Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1047 ggr
Mellux
2018-08-20 15:38

Möss som tappar vikt och päls

Hej! Har problem med två av tre möss som tappat vikt samt att ena barberar sig på rygg och mage. Mössen är honor där hon som barberat sig är mamma till de andra två. Först var det endast mamman som hade problem men nu har ena ungen tappat vikt medans den tredje ungen är i bra vikt. Jag funderade först på ifall mamma musen var överstimulerad pga att jag gett dom en rätt så stor och berikad bur från att alltid ha bott i en liten labb bur (hon är omhändertagen). Har en vän som varit med om en råtta som inte alls trivdes i en berikad stor bur utan blev väldigt stressad och barberar sig men när hon fick en mindre och tråkigare bur så började hon trivas igen. Så jag trodde att det var de som kunde vara problemet, så jag har testat att ge dom ej mindre galler bur ist för en halv rsd. Först trodde jag att det gick bättre då det såg ut som att hon låtit pälsen vara.Men nu verkar det vara likadant igen och sen så har även en av ungarna tappat vikt då.. Sen tyckte jag att ungarna var lite bråkiga men har aldrig sett att de riktigt mobbat varandra eller att de vaktar mat så det kan det inte heller vara. Nu börjar jag fundera på ifall det ev är internal parasites?? Då jag har behandlat dom med strong hold tidigare och när jag tänkt efter så är det efter den behandlingen problemen började dyka upp..? Har ni hört talats om eller varit med om samma problem efter behandling utav ohyra? Det finns absolut inget yttre problem man kan se utan de är just att dom tappar vikt och ena barberar sig. Veterinären har jag pratat och varit hos en. Men veterinärerna här jag bor är verkligen inte insatt i smådjur främst inte möss så tyvärr kommer de inte kunna komma med något konstruktivt. Så tacksam för hjälp eller tips!

Annons:
Alwyn
2018-08-20 15:42
#1

Ta dem till en duktig veterinär så får du förhoppningsvis svar på vad som är felet. Det låter illa. Det måste finnas någon bra. Var bor du?

Mellux
2018-08-20 15:51
#2

Bor i Umeå, här finns det ingen smådjurskunnig veterinär tråkigt nog. Har haft råttor i många år och har varit sjukt kämpigt att få hjälp när de blivit sjuka också.. Finns distriktveterinärerna som kan basic och operationer på råttor ska ringa dit och prata lite om de kan hjälpa.

Alwyn
2018-08-20 17:31
#3

Håller tummarna!

Grodan
2018-08-20 23:59
#4

Kan finnas en annan sjukdom som ligger och trycker, som gör att musen blir stressad och barberar (samt går ner i vikt). Det svåra är då att komma på vad det kan vara och göra något åt det.  Speciellt om du inte har tillgång till intresserad veterinär. Det är också rätt begränsat med hur grundlig undersökning man kan göra på möss. Blodprov och röntgen är det ju inte tal om t ex…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: