Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1181 ggr
pisces1
8/10/18, 2:00 PM

Mus som husdjur

Hej! Jag har funderat på att skaffa möss, tycker de verkar så coola. Men har aldrig haft det, har haft dvärg och guldhamster. Hur är möss som husdjur till skillnad mot hamster. Är de lätta att få tama? Kan de sitta still i handen, sitta på axeln tex? Om man skaffar honor då ska de vara två? Jag är jätteglad om någon skulle vilja berätta lite om sina egna erfarenheter av möss 😊

Annons:
Novachan
8/10/18, 7:37 PM
#1

Jag beskrev en massa skillnader och likheter om detta i en annan tråd. Tror jag jämförde möss med hamstrar och råttor. Får se om jag kan hitta tråden, men du kan använda sökfunktionen själv så kanske du hittar den själv.

Men kan kort svara på några av dina frågor:

De är olika "lätta" att få tama. Beror också på ens definition av tam.

Ja de kan vara stilla i handen och sitta på axeln osv.

Honor ska bo tillsammans med minst en annan hona, men de kan bo ihop med fler. Hanar däremot behöver ofta bo själva, kan slåss till döden eller skada varandra - finns undantag främst hos uppfödare som föder upp mushanar med fokus på att bo ihop med andra hanar.

pisces1
8/11/18, 11:58 AM
#2

Tack för svaret 😊 ska försöka hitta tråden. Har bara en till fråga; luktar mushanar väldigt mycket trots att man byter ofta på dem?

Grodan
8/11/18, 12:49 PM
#3

#2 Det finns hanar som luktar mer och hanar som luktar mindre. Lukten brukar vara värst när de är 5-10 månader gamla.

Men vi reagerar alla olika på lukt. Och ett bra bottenströ + ev toalåda kan minska lukten avsevärt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: