Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 856 ggr
Liljelund
7/20/18, 4:06 PM

SVEMUS Standard för Nataler

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick nyligen reda på att man på vissa utställningar även är välkommen med nataler, jättekul! Så jag har försökt förstått mig på SVEMUS standard de senaste dagarna, men inte helt framgångsrikt.. Förstår jag det rätt att det finns 3 färgindelningar? Self, Pied och Spot. På stycket om pied står det att de ska ha jämna avgränsningar mellan vitt och färg, vara utan fläckar i det vita, och ha minst en tredjedel av kroppen vit, bakifrån. Förstår jag det rätt så är killen på bilden det närmaste jag har för tillfället, MEN, han har ju fortfarande inte en helt jämn avgränsning mellan färg och vitt på kroppen.. Skulle jag kunna få lite hjälp i form av bilder på hur de ska se ut? Jag har nämligen aldrig haft någon med helt jämna avgränsningar såsom en mus kan ha.. De tycks alla vilja ha like mer spräckliga avgränsningar.. Jag skulle även verkligen uppskatta bilder på en/flera bra individer i klassen "Spot", då mina som har sammanhängande fläckar utan spräcklighet även har vita strån på vardera sida på baken. Och sist men inte minst skulle jag gärna även vilja se hur röd magen ska vara på en Cinnamon.

Stort tack på förhand!

Annons:
Grodan
7/20/18, 5:39 PM
#1

Spännande och roligt. Det är ju på tok för lite nataler i SVEMUS, så vi domare har ingen aning eg hur de ska se ut. Den domare som faktiskt var utbildad natalmusdomare är dock tyvärr inte med i föreningen längre. 

Jag tror att Standarden är skriven på väldigt lös grund, dvs ingen teckning är fastställd, så de kan se ut hur som helst bara de vita och de färgade områdena är rena och klart avgränsade. Sedan är det nog upp till domaren vad som ger mest betyg. Typ, storlek, öron, ögon, svans osv är också saker som är viktiga i en Standard.

Själv skulle jag nog säga, att ska natalmöss bli lätta att döma bör de ställas ut i Pet Class först. Ju flera natalmöss domare får se desto lättare blir det att förstå hur man vill att de ska se ut enligt en Standard. Sen tycker ju jag att Pet Class är den bästa utställningsklassen och anser inte att natalmusen kommit dit riktigt än då man ska utseendeavla utan de behöver temperamentsavlas.

Andra funderingar med Standarden - den kan vara tagen från utländsk förening, så man kan försöka kolla upp det. Alltså kolla hur andra klubbar anser att natalteckningar ska se ut.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
7/20/18, 8:14 PM
#2

Natalernas standard i SVEMUS är.. minst sagt utdaterad. Håller helt med Grodan. Natalerna är inte redo för standarden ännu, fokus bör ligga till 100% på petclass om det är utställning.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
7/20/18, 8:57 PM
#3

Kollade lite snabbt på finska musklubbens sida om de hade någon Standard, men det har de inte. Nataler ställs där bara i PC, men väldigt få ställs ut pga att de blir nervösa av utställning…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
7/20/18, 9:12 PM
#4

Jag håller verkligen med Grodan och Nordanälvens. Nataler är inte redo för Standard. Knappast för Petclass heller faktiskt, men om domarna är medvetna om hur de ska hanteras är det ju möjligt. Man bör ta ordentliga säkerhetsåtgärder, eftersom de lätt flyger iväg rakt ut i luften av rädsla. De kan även bli paralyserade av rädsla, väldigt vanligt men icke önskvärt. De bör helt klart temperamentavlas några år till innan de är redo för utställningsmiljö, tycker jag.

Liljelund
7/20/18, 9:23 PM
#5

Jag har inget direkt emot att ställa ut i Pet Class, jag har trots allt aldrig ställt ut gnagare tidigare. Men jag tänkte att det förmodligen inte är någon idé att åka med några som anses inte alls rastypiska, oavsett klass. Om än jag personligen är lite svag för just det spräckliga och fläckar i ansiktet, "tyvärr". Vad är det för hantering de bör klara av för att fixa en utställning? Jag tycker mina är ganska sociala och, åtminstone de flesta, väldigt nyfikna och framåt av sig, men jag har aldrig provat att dra i dom som man gör med katter som ställs ut tex.. Jag vill även minnas att jag läste att de bara kan ställas ut när det finns en domare som är utbildad/liknande för att döma nataler, hur vet jag vilka som är det? Jag såg nämligen att det var en utställning ganska nära i augusti som jag gärna åkt på om de är välkomna där, samt såklart fixar den typ av hantering som krävs. Fast det såklart, kanske man kan åka dit som enbart publik så att jag också kan lära mig hur det går till och vad jag eventuellt kanske bör träna på.

Nordanälvens
7/21/18, 12:08 PM
#6

#5 Natalerna behöver klara av en helt ny miljö med nya lukter, ljud och människor (och en och annan hund som såklart kan göra ljud ifrån sig). Ibland kan det bli lite högljutt när folk har kul och pratar med varandra, sånt kan skrämma en natal rejält. När en domare dömmer i petclass vill en att djuret ska vara lugn och trevlig samt tycka människor och vara kommunikativ (samt frisk, i bra hull och utan ohyra). En rädd natal är hjärtskärande att se - tycker jag. Två av mina (varav ena gått bort) ställdes ut i Danmark flera gånger innan jag tog hem dem till mig. Det är två djur som är/var galet snälla, trevliga och orädda. Jag var inte med när de ställdes, så jag vet inte hur de betedde sig där. Ena blev best of year 2017 av de sällsynta arterna samt champion i petclass. Andra blev champion i petclass. Men det är två djur som är/var precis så som jag personligen vill ha natalerna. Kanske en bra idé att åka över till Danmark och döma natalerna istället? Om en tycker att ens djur är tillräckligt redo. Jag tror inte det är någon domare i SVEMUS som är utbildad att döma nataler just nu. Intresset är för litet. Ska en ställa nataler tycker jag en definitivt ska fundera ordentligt på varför. För att jämföra med andra av arten? För sin egen skull? För att det är kul? För att se om de är av avelsvärde?

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
Liljelund
7/21/18, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag "kommer ifrån andra djurslag" så att säga, där man ställer ut för att se hur man ligger till i sin avel. Det är ju lätt att bli hemmablind och jag tänker att det kan hända även med dessa. Jag har aldrig haft möss eller råttor och känner ingen som har heller, så jag har inget att jämföra med annat än mina egna natalgrupper, och det blir kanske inte så opartiskt. Jag skulle vilja veta hur jag ligger till, och vad som eventuellt bör jobbas på och jag tänkte att en utställning kunde ge mig en sådan verklighetscheck. För jag är en sån här person som tycker att om man ska avla, så ska man avla på något bra. Men jag är inte helt säker på vad som är tillräckligt bra eftersom jag som sagt inte har något att jämföra med.. Ljud är då det minsta jag oroar mig för. Vi har hundar, och det är bara en vägg emellan dem och min datorspelande lillebror så jag räknar med att de kan alla ryska svordomar vid det här laget. Plus att vi bor precis vid infarten till ett flygfält (och jag har fönstren öppna nu sommartid) så diverse olika höga ljud är bara vardag. Utnämnt mig till sin personliga klätterställning har de också och hoppar upp på mina händer så fort de kan då dem. Men i och med att jag inte har något att jämföra med så har jag undrat över om de är tillräckligt "tama". Jag har inte provat att lära dom några trix eller ha dom lösa eller så. Jag kommer såklart att fortsätta med dem oavsett, men det skulle som sagt vara trevligt att veta hur jag ligger till, vad jag eventuellt bör jobba mer med osv.

Grodan
7/21/18, 5:54 PM
#8

Utan att läsa så tittar jag på bilderna och iakttar natalmusens typ, dvs hans huvudform, kroppsform, storlek och placering på öron, storlek och placering på ögon osv osv… och känner att jag är såååå inrutade i hur råttor och möss ser ut att jag skulle döma ner natalen alldeles. Här skulle ju jag som Standarddomare (även om jag helst inte dömer -på stora utställningar- längre, så har jag ändå ett mycket vant och duktigt domaröga, så det så!) behöva en rejäl guide.

Kaninstandarden är ljuvlig. I a f den jag bläddrat i. Den beskriver mycket av detaljer som t ex öronplacering med bilder. Jag har alltid önskat att vi kunde göra något liknande för möss och råttor, och absolut andra arter av dessa.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
7/21/18, 6:20 PM
#9

Kul med fler folk som är intresserade på nataler!

Måste säga att natalen i 7# är jättesöt! Intressant och fin teckning i ansiktet <3

Liljelund
7/21/18, 7:17 PM
#10

Jag tycker själv att han på bilden i #7 är bättre exteriört än i #0, men han har tyvärr helt fel färg om jag förstår standarden rätt (förutom fläckarna i ansiktet, som jag visserligen är lite svag för, så är han även "banded" som hos möss och har alltså färgad bak som även det tydligen är fel). Kanske får bortse hur de "ska" se ut enligt standarden och avla på de jag gillar mest oavsett hur de stämmer överens med standarden. Dom duger ju åt mig trots allt, det är "mussveriges" förlust om de inte vill ha dem 😁

Novachan
7/21/18, 7:51 PM
#11

Det kan ju också skapas nya teckningar - eller att de redan finns men inte så pass vanliga att de är kända som teckningar

Jag skulle göra som du; strunta i standarden och köra på det jag gillar. Jag bryr mig inte om utställningar i syfte till att få fram vackra djur utan till att undvika att bli "hemmablind" som du beskriver det, lära sig saker och träffa folk och djuren förstås

Grodan
7/21/18, 8:04 PM
#12

#10 haha, oj… nä, jag tycker att #0 har mkt bättre huvud - teckningen struntar jag i, jag kollar på typen… musen i #7 har för kort nos


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Liljelund
7/21/18, 9:45 PM
#13

#12 när de är bredvid varandra och ur bättre vinklar så tycker jag att han i #7 är längre genom hela kroppen. Och lite mer råttlik, i min åsikt. Men jag har inga problem med att erkänna att jag inte riktigt vet hur de ska bedömas exteriört. Lite därför en utställning hade kunnat göra gott.

Annons:
Nordanälvens
7/21/18, 9:52 PM
#14

Jag struntar helt i hur mina nataler ser ut, förutom att jag utseendemässigt kräver att de ser hälsosamma ut. Feta djur går bort ur aveln ögonaböj. Likaså för tunna djur. Klart den ena kan vara finare än den andra att titta på - men jag avlar inte med målet standard. Friska och snälla nataler är roligare än snygga.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
7/22/18, 7:31 AM
#15

Ja där har vi samma urval, Nordanälvens. Jag går enbart på temperament och hälsa. Sedan råkar jag ha turen just nu att mina mest fantastiska killar också är de vackraste. Liljelund det låter som att du har fått bra temperament på dina. Fortsätt du att avla på de snällaste och mest lätthanterliga individerna ett tag till, strunta i utseendet, säger jag. Vi är så få i Sverige som temperamentsavlar dem, att vi bör hålla ihop och hjälpas åt. Det kommer kräva mycket av oss om vi vill satsa på att få natalen vettig nog för att hamna på kartan för sällskap och inte bara som foderdjur. Själv väljer jag ut de som är helt bitfria, går lätt att lyfta och hålla, som inte kastar sig handlöst ifrån mig eller fryser till is.

Liljelund
7/22/18, 11:13 PM
#16

Fast givetvis är de snälla och friska, annars hade jag såklart inte övervägt utställning, eller förmodligen ens haft de kvar om jag ska vara helt ärlig. Det finns roligare saker än att plåstra om bitna fingrar och springa hos veterinären stup i kvarten. Ibland luktar mina fingrar extra spännande och någon måste i all välmening se om de smakar gott, men hittills har jag aldrig fått ett riktigt bett. Eller stått inför tumörer, andra sjukdomar eller skador/otrevligheter mellan individer i grupperna. Jag säger inte att det aldrig kommer att hända, men jag är i dagsläget nöjd med dem och när nästan alla är lika bra avelskandidater temperamentsmässigt, så hade jag börjat fundera över fler mål för att underlätta i mitt urval. Och hjälpt till att göra PR för arten i samma veva. Jag skulle inte vilja byta ut dem mot något och tycker att det är lite synd att de får så lite rampljus i andra sammanhang än som just foderdjur när åtminstone mina bevisat flera gånger om att de är alldeles utmärkta sällskapsdjur.

Grodan
7/23/18, 11:53 AM
#17

#16 Ah, så du är också en natalmusuppfödare. Ska du inte stå med på våran uppfödarlista?

Du tänker helt rätt. Utställning är ett bra sätt att se hur stresståligt ett djur är och höra vad andra tycker om de djur du själv vill avla på, samt även få upp ögonen för saker som är bra eller dåligt. I många fall är det också att "fråga experter om råd" samt att få lära sig massa saker. 

Om nu nataler inte klarar utställning så bra, kan man kanske anpassa sig till det. Kanske inte så mycket hantering utan de får sitta i en Transportbur och man tar ev upp dem en liten liten stund. Givetvis då nataler som redan är lite tränade på att resa och träffa andra människor än ägaren, så att de inte blir på tok för stressade.  

Bara några tankar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Liljelund
7/23/18, 4:07 PM
#18

#17 jag är tyvärr inte registrerad än, men förhoppningsvis kan jag bli det snart! Jag har inte vetat att nataler kan registreras förrän ganska nyligen då jag gick i tankarna på att skaffa några möss (varför kan inte natalerna också ha lilac och tan, haha) och undersökte SVEMUS hemsida. Ja, speciellt att höra och lära ifrån de som kan mer än mig, och det är såklart alltid lättare att göra "på plats". Har jag möjlighet så kommer jag åka på den här utställningen som är nu i augusti, fast det hade såklart varit till ännu mer hjälp om det faktiskt rörde sig om den art jag har. Men jag kan ju alltid se det som en chans att se hur mössen är och reagerar och kunna jämföra det gentemot mina nataler. Finns det någon i trakterna (Södermanland med omnejd) så skulle jag gärna komma på studiebesök om nu inte utställning är möjligt. Det jag undrar över kanske inte nödvändigtvis behöver en utställning, bara att jag tänkte att det förutom en bedömning från mer kunniga och opartiska ögon skulle vara en chans att träffa andra och framförallt se andra nataler också (jag kan inte påstå att jag träffat så värst många utöver mina egna).

Novachan
7/23/18, 5:31 PM
#19

#18 Musifokus har en egen uppfödarlistan du får stå med på, oavsett om du är registrerad hos SVEMUS eller ej 😉

Upp till toppen
Annons: