Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1665 ggr
MsSallylover
2018-07-25 21:20

Kala fläckar?

Har tre honor här hemma, och en av dem har börjt få kala fläckar över hela kroppen. Inte regelbundna i formen, endel ganska stora och andra mindre. Försökte googla lite men hittade inga svar. Någon som har någon tanke? Eftersom ingen av de andra tjejerna har det?

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Annons:
Novachan
2018-07-25 21:38
#1

Sök på barbering

Visa bilder på tjejen

MsSallylover
2018-07-25 21:52
#2

Låter som att det mycket väl kan vara barbering… Har tyvärr ingen möjlighet att fota just nu men ska försöka skicka bilder imorgon!

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Grodan
2018-07-26 08:49
#3

Det finns i regel ingen annan sjukdom på mus som ger kala fläckar, än just barbering. Någon av hennes kompisar, eller  hon själv om hon kommer åt, barberar sin päls.

Åtgärd: stimulans, fodersök, saker att gnaga på och finfördela. Större bur, men även bättre mat i vissa fall.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-07-26 09:15
#4

Hormonella rubbningar kan också ge kala fläckar (har hänt en mus här). Även om de har brist på vissa ämnen, men det är inte alls så vanligt som barbering.

Grodan
2018-07-26 10:00
#5

#4 Ok, visste inte att det påverkade pälsen med hormonella rubbningar - är detta något du kan åtgärda?

På andra djur finns en del sjukdomar som gör att pälsen kan ramla av i partier, men jag tycker inte att det tillhör vanligheterna att möss får några av dem…

Barbering och morrhårstugg är ju tyvärr väldigt vanligt. I vissa linjer mer förekommande än i andra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-07-26 13:19
#6

Ofta beror hormonrubbningar på allvarligare inre sjukdomar som inte går att åtgärda tyvärr. Men i mitt fall va det som tur var pga dräktighet så det gick över när ungarna flyttade.

Annons:
Grodan
2018-07-26 16:14
#7

#6 mm, misstänkte det… 

Ah, men du… jag kom ihåg en mus som förlorade sin mor som ung och flyttade över till annan mushona med äldre ungar. han fick mjölk som var avsedd för äldre ungar, han tappade päls på lite olika ställen senare i livet, men levde ganska länge ändå… typ 1år 10 el 11 mån… (det var min mus och den som flyttade över var min mor- jag var bortrest…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MsSallylover
2018-07-26 20:27
#8

Tack för alla tips. Jag ska försöka ge dem mer berikning och fodersök, buren är riktigt stor så jag får bara försöka utnyttja den bättre än jag gör idag :)

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Alwyn
2018-07-26 21:22
#9

#7 intressant! Undrar om det va slumpen eller om den fick bestående men av den felaktiga mjölken. Skönt att den verkade må bra ändå. #8 jag håller tummarna att det löser sig!

MsSallylover
2018-08-17 21:37
#10

Måste tyvärr nu uppdatera denna tråd och be om mer hhälp, har försökt ge dem mer stimulans, nya saker att utforska, mer fodersök etc, men barberingen har bara blivit värre. Nu är honan nästan helt kal på hela bakkroppen. Vet verkligen inte vad jag ska göra, någon som har mer tips? Eller kan det vara något annat?

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Alwyn
2018-08-18 07:50
#11

Då är det nog inte barbering. Snarare någon sjukdom och musen måste få komma till veterinär snarast. Så tråkigt :(

MsSallylover
2018-08-20 16:30
#12

Får tyvärr bli så… Tänker att jag tar med de andra och gör en koll på dem också för säkerhets skull, har någon nån erfarenhet av vad koll av tre möss kan gå på? Kan vara skönt att ha ett hum inför besöket.

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Alwyn
2018-08-20 17:30
#13

Låter bäst så. Ring runt och be om prisexempel. Skiljer mycket mellan olika kliniker. Lycka till.

Annons:
Grodan
2018-08-20 23:54
#14

#10 Oj. Det var udda. Har musen någon speciell päls? Har hon fått näringsfattig mat som ung?

Tänker dock ohyra mest…. men annars vet jag inte alls. Hoppas du hittar någon bra veterinär som kan komma på vad detta beror på och även en lösning…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MsSallylover
2018-08-25 22:23
#15

#14 Inte vad jag vet… Har bokat tid på Blå Stjärnan i Göteborg, har någon erfarenhet därifrån? Varit där tidigare med andra gnagare och känt att de vet vad de gör, men aldrig med möss.

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Grodan
2018-08-30 22:13
#16

#15 Hoppas det går bra eller gick bra. Att det var/är något som går att åtgärda…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MsSallylover
2018-08-31 12:59
#17

#16 var hos veterinären idag och tjejen som hade fläckarna har blivit mycket bättre, tror att det bara var ett grovt fall av barbering. Förlorade tyvärr en annan tjej vid veterinärbesöket, hon hade tappat fruktansvärt mycket i vikt men åt som hon skulle😥

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Upp till toppen
Annons: