Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1523 ggr
alidaolsson
2018-08-14 12:23

Gå ur svemus..?

Jag vet inte alltså.. Känner mig inte välkommen i "mus-världen", så funderar på att gå ur svemus, finns ingen anledning för mig att vara kvar där, får liksom inte ut någonting av det. Och det är ännu tråkigare att alla verkar ha gaddat ihop sig emot mig.. Känner mig väldigt kluven hur jag ska göra.. Tror inte jag har varit otrevlig någon gång..? Men ändå hatar många "mus-människor" på mig.

Tycker att man istället för att gadda ihop sig och frysa ute mig kan komma och prata med mig direkt och reda ut saker och ting, blir mycket trevligare så.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Aleya
2018-08-14 12:53
#1

Kom in på denna tråden av misstag. Men jag minns att jag läst en annan tråd av dig där du nämner att folk har talat "skit" om dig. Och då skyllde du på denna sidan tråkigt nog. Och nu ser jag detta igen. Och jag kollade snabbt igenom trådar du har skrivit och jag kan inte se att någon här verkar ha varit otrevlig. Men en sak att komma ihåg är att det man skriver sparas. Och det kan användas emot en oavsett vad som skrivits. Kan du ha skrivit på något annat ställe? Tycker att det känns tråkigt att du känner som du gör men att detta kommer upp en gång till känns enligt mig konstigt

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

alidaolsson
2018-08-14 13:09
#2

#1 Jag har känt mig utfryst här länge och skulle bara vilja att de som har något emot mig träder fram så vi kan reda ut saker istället för att gadda ihop sig bakom ryggen på mig.

Det gick så långt så att när jag var och hämtade min hundvalp så hade någon (mus-människa) ringt och "varnat" för att sälja valp till mig. Både uppfödaren och jag blev riktigt less, de hade dessutom ringt henne många gånger innan hon svarat och även efter att de hade pratat.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Aleya
2018-08-14 13:27
#3

#2 jag har kollat många av dina inlägg och jag har inte uppfattat dessa som annat än vänliga. Jo jag minns den historian men du kanske skriver på andra sidor också. Så jag tycker att det är konstigt och fel att skylla på denna sidan om du är i andra forum också. Jag kan nu påpeka två grejer som gör dig lätt att hitta på nätet: ditt namn är baserat på ditt riktiga namn och om du sitter på fb så finns garanterat ditt namn där med. Så jag kan tippa på att om det är som jag tänker så har någon från fb hittat ditt namn här och vad du skrivit och sedan varnat. Så åter: tänk på vad du skriver. Var inte för öppen och jag tror du bör tänka om gällande vad du tror och tänker om denna sidan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

alidaolsson
2018-08-14 13:36
#4

#3 Va? Det handlar inte om vad jag tänker och tror, det handlar om hur jag känner mig behandlad. Det är bara från den här sidan som jag känner mig påhoppad, från mussidorna på fb har det bara varit trevlig ton. Tror att det inlägget där folk gaddade ihop sig mot mig togs bort.. förmodligen för att det inte var bra "reklam" för mus.ifokus..

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

ajanki
2018-08-14 14:04
#5

Trodde faktiskt att det där med din hund och att folk här var otrevliga mot dig var avslutat och glömt, det var ju ganska längesen. Den sista tiden här har ju alla svarat dig trevligt och berömt utseendet på dina möss. Jag ser ingen som varit otrevlig mot dig? Kanske du bara själv tror att folk har nåt emot dig? Jag kan dessutom lova dig att inga trådar här tas bort för att skydda mus iFokus!! Vi är ju vad vi är pga alla medlemmar som värnar om musen som sällskapsmus! Tror du att svemus gaddar ihop sig mot dig? Ta då upp det med deras styrelse och berätta hur du känner. Det är ju lite dumt att gå ur Svemus eftersom du föder upp, utan Svemus kan du ju inte registrera dina kullar. Där har du en sak som Svemus ger dig! Jag förstår så det där med att känna sig utanför, det har jag själv gjort många gånger! Men jag hoppas och tror att du snart kommer känna dig välkommen bland oss musmänniskor! Själv kan jag tala om för dig att jag tycker det känns jobbigt att du sålt alla mössen från mig, då jag faktiskt var den enda som skyddade dig och ville sälja möss åt dig. Jag har skrivit många tröstande meddelanden till dig när du känt dig nere. Och som tack får jag att du säljer mössen från mig….det har jag känt varit väldigt jobbigt! Men jag vill absolut inte att du ska känna att folk gaddar ihop sig mot dig! Så ska ingen behöva känna! Kram 💙💜

alidaolsson
2018-08-14 14:17
#6

#5 Fast den tråden blev borttagen. Jag skriver ändå egna härstamningsbevis så känner inte att jag måste registrera i svemus, det är ju bara ifall någon köpare skulle vilja ställa ut på svemus utställningar. Tror inte jag vill stötta något jag känner mig utfryst ifrån..

Det finns några anledningar till att jag inte ville ge tillbaka mössen till dig, men de behövs inte dras upp nu och här. De har underbara hem där de är nu. Kram. Hjärta

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
[Djurälskare000]
2018-08-14 14:19
#7

❤️

Aleya
2018-08-14 14:51
#8

#4 vad jag menade med vad du tror är att du verkar fortfarande tro att alla är mot dig. Hur du känner kan ingen ta från dig. Men då funderar jag på en sak: om jag tycker en sida på iFokus inte passar mig eller känns otrevlig ja då börjar jag inte gå in och skriva inlägg gällande sidan utan jag struntar helt i att besöka den. Så min tanke: ta en paus från denna sidan om du känner dig påhoppad. Och fundera på: vill jag engagera mig eller gå vidare? Istället för att börja göra trådar om allt mellan himmel och jord.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

alidaolsson
2018-08-14 15:04
#9

#8 Grejen är ju att jag håller på med möss och Vill vara involverad i mussaker. Men förmodligen kommer jag lämna svemus, kanske den här sidan också.. men då finns det inte så många fler sidor att skriva/läsa om möss.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Aleya
2018-08-14 15:46
#10

#9 finns ju annars fb. Vet att det fanns en sida som hette något med zoo där man diskuterade allt från reptiler till möss. Om du kan engelska kanske det öppnas en ny värld.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

alidaolsson
2018-08-14 17:38
#11

#10 Jo, visst finns facebook.. Men jag hade velat reda ut saker istället. Jag vet bara en fb - grupp som är för möss.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Novachan
2018-08-14 19:26
#12

Det ena behöver inte utesluta det andra; musifokus och svemus är separata saker.

Tror du behöver skriva mer (gärna exempel) hur du känner att musifokus-folket fryser ut dig för att vi ska kunna försöka förstå varför du känner som du gör. För jag kan inte se något som tyder på utfrysning. Att man inte får svar så snabbt eller inga kommentarer om saker man säger betyder ju inte utfrysning på ett forum (då har jag blivit utfryst många gånger). Om man inte har något svar så brukar man inte skriva… Likaså kan jag inte se att någon har varit elak eller otrevlig mot dig någonsin i någon av trådarna som du har skapat eller deltagit i. Har inte sett något jag skulle kunna tolka som hat mot dig. Om andra saker har sagt eller med otrevlig ton osv via pm kan vi inte se. Förstår att du kan känna och tolka det som att folk HAR gaddat ihop sig mot dig tidigare men jag kan inte se något som tyder på att det fortfarande pågår utan det handlade om just dom trådarna, och jag tror inte att det var meningen eller varför folk skrev i trådarna utan det var för att de instämde med vad som sades och försökte resonera och förklara för dig hur du kanske borde göra och varför. Är lätt att man tolkar saker annorlunda än vad som var tänkt när man läser sig till saker och ting. Likaså att folk är också olika bra på att förklara sig.

Jag trodde som ajanki att det som diskuterats i de trådarna som du skulle kunna tolka som att folk gaddar ihop sig mot dig var avslutade diskussioner och att vi alla hade lagt det bakom oss. Vad är det som du tycker inte är avslutade angående dem? Man kan ju fortsätta känna som förut om man fortsätter att grubbla på dem även fast man kanske borde släppa dem. Vi kom ju fram till vad jag minns att det inte behövde vara en person från musifokus eller iFokus som skulle kunna ligga bakom tråkigheterna med hunden så du kan inte vänta på att någon ska träda fram här. Jag har ingen aning om vilken kennel, uppfödare, hundras eller ens kön det är på hunden då jag tror du aldrig har berättat det här! Jag har länge tänkt att jag ska fråga vilken ras det blev men glömmer bort hela tiden.

Att gammalt groll tas upp igen när alla tros ha släppt ämnet och gått vidare är inte kul att se. Självklart får du ju uttrycka hur du mår och om du tycker något är oavslutat osv men det är inte kul för oss att bli anklagade för saker och ting, speciellt inte om vi inte är skyldiga till dem…

Jag har heller aldrig uppfattat dig som otrevlig mot någon här på forumet

alidaolsson
2018-08-14 19:37
#13

Jag vet inte.. jag kanske överreagerar. Men jag känner mig inte välkommen.. kommer nog inte fortsätta vara med i svemus, finns ingen anledning för mig att vara det.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Novachan
2018-08-14 20:00
#14

#13 Möjligt att du överreagerar… det är ju så lätt hänt, speciellt på ett forum. Är tråkigt att du känner som du gör på alla aspekter - är inte kul att folk mår dåligt… Du är välkommen även om du inte tror det! Om du inte hade varit välkommen kvar hade du blivit utkastad som medlem. Är en hel grej på hamsterifokus med folk som inte är välkomna då de inte kan bete sig och försöker stanna kvar på forumet (skapar nya konton, låtsas vara andra personer m.m.) även fast de inte är välkomna tillbaka. De har varit medlemmar här med, och gör sig till nya medlemmar här ibland med nya konton efter att de gamla kontona blir utkastade på hamsterifokus…

Angående svemus så är det ju upp till dig själv vad du känner att du tjänar på det eller inte. Jag har ju inte varit medlem där än så jag vet inte om alla för- och nackdelar. Jag tänker på svemus främst som att det kan ge vissa fördelar som man inte kan ta del av annars. Har du upplevt nackdelar med svemus? Vore intressant att veta vad dessa är isf

Grodan
2018-08-14 22:37
#15

Orkar inte läsa allt, har grus i ögonen av trötthet, men vill ändå skriva några ord här.

Det är drastiskt att skriva en sådan här tråd, men jag tycker faktiskt att Alida gör helt rätt. Att smussla med privata meddelanden gör att det hålls undan, som om det är skamset. 

Det är svårt att komma in i en del gängbildningar ibland och inom djurvärlden kan det ofta förekomma mobbing. Så jag tycker absolut att vi behöver prata om det. Speciellt om det är flera som känner så.

Och i o m denna tråd så är vi bevisligen flera. Jag skriver under. Jag är också utanför. Jag är med i två smådjursklubbar och ingen av dem anser att jag är något att ha längre. Men jag har inga planer på att gå ur någon av dem för det.

Alla kan göra fel, alla är olika och har olika åsikter. Vi behöver komma runt sådant och förena oss i det vi tycker om. Och man kan tycka om människor som inte delar ens åsikter.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2018-08-14 22:55
#16

#5 Starkt av dig att skriva det där. Ibland blir jag så förundrar över vilken underbar människa du är. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2018-08-14 23:10
#17

alidaolsson: Nu läste jag lite mer noga och förstår saken som att SVEMUS inte alls har med saken att göra, utan du anklagar mus-ifokus.

Eftersom jag är Sajtvärd så är det mig du anklagar. Och då vill jag gärna veta vad jag gjort. 

-

(jag tror inte jag tagit bort några trådar, jag brukar sällan göra det om inte TS ber om det… eller om det är något som verkligen inte hör hemma på sajten… - samt bryter mot regler-

_här är den äldre tråden: https://mus.ifokus.se/discussions/5a355b8ece12c449a1003570-har-jag-gjort-nagot-fel _

Det verkar inte finnas någon tråd med någon som ringt din hunduppfödare… däremot hittar jag bland borttagna trådar din annons där det blev diskussion med mössen från ajanki… just nu minns jag inte varför den blev borttagen, du måste ha önskat det själv tror jag… men kan glo i min inkorg imorgon eller annan dag när ork o tid finns… just nu funkar varken minne eller ögon zzzzzzzzzzzz)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mitchika
2018-08-14 23:44
#18

Här är tråden angående att någon med möss ringt hunduppfödaren: 

https://mus.ifokus.se/discussions/5a9d37f6ce12c405f50066e1-varnat-mig-for-andra?participating-1

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Tsunamis
2018-08-15 10:45
#19

mus.ifokus / svemus / Möss på Facebook osv osv är olika saker. Du har skrivit i Möss emellanåt har jag sett då och då. Tror inte jag sett något utfrysning varken där eller här. Musfolk är inte många så att inte många svarar på alla inlägg hela tiden är faktiskt vanligt. I övrigt är det som Grodan säger i #15 säger att många intresseföreningar lider av gängbildning och är du inte med i gruppen så är du heller inte full ut accepterad. Tolererad ja, men inte accepterad. Ibland inte ens tolererad heller för den delen.

Svemus är inget undantag och jag själv tänker inte heller vara medlem nästa år pga det. Nu är det off topic då det inte gäller dig (och ditt inlägg verkar röra mus.ifokus) men för Svemus att stå skamlöst och vuxenmobba ut en medlem, stjäla deras möss + burar och baktala och fortfarande stå och säga de har hjälpt och gjort allt de kunnat för medlemmen är ingenting jag vill stå bakom. Svemus är inte det den en gång i tiden stod för.

MvH  Tsunamis

alidaolsson
2018-08-15 11:14
#20

Jag tycker att många registrerade uppfödare hos svemus varit otrevliga, därav tänker jag förmodligen gå ur den ”klubben”.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Grodan
2018-08-15 12:54
#21

#18 A, just, den hade en egen tråd.

Tycker det är himla tråkigt att den sajt jag startat och skött i 12 år ska behöva förknippas med det en enskild person gör. 

För övrigt önskar jag gärna få svar på vad jag har gjort för fel, alidaolsson. Eftersom du anklagar mus-ifokus och därmed indirekt mig, så vill jag ha svar på det. 

De flesta som inte tycker om mus-ifokus brukar lämna sajten, de säger sällan hejdå. Eftersom du ändå startar den här tråden och vill ha någon slags dialog, så förutsätter jag att du egentligen vill vara kvar här och då behöver jag veta vart vi kan mötas på halva vägen. Och i fortsättningen känner jag att det är bättre att du kontaktar mig angående sånt här.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

alidaolsson
2018-08-15 15:08
#22

#21 Du har inte gjort något fel, du har varit jättetrevlig! Jag har bara känt mig utstött från de andra, inte riktigt med i "gänget", eller hur man ska säga.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Persilade
2018-08-15 19:37
#23

Jag vet inte jag. När är man med i ett gäng? Alltså jag vill inte förta dina känslor alida men jag är inte med här på iFokus eller i svemus för att vara en del av ett gäng. (kanske borde jag vilja det? vad vet jag?) Jag är med för att få ta del av kunskaper om mitt intresse. Jag gillar verkligen att ställa ut så det är förstås ett stort plus med svemus. Dessutom att få tillgång till ett registreringssystem är toppen. Musifokus ger energi och möjlighet att ställa frågor och förhoppningsvis ger ngn av mina bilder jag lägger upp ngn annan energi eller inspiration eller glädje.  Om jag bidragit till det du känner så får jag såklart be om ursäkt. Men jag tror inte någon här inne på iFokus eller i svemus agerat med mening för att du ska känna såhär.

Grodan
2018-08-15 20:17
#24

Haha, Persilade… en person med rikt liv! ❤️

🌺

alidaolsson, du har delvis absolut rätt. Jag kan inte göra mycket åt det tyvärr. Jag kan beklaga att du fått en svår introduktion i "musvärlden" och hoppas att det med tiden ger med sig. 

Det är väldigt stilla på mus-ifokus idag… vi har inte många aktiva medlemmar, så att det inte blir så mkt prat i trådarna beror mycket på det också.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tr0llm0r
2018-08-18 10:23
#25

Har också känt mig utanför många, många gånger. Det är anledningen till att jag inte skriver så mycket, lägger väl upp en bild då och då. Jag tänker att det är många som hållt på med möss väldigt länge och har svårt att släppa in nya medlemmar, jag har full förståelse för det! Personligen har jag svårt att hitta nya vänner och det tar tid att bli "accepterad" av mig (också en anledning till att jag inte skriver så ofta). Men tänker inte avsluta mitt medlemskap i musifokus, ibland vill man ju kommentera, som nu 😅 Jag känner att jag förstår båda sidorna, det som är jobbigt bara är att komma in i en stark grupp och det är det ju överallt.

Grodan
2018-08-18 13:24
#26

Jag kan inte referera alls till att det idag är gruppbildning eller någon slags utfrysning på mus-ifokus. Aktiviteten är låg och det betyder att man inte alltid får kommentarer på sina inlägg… och det är då inte utfrysning, utan bara att folk faktiskt inte har ork, lust eller engagemang att vara aktiva…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-08-18 13:38
#27

Jag vet inte om jag betraktas som "inne i gänget" eller inte. Men jag vet heller inte vilka jag skulle beskriva vara i det "s.k. gänget". Jag använder musifokus som Persilade; ta del av info, kunna ställa frågor om saker jag inte kan hitta info om eller om jag finner oklarheter eller inte förstår något osv. Har blivit lite mer av att dela med mig av bilder också samt mer skrivande om kommentarer, åsikter, lekar m.m. Använder musifokus, och andra delar av iFokus, mycket mer än vad jag trodde jag skulle göra. Jag använder inte forumet i syfte till att skaffa vänner, det skulle bara vara en bonus, och jag ser inte på forumet som att det har det syftet heller. Men genom att delta i forumet skapas en gemenskap, som oftast är väldigt trevlig tycker jag. För att kunna ta del av gemenskapen behöver man själv vara mer aktiv i forumet; genom att kommentera, ställa frågor osv. Att bara bläddra och läsa i trådar är ett sätt man tar del av forumet men inte helt gemenskapen (man kan ju känna en viss gemenskap genom att bara läsa och känna igen sig i problem, åsikter m.m.), men eftersom gemenskapen i sig skapas från första början, och fortsättningsvis, genom aktivt skrivande! Jag hoppas att fler kommer att bli mer aktiva och hjälpa till att bygga gemenskapen!

Annons:
Emouse
2018-08-18 15:20
#28

Tråkigt att några känner så! Jag kan i ärlighetens namn inte se en tillstymmelse av att det skulle finnas några gäng eller utfrysning alls på MiF, har nu suttit och noggrant läst igenom alla trådar till en tid tillbaka och på grund av att jag inte kan märka av något så undrar jag verkligen vilka som nu ingår eller verkar ingå i detta gäng?

Det enda jag skulle kunna tänka mig som skulle kunna verka bilda grupperingar utifrån nytt musfolks perspektiv (vilket jag faktiskt inte tror att det är egentligen) är ju att många av oss hängt här i flera, flera år och träffats IRL, pratat, lärt känna varandra, bytt möss och så vidare vilket gör att man kan diskutera och prata mer internt, som gör att det kanske känns dumt för andra att lägga sig i diskussioner eller känner att de inte får samma respons. Men det handlar förmodligen mest om att vi är ganska få personer på forumet och ibland har man helt enkelt inte ork eller lust att svara på kommentarer eller inlägg, och det är inget man ska ta personligt.

Men till er som känner er utsatta för gängbildning, vad kan vi göra för att ni ska få en trevlig upplevelse av att hänga på MiF? Om det är min teori ovan som kan stämma in, kan ett alternativ vara att vi skapar ett inlägg där personer som är aktiva på mus (nybörjare liksom gamla rävar) kan presentera oss, prata, fråga och intressera oss i varandra för att skapa ett helt MiF-gäng istället? Andra förslag?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: