigheterna och tror att vi kommer trivas ihop ändå; springiga eller inte.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ajanki
7/17/18, 6:57 AM
#22

Vad bra att du gillar killarna! Dom har ju flyttat två gånger på en vecka, de är vana att bara vara i sin bur här och på rastplatsen. Jag tror att dom kommer bli som vanligt igen, dom var aldrig springiga här. Ta det lite lugnt med dom och låt dom bo in sig lite 😊 Tjejerna jag fick hem från Grodan samtidigt som hon tog hem E killarna är fortfarande springiga när jag kommer till buren. Jag tar det lugnt med dom.

Emouse
7/17/18, 7:36 AM
#23

#22 Ja de får ta den tid det tar, jag ser ju redan skillnad på Erik så jag är övertygad om att de kommer bli sig själva igen tillslut. Kanske tar några veckor men jag har all tid i världen. Ska försöka sätta upp någon liten rastplats idag, Emar gillade verkligen att komma ut på min lilla slumpade "rastplats" och springa av sig lite som jag hade innan på mitt nattduksbord, Erik vill hellre klättra på mig.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ajanki
7/17/18, 7:43 AM
Emouse
7/17/18, 2:33 PM
#25

Hälsade på Emar en kortis när jag kom hem från jobbet.

Emar sprang och gömde sig när jag kom, tog någon minut innan han kikade fram och när han luktade på min hand kände han igen mig och gick direkt upp i handen/armen och skulle ut på äventyr. Springig men har gjort framsteg, han stressade inte så som han gjort innan men han sprang runt i famnen en stund innan han fick gå ner i buren igen, han ville upp i handen igen men han ska få komma ut till rastplats ikväll🙂 

Jag är glad att han inte behövde övertygas att gå upp i handen idag utan bara behövde checka att det var jag!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
7/17/18, 8:20 PM
#26

Tog upp Erik nu och han var rätt ostressad men satt inte stilla många stunder i handen. Var nyfiken men kunde inte riktigt sätta sig till ro ännu. Är så kul att få följa upp på dessa killar, hur de utvecklas i och med att de känner sig hemma och tryggare.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
7/17/18, 9:17 PM
#27

😃 Det är kul att följa, så jag uppskattar att du uppdaterar hela tiden. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ajanki
7/18/18, 7:12 AM
#28

Det är jättekul att få följa dom 💚tack för att du uppdaterar så mycket 💙

Emouse
7/28/18, 3:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Nu är jag hemma igen efter en vecka i fjällen och dem har haft musvakt som bara gett mat och vatten och lite daglig tillsyn så att allt ser bra ut, inte varit in och bökat och stört dem.

Så efter en vecka att ha bott in sig ordentligt kan jag bara säga att Erik tagit mitt hjärta med storm, verkligen en mus som jag vill ha den! Avslappnad i handen och nyfiken, satt med honom i famnen ett par minuter och han hade möjlighet att springa omkring om han hade velat men han satt kvar i knät, tassdarrade när han blev klappad och pussad på. ❤️

Emar såg jag inte mycket skillnad på om jag ska vara ärlig, väldigt springig, aningen uppstressad. Han går självmant upp i handen men är bara intressarad av att springa omkring. Och han luktar väldigt mycket just nu. Hans stora akvarium luktar mycket och starkt i jämförelse med Eriks, kan komma att försvinna när hormoner och det lagt sig.  Han kanske kommer ikapp snart!

Stjäl bilden på Erik från Grodan😇

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ajanki
7/28/18, 6:30 PM
#30

Kul att läsa om killarna! Hoppas Emar blir sig själv snart 😘

Grodan
7/28/18, 11:34 PM
#31

#29 underbart, det var det jag sa om Erik… jag har tolkat honom som en hjärteknipare… emar, åh, hoppas så att han kan landa snart… ge honom pinnar att gnaga på… här fick de äppelgrenar och de gnagde som tokar och jag tycker de fick utlopp för mycket energi den vägen


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
7/30/18, 2:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Nu har vi städat burarna och speciellt Emar kommer sova gott idag efter allt race han gjort i buren idag😂 Kutar och gräver, sprätter och skuttar omkring. Energi har han iallafall! Äppelgrenar, underjordiska tunnlar av toarullar, papper, diverse inredning och så fick dem låna lydnadshattarna från hunden, hehe. Jag har så himla dåligt med inredning just nu, har verkligen inget hemma att ta av.. Har bett grannar att spara toarullar, äggkartonger och övrig kartong och potentiell inredning. Klättermöjligheter i burarna är än sålänge ett minne blott😅 Eriks bur:

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
7/30/18, 2:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Erik i lydnadshatten

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
7/30/18, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Emars bur som är lite roligare.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Emouse
7/30/18, 2:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Emars bak fastnar gärna på bild..😂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
7/30/18, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Emar.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ajanki
7/30/18, 4:15 PM
#37

Åh, så kul att se hur bra dom har det! 💜💚

Emouse
7/31/18, 6:34 AM
#38

#37

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
7/31/18, 4:41 PM
#39

Kanonfint. 

Du får gå ut i skogen och plocka lite till dem…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
8/5/18, 11:15 AM
#40

Erik ändrade sig efter ett tag med att vara lugn och mysig, han är åter igen lite stressig och orolig när han är ute ur buren och slappnar inte av. Det är ingenting som har hänt eller som förändrats, från vad jag har sett som kan ha orsakat detta. Det enda umgänget han kan uppskatta är när jag tar med hela huset och lägger mig i sängen med det så att han själv får komma ut ur huset och komma fram till mitt ansikte och gå längs mina kläder. Vi fortsätter att umgås och se hur detta utvecklar sig, hoppas att han återgår till att bli mys-erik❤️

Inga nya uppdateringar om spring-emar, har är fortfarande väldigt springig och stissig men han kommer åtminstone självmant upp i handen. Sängmyset fungerar inte riktigt för honom, då hittar jag nog honom i Kiruna efter en kvart😂 Rastplatsen är väldigt uppskattad av honom!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
8/5/18, 11:47 AM
#41

Det låter som att jag beskriver Emar så negativt, men han är springig och det är ingenting som jag tycker om på mina möss. Men även om han gör det så har han glimten i ögat och han är nyfiken och social trots att han springer. Han är så… full (?) av energi och personlighet. Han är så himla fin och jag önskar så mycket att jag ska få uppleva hur han var förr.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Grodan
8/7/18, 4:22 PM
#42

De är väl i den åldern nu också antar jag. Hormoner och sånt. Samt att de bor ensamma. Trots att de inte vill ha sällskap av sina bröder, så är de ju ändå ensamma…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
8/7/18, 8:58 PM
#43

Ja men såklart, det är mycket som har hänt på det senaste, mitt i hormonrusen. Och i samband med att de är inne i detta som resulterat i att de inte riktigt uppskattar närhet så känner dem sig säkert ganska ensamma även när jag har dem ute med mig. En sak som fattats mina föregående möss som dessa killar har är något som jag inte riktigt kan sätta ord på.. De är så känslofulla och uttrycker sig på så sätt att man nästan kan förstå hur de tänker, nästan lite mänskligare än de andra jag haft. När jag nu haft dessa så inser jag hur mina föregående möss varit ganska tomma på, ja, vad det nu är.. Är intressant att få studera dem och skapa en ännu bättre uppfattning om vad exakt jag är ute efter hos en mus. Jag vill ju trots allt fortfarande hålla på med avel i framtiden när utrymmet finns och dessa har sått några frön i mig om det..

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
8/8/18, 4:16 PM
#44

Jo, kan hålla med dig. Det är lätt att läsa dem och de har så mkt känslor… haha


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
8/11/18, 8:42 AM
#45

Ang springighet. Kan du bromsa dem när de springer i handen och få dem att landa lite? Typ köra lite mindfullness och få dem att komma ner på jorden?

Jag har alltid gjort det på möss. Bromsat springande framför att bejaka det. mer sen besök nu


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
8/11/18, 8:26 PM
#46

Jag kan bromsa Erik  någorlunda beroende på tid på dygnet men Emar är inte riktigt lika lätt, han är lite blockerad men han börjar också ta emot det lite lättare nu. Jag låter dem inte springa hur dem vill heller, det förstärker ju bara beteendet och säger till dem att det är okej. Jag stoppar dem och tvingar dem att vara i handen tills de liksom ger upp lite och är mer närvarande innan de får lov att göra roligare grejer🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
8/11/18, 8:46 PM
#47

Erik har för övrigt blivit mycket lugnare nu, inte riktigt lika lugn som förut men på väldigt god väg. Flertal gånger har vi suttit hur länge som helst och myst.

Emar har jag upplevt som mer stressad de senaste dagarna..

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
8/11/18, 9:17 PM
#48

De skulle behöva en kemisk kastrering eller nåt… Edvin var också stressad idag och inte alls medtaglig (ord?) för "mindfullness"…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Emouse
8/12/18, 7:55 PM
#49

Emar skulle åtminstone behöva det.. Är lite orolig över hans stressande, det känns inte riktigt hälsosamt att han stressat så här pass länge? Han har ju i princip stressat sedan han flyttade hit. Däremot vet jag inte om han stressar i buren eller bara utanför, får hoppas på det sistnämnda. Känns lite som en hamster, liksom i sin egna bubbla som jag inte lyckats spräcka och få någon kontakt med honom utan bara.. ja.. tunnelseende?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
8/12/18, 9:57 PM
#50

Stress bränner ut reserver av vitaminer och mineraler, så du kanske behöver ge honom kosttillskott eller extra nyttig mat. 

Jag köpte ju några möss som fått rätt dålig mat och de var också mkt stressade. Efter en månad här var de helt annorlunda. Jag drog parallellen direkt till utfodring (eftersom jag alltid gör det, därför att det är det viktigaste med möss enligt mig!)

Brist på omega 3, b-vitamin, zink, magnesium, järn mm kan orsaka stress.

Ta bara de där lugnande pulvrena (Trikem) för hund… de innehåller tryptofan (aminosyra), thiamin (vitamin b1) och magnesium…

Mat som lugnar: banan, blåbär, persilja, valnötter, mangold, persika, ris, örter som kamomill, citronmeliss, verbena, limeblomma, frossört, lavendel…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
8/13/18, 2:25 PM
#51

Utfodringen är ju A och O för att få hälsosamma möss. Har gett banan och blåbär med jämna mellanrum tillsammans med annan nyttig mat men dem är inte jätteglada i det direkt. Ska se om dem vill ha tillskottet som jag ger till ena hunden, innehåller i princip samma som avanstående och ska ha en lugnande effekt, inga konstigheter i.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
8/13/18, 7:56 PM
#52

#51 Ja och med utfodringen kan vi även påverka våra djur. 

Nu menar jag inte att grabbarna är felutfodrade, utan bara att de är känsliga killar som blivit mkt stressade över flera flyttar på kort tid, och man kan behöver anpassa utfodringen till precis deras tillstånd.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
8/13/18, 9:31 PM
#53

Ja och det är bra att du tar upp det även om jag är medveten, för det kanske finns fler i samma situation!

Erik var en myshög idag också, ville bara checka läget i sängen och sedan låg han i håret och tassdarrade, putsade sig och låg där en stund innan han ville in igen. Han har inte alls samma bubbla som Emar, han är medveten om sin omgivning och är nyfiken och social! Han tycker jag om väldigt mycket.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
8/14/18, 9:48 AM
#54

#53 ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
8/14/18, 1:47 PM
#55

Så kul att höra att Erik är mysig 💜 Hoppas att Emar också blir bättre! Här hemma fick dom oftast ärtor, majs, broccoli, babyspenat och mush. Det kan ju ta ett tag att få dom äta "ny mat". Hoppas så att det ordnar sig och att Emar lugnar ner sig 💚

Annons:
Emouse
8/15/18, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Älskar att ha mössen i soffan med mig medan jag tittar på film eller gör skolarbete, Erik får sitta och mysa som han behagar och Emar kan springa och röja som han vill och samtidigt kunna vara social❤ Emar som tar paus i röjet!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ajanki
8/15/18, 5:48 PM
Emouse
8/17/18, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Idag var det dags att städa och lika exalterade och fulla av glädjeskutt var de båda två som vanligt😁 Ströt tog slut så det fick bli toalätt trots att det inte är speciellt grävvänligt nu när det var lite panik.. Ska på praktik i tre veckor och killarna får bara vardaglig tillsyn och lite nya grejer i burarna medan jag är borta. Kommer hem på helgen och rastar av dem ordentligt, men måste säga att jag har lite ont i magen av att behöva lämna dem, men de är o trygga händer hemma🙈 Eriks akvarium som ska fyllas på höjden allterftersom jag är borta, men lika glad är han för det!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
8/17/18, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Emars akvarium som likaså ska fyllas på litegrann senare.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
8/18/18, 1:18 PM
#60

#58 Tycker inte du ska ha ont i magen. Faktum är att de kan behöva lite lugn och ro.

Märkte på Edvin att han blev mycket lugnare efter att Efraim flyttat - de bodde i var sin bur bredvid varandra - samt att han fått vara ifred några dagar (japp, jag struntade fullständigt i honom efter att han hade nafsat mig lätt i handen - han var tokstressad och ville inte, dessutom luktade jag Efraim…). Idag var Edvin helt lugn och trevlig. Ingen tendens till stress eller nafs. En vecka utan mus i närheten och jag hade helt rena händer, samt att han fått vara ifred några dagar med bara mat och tillsyn men ingen hantering.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Denna kommentar har tagits bort.
Emouse
9/11/18, 7:22 PM
#62

Hemma och gosat ner mig hos mössen, gjort rent akvarium, möblerat om och kikat lite extra hur de mår. Har verkligen inte hunnit umgås med dem ordentligt sedan jag kom hem från praktiken, men nu är det på rätt spår igen när allt annat lagt sig, och skönt att äntligen ha tid att mysa lite extra!

Erik, är i princip sig själv igen. Fick skopa upp honom och sedan satt han och tassdarrade i famnen  hur länge som helst❤️

Emar hade nog mer spring i kroppen än någonsin idag, men ostressad! Ibland är han så snabb att man blinkar och så har han sprungit från axeln ned till knät😂 Han fick vara länge på lekplatsen och springa av sig ordentligt nu när jag städade.

Och jag är oerhört delad när det kommer till bottenmaterial hörrni… Det har gått ungefär en månad sedan det blev städat och jag är i chock! Det luktade INGET, alltså verkligen väldigt, väldigt, väldigt lite kiss även i kisshörnan som brukar lukta pyton efter en vecka. Alltså två mushanar sida vid sida och inte ens en vän som inte är van med djurdoft kände någonting. Min nödlösning toalätt som bottensubstrat fungerade riktigt bra, men det är ju så himla tråkigt, går knappt att gräva i alls..

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Alwyn
9/12/18, 10:19 AM
#63

Härligt att allt går bra. Lösning på gräveriet: ge en grävlåda med något grävvänligare och behåll Toalätt i resten av buren :)

Emouse
9/12/18, 3:53 PM
#64

#63 Oj, ja jag var ju inte helt smart där😂 Tack för tipset!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
9/22/18, 3:58 PM
#65

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
9/23/18, 9:46 PM
#66

Hoppas att det är fint ljus i veckan så att jag kan få ett par nya bilder på killarna, tycker att dem blivit så fina😍

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
10/8/18, 1:25 PM
#67

Igår kväll när jag skulle ge dem lite nyttig röra tycke jag att jag skymtade ett konstigt beteende hos Emar, är inte riktigt säker på vad jag såg men det såg ut som något jag sett på en väldigt gammal dvärghamster en gång.. Han liksom vickade med huvudet och det kändes inte som att han såg min hand riktigt. Såg inget mer utav det när jag tog upp honom och han verkade helt normal när jag bytte vatten nu på morgonen. Ska ta en ordentlig titt på honom så fort jag kommer hem 🤔

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Alwyn
10/8/18, 1:31 PM
#68

Det va inte bara att han skannade då? Rödögda smådjur gör ofta det. De ser ju sämre än svartögda och då gör de en rörelse med huvudet för att få en klarare bild av vad det är de vill se. Det är inget konstigt men många tycker det ser läskigt ut 😃

ajanki
10/8/18, 1:48 PM
#69

Tror som Alwyn att han scannade, ser ut så som du beskriver Emouse.

Annons:
Emouse
10/8/18, 1:57 PM
#70

Men va? Har aldrig hört talas om att "scanna" faktiskt, haha.😂 Men det var säkert det då, skönt! Trodde ju att han blivit sjuk🤪

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
12/2/18, 3:35 PM
#71

Dåååålig på att uppdatera. 

Erik är världens bästa soffmysare om kvällarna, sitter i famnen och vill bli klappad eller bara njuter av närhet. 

Emar är fortfarande springig, och jag bli fortfarande fascinerad varje gång han tar ett rus för det går så himla snabbt att man knappt hinner se honom när han kutar över mig😂 Han sitter i skrivande stund och tvättar sig vid mina fötter i soffan, eller ja jag hann inte skriva klart innan han var uppe på soffans ryggstöd. Och stor har han blivit också, måste hitta en våg att väga honom på och se hur mycket han väger egentligen🤪

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
12/4/18, 11:01 AM
#72

#71 Men vänta nu, har de BYTT personlighet? Har den alltid gosiga Emar nu blivit springig???

Edvin - den osålda som är kvar här - träffade sin uppfödare för en vecka sedan, han visade tydligt att han ville bo kvar hos mig… lol ❤️ (sorry ajanki 😛 )

Skulle säga att denna linje är mycket speciella möss. Bokstäver, specialtänk osv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
12/4/18, 2:01 PM
#73

#72 Japp🤪 Emar har, som jag skrivit tidigare i tråden alltid varit springig sedan han kom hit. Men jag uppfattar honom inte som stressad längre, han trivs nog med att bara få springa och stoja. När jag friskkontrollerar dem så kan jag ju ha honom i handen och checka igenom honom utan massa protester men det är inget som är jätteuppskattat😊

Erik är en suuupermysig mus, inget spring, bara ligga i famnen och bli klappad kan han  göra i evigheter.

Ja dessa killar är väldigt speciella på många vis, men på gott och ont så gillar jag det väldigt mycket måste jag säga. De känns lite, hur ska man förklara det? Lite mänskligare?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ajanki
12/4/18, 2:33 PM
#74

Så roligt att få läsa om killarna och höra hur det går! Gör mig så glad 💜 #72 Ja, han kände igen mig men när du sträckte fram handen till han så gick han till dig, det är okej 💚

Emouse
12/5/18, 11:39 AM
#75

Emar var så himla gullig imorse när vi satt i soffan en stund och helt plötsligt fick han spatt och hoppade omkring och busade❤️ När han var klar kom han och la sig i min luva och vilade en stund. Önskar att jag hade filmat honom, knäppgök.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
12/12/18, 4:06 PM
#76

#73 Äh, det var nog jag som blandade ihop det nu… med namnen. För jag VET att den jag dömde som bäst av killarna är den du också bedömt som bäst..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Emouse
1/2/19, 4:11 PM
#77

#76 Nej du har inte blandat ihop dem! Dem har bytt personligheter sedan jag köpte dem. Emar var den lugnaste och mysigaste killen när han kom hit, precis som du sa och jag är helt säker på det. Sedan så började Emar springa mer och hade sin stressiga period och sedan slutade han helt enkelt inte vara springig. När Erik kom så var han inte jätteglad med att sitta i handen och var rätt skygg och harig, men han är nu en myspelle! Emar har fått lite sputt nu den senaste veckan, han vill inte komma ut ur buren som han vanligtvis älskar att göra, han nafsar och vill vara ensam. Har kollat igenom honom ordentligt men han är frisk och kry i övrigt. Hormontjafs eller något skulle jag gissa på.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
1/2/19, 4:18 PM
#78

haha, ja, alltså de här e-killarna är upp o ner som bergodalbana… haha


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
3/10/19, 3:07 PM
#79

Nu har killarna fyllt 1 år, men det är inte riktigt som det ska här hemma..

Erik har inte varit riktigt kry den senaste tiden, gått ner i vikt, stripig päls, aningen uppburrad och är lite slö. Har dunderfodrat honom med massa nyttiga geggor och bombat ned med papper i buren så att han håller sig varm. Ingen ohyra och inget Rossel vad vi kan se/höra. Var till veterinären och fick ut en kur antibiotika och hoppas att han kryar på sig nu💔 Älskade lilla unge. 

Emar är kry och på alerten som vanligt, har dem väldigt avskiljda nu. Är extra noga med min handhygien mellan burarna och jag flyttade Eriks bur till mitt sovrum så att jag har extra koll och Emar har nu rastplats och det för sig själv ifall att det är något smittsamt.

Håll tummarna för lillkillen❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ajanki
3/10/19, 9:09 PM
#80

Håller tummarna att han kryar på sig 💜

Emouse
4/22/19, 2:23 PM
#81

#80 ❤️

Förstår mig inte på vad som är fel med honom riktigt, han blev liite bättre på antibiotikan men han blev aldrig riktigt kry lillen.  Suttit med förstoringsglas i pälsen, palperat, matat på med massa nyttiga geggor varje dag, hållt buren väldigt ren med mera. Börjar få slut på ideerFunderar

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ajanki
4/22/19, 3:04 PM
#82

Prova att ge honom stronghold. Han kan ha ohyra fast du inte ser det.

Emouse
4/23/19, 9:23 PM
#83

#82 Det är på ingång, paketet har inte kommit ännu!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
ajanki
4/23/19, 9:41 PM
monsi
4/24/19, 10:42 AM
#85

83 hur länge fick han atibiotika? Ofta får man det för kort tid. Många med råttor får i 7 dagar fast de skulle behöva det dubbla lika med oss människor många gånger 🤔

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Emouse
4/24/19, 8:27 PM
#86

#85 Jag gav honom det i en vecka plus någon dag så 7-8 dagar. Det borde ha räckt tycker jag?🤔

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

monsi
4/24/19, 8:34 PM
#87

86 oftast gör det inte det tyvärr. Minimum 10 dagar

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Emouse
12/31/19, 1:01 PM
#88

Long time no see! Båda killarna hade hållit sig friska och krya sedan sist. Emar lugnade ner sig rejält under sommaren och båda två är lugna och mysiga numera❤️ Men det börjar märks tydligt att de är gammelgubbar nu, de sover mer, lite kräsna med maten och behöver lite kaloririkare mat för att hålla hullet. Jag tror att Emar är inne på sin slutspurt nu tyvärr. Han börjar allt bli gammal och skröpplig i kroppen. Så fort han visar minsta tecken på att ha det jobbigt så kommer han att få avlivas, men jag hopps att det dröjer så att jag får lite extra tid med gammelpojken❤️ Kan ju inte direkt påstå att Erik är ung och springig direkt, men han är fortfarande helt pigg i knoppen och är i lite bättre skick.❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
12/31/19, 1:48 PM
#89

❤️

ajanki
12/31/19, 2:09 PM
Annons:
Grodan
3/12/20, 10:57 AM
#91

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
3/15/20, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Ikväll somnade Erik in❤️ Av alla möss jag haft så har han helt klart tagit förstaplatsen i mitt hjärta, lilla mysmusen.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ajanki
3/15/20, 10:16 PM
#93

Åh, så tråkigt 💙 Vila i frid lillkillen 💙

Emouse
3/15/20, 11:22 PM
#94

#93 Tack för att du gjorde honom möjlig!❤️ Och tack till Grodan som åkte för att möta upp mig för att jag skulle kunna få hem grabbarna❤️ Emar är fortfarande pigg men lite gammal i kroppen, men än inte i knoppen❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
3/16/20, 10:38 AM
#95

 #92 Fina killen! RIP Erik ❤️

#94 Tack för att du öppnade ditt hem för dem! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
3/16/20, 11:50 AM
Emouse
7/8/20, 2:00 PM
#97

Idag tog Emar stegen över regnbågsbron❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
ajanki
7/8/20, 4:06 PM
#98

RIP Emar 💙💙 Tack för att du tog hand om killarna så fint! 💚

Grodan
7/8/20, 5:54 PM
#99

#97 Åh, RIP Emar. Tycker 2år 4 mån är en bra ålder. ❤️

Hur var det sista tiden med Emar? Han verkade skruttig i våras sa du? ( eller minns jag fel?)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
7/10/20, 9:45 PM
#100

#98 ❤️❤️ #99 Ja det tycker jag också! Jo han var allt gammelskruttig, men det blev inte värre än så tills de sista när han blev ”extra gammal”.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: