Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1051 ggr
Oliviii
2018-08-11 21:13

Könsbestämma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Jag har ett litet dilemma… Mushanen jag fick hem för några veckor sedan har nu blivit ca 6 veckor och alltså borde han blivit könsmogen vid det här laget. När jag kollar på artikeln om könsbestämmning så ser jag större likheter med en hona om jag kollar på honom. Därför tänkte jag fråga er här som är lite mer vana vid att könsbestämma… Vad tycker ni det ser ut som?

Annons:
Oliviii
2018-08-11 21:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild från sidan om det hjälper någon

Grodan
2018-08-11 21:18
#2

Hona.

Bild 1 är ju tydligast. Där finns ingen säck att ha några kulor i och ingen större "kissmoj"… och honans "sträng" syns ju där…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Oliviii
2018-08-11 21:30
#3

Hade mina misstankar.. Tänkte det var bra att dubbelkolla Tack!

Grodan
2018-08-11 21:42
#4

Har du bara en mus?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Oliviii
2018-08-11 22:22
#5

Ja, och ska såklart skaffa en till nu när jag vet att det är en hona. Köpte av djuraffär (jag vet, det är dåligt men finns inga uppfödare där jag bor). Skulle egentligen ha kollat könet själv innan jag tog med musen hem men sånt lär man sig antar jag. Får väl se hur det går med att introducera dem till varandra, har två burar och tänker börja gradvis med att byta bottenmaterial och sånt och sen låta dem träffas en kort stund på neutral mark. Och sen fortsätta med det tills det går bra att sätta ihop dem i samma bur

Novachan
2018-08-11 23:00
#6

Bodde hon tillsammans med andra möss i samma bur? Vet du exakt datum när hon är född? Jag tänker om du nu behöver vara beredd på en eventuell kull pga att affären har sett fel på könet (möss blir könsmogna redan vid 4,5 veckors-ålder)

Annons:
ariama
2018-08-12 08:10
#7

… och akta så du inte får en hane med dig hem istället för en hona! 😃 De verkar inte så säkra på könsbestämning.

Oliviii
2018-08-12 08:47
#8

Hon bodde själv när jag köpte henne vid fyra veckor, så jag tror inte det ska vara något problem… (hoppas!) Ska definitivt kolla noga nu när nästa kommer så inte samma sak händer igen🤭

Upp till toppen
Annons: