Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 3022 ggr
Grodan
2018-08-24 10:50

Ska alla rösta på SD?

Helt OT och passar säkert på annan sajt, men orkar inte gå in på politik… jag ogillar partipolitik, ogillar val och trams… men har nu i a f lyckats snappa upp att SD har väldigt många röster… från alla åldrar i samhället… jag har främst kollat med folk som är 30, 40, 50, 60 och 80 år… som säger att det inte finns något annat att rösta på… att gamla gubbar inte har något att säga och de unga i SD har mycket mera intressant att komma med…

Så jag bara kollar om det stämmer att det är övervägande SD i år…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2018-08-24 10:50
#1

Jag röstar inte på SD


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Carmarino
2018-08-24 10:51
#2

Inte jag heller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anne.K
2018-08-24 10:56
#3

Nej det kommer jag INTE att göra.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Stallmima
2018-08-24 11:00
#4

Röstar inte på SD men vet fler som propagerar väldigt för dem och antagligen kommer rösta på dem…..

ariama
2018-08-24 11:03
#5

Haha, never!

ks172
2018-08-24 11:07
#6

Inte jag.


Annons:
Carmarino
2018-08-24 11:09
#7

Trots att det är fler som sagt att de ska rösta på SD än de som sagt att de inte ska rösta på SD, så är det ingen av dem som har kommenterat. 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Crystal93]
2018-08-24 11:09
#8

Det kommer jag. 👍

Magi-cat
2018-08-24 11:14
#9

Nej.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Grodan
2018-08-24 11:15
#10

Kolla nu på omröstningen hur det ser ut!!!

Skrämmande…

Skräckhistorier om att vi inte kommer att ha demokrati i Sverige när SD kommer till makten och att det blir lilla naziSverige… 


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Magi-cat
2018-08-24 11:26
#11

#10 Ja, det är sorgligt och skrämmande.😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2018-08-24 11:28
#12

Kommer inte att rösta på dem.

Changrila
2018-08-24 11:29
#13

Nej, jag kommer aldrig någonsin rösta på ett parti som vill försämra för kvinnor, inskränka på deras rättigheter och möjligheter. Jag vill inte rösta på ett parti som är emot(!) jämställdhet och människors lika värde.

Hade jag röstat på SD hade jag röstat på ett parti som är emot mig. Det hade varit genomkorkat.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Lussan20
2018-08-24 11:29
#14

Inte jag och ingen jag känner, jag tycker de som alltid ivrat för demokrati , kvinnans lika värde, miljön mm är ännu starkare i detta val. Mvh/WL

Grodan
2018-08-24 11:31
#15

Nu blev nej-sägarna lite starkare, så nu ligger det 14-13 (dock är SD-röstarna 1 röst mer alltså…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

JoannaLi
2018-08-24 11:37
#16

Aldrig.

_Fisken
2018-08-24 11:40
#17

#11. Det som är sorgligt är att de andra partierna har misslyckats så totalt att sköta Sveriges flyktingpolitik. Det är därför SD blir stora. 

Nej, jag röstar inte på SD.

Grodan
2018-08-24 11:49
#18

#17 Ja, som jag misstänkte.

En undran, vad krävs att de andra partierna ska säga och göra i flyktingfrågan för att få väljare? Stänga gränsen helt? (Time out- vi har fullt och måste ta hand om de som lever här nu) Eller bara stänga delvis enligt någon EU-kvot…? (jag har ingen koll tyvärr)

Men det finns även massor med smygrasister som röstar på SD. Som tror på siffror att alla våldtäkter och brott i Sverige de senaste åren enbart är utförda av invandrare/flyktingar mm trams (orkade tyvärr inte lyssna)

En annan lustig sak är att om enbart svenskar med svenska föräldrar födda av svenska föräldrar ska rösta… kan det då verkligen bli så många? 

Är själv inte född av svenska föräldrar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Carmarino
2018-08-24 11:53
#19

Är en av dem som hade klarat SD:s "ursprungskrav" utan problem. Har rötterna djupt planterade i den svenska myllan (även om Skåne förvisso var danskt för 360 år sedan), men jag röstar ändå inte på dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Grodan
2018-08-24 11:55
#20

#19 Wow, du är utrotningshotad… lol 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Carmarino
2018-08-24 11:57
#21

#20 Ja, ibland känns det så. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pandi00
2018-08-24 12:01
#22

SD blir det absolut inte för mig av många olika anledningar. Men en av dem är deras extremt dåliga djurpolitik

Grodan
2018-08-24 12:04
#23

Nu ser det fint ut. Nej-sidan leder!!! 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2018-08-24 12:05
#24

#22 Vad intressant med djurpolitik. Vilka har bäst sådan anser du?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Magi-cat
2018-08-24 12:21
#25

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-08-24 12:45
#26

Jag röstar bara på demokratiska partier 👍Min röst faller således inte på SD.

[[eskils_]]
2018-08-24 12:45
#27

#18 "Som tror på siffror att alla våldtäkter och brott i Sverige de senaste åren enbart är utförda av invandrare/flyktingar mm trams"

I Uppdrag Granskning och TV-nyheterna i onsdags sade de att 58% av våldtäkterna och 85% av överfallsvåldtäkterna utförs av personer födda utomlands. Det är väl illa nog? Eller kräver du att det måste vara 100% innan du reagerar?

De utlandsfödda är ju bara en liten del av befolkningen, och ändå står de för merparten av våldtäkter - en mycket kraftig överrepresentation alltså.

#22 "deras extremt dåliga djurpolitik" skriver du om SD. Kan du ge exempel på det? Nyfiken.

Annons:
[Tuulikki]
2018-08-24 12:47
#28

Nej det skulle aldrig falla mig in att rösta på SD

Persilade
2018-08-24 12:56
#29

Nej jag skulle aldrig rösta på SD! Egentligen av tre kanske fyra starka anledningar. Det är fler argument som bubblar i mig men stannar här. De vill sänka skatten för de som redan är rika och det förslaget innebär mindre pengar till vår gemensamma skola vård och omsorg. Mindre pengar att förbättra löner, villkor och arbetsmiljö för mig och alla som jobbar i Svensk välfärd. SD vill sänka skatten mer än moderaterna. De vill lagstifta om en anställningsform som man bara får 70% av lägstalönen. En barnskötare som jag har ingångslön på ca 20000 före skatt på heltid. Jag tycker inte det är värdigt svensk arbetsmarknad att tvinga människor in på slavlöner eller behöva ha två tre jobb för att kunna överleva. De vill inskränka kvinnors frihet, sambeskattning är det som upprör mig mest men håller i övrigt med ovanstående i frågan. Och sen, vem är Svensk enligt deras beskrivning? Det är sd som ska beskriva den ”svenska essensen” det vill säga de ska bestämma vem som är svensk. Har du en annan åsikt/essens än dem så kan din svenska nationalitet upphöra. Det här är riktigt riktigt läskigt. Med den beskrivningen vem är då Svensk?

Pandi00
2018-08-24 12:58
#30

#24 Vänsterpartiet tycker jag även om deras djurpolitik också brister. Finns ju djurens parti, men omöjligt att de kommer med i regeringen

ajanki
2018-08-24 13:02
#31
[NeferNefer]
2018-08-24 13:02
#32

#30: Nu blir jag lite nyfiken. På vilket sätt brister vänsterpartiets djurpolitik? De fick ju ett utmärkt resultat i den här undersökningen:

https://www.djurensratt.se/val2018/vad-vill-partierna

Novachan
2018-08-24 13:04
#33

Jag har inte bestämt mig än för vad jag kommer rösta på men jag blir lite ledsen av att se att denna typ av tråd ligger uppe på musifokus… oavsett om det hade handlat om SD eller ett annat parti. Hade varit mer förståeligt om det var en diskussion om SD:s djurpolitik men nu ser det ut som att den bara handlar om vad man kommer/eller inte kommer rösta. Valet går ju ut på att man är anonym med sin röst så jag förstår, delvis av denna anledning men också annat, varför dom som vet att dom kommer rösta på SD inte direkt lär lämna många kommentarer om det i denna tråd…

Pandi00
2018-08-24 13:05
#34

#27 Tekniskt sätt har alla partier bristande djurpolitik. Men SD har nästan inget kring djuren och då anser jag det som extremt dåligt då vi ansvarar för mycket lidande hos djur och att vi ska ta ansvar. Att ha lite tankar kring djuren är som att säga att så vi har det nu funkar. Jag tycker många lagar kring djuren ska förbättras men SD verkar ju inte ens ha något att säga om det vilket jag tycker är extremt dåligt

Annons:
Pandi00
2018-08-24 13:07
#35

#32 Tycker allas djurpolitik brister. Tycker det ska finnas mer tycken och diskussioner om det än vad det är nu :) Visst, de fick bra resultat, men det är på de frågorna. Finns fler frågor kring djur än de som ställdes där. Men resultatet visar även att de har bättre djurpolitik än de andra

Lussan20
2018-08-24 13:09
#36

Jag tror V har bra djurpolitik, läste att de har bäst med Fi i djurhållningsfrågor. Det är plågsamt att se hur djur behandlas fortfarande. Kvinnor, barn och djurfrågor de viktigaste för mig som kvinna! Mvh/WL

Tyst
2018-08-24 13:10
#37

#27 Menar du studien de pratade om gjord av Joakim P Jonasson? De pratade väl vara om den men bekräftade den inte?

Jag har läst studien de pratade om och kunde finnas mängder av brister i den. Jag skulle inte se den som en legitim studie. Förutom de diskrepanser och konstiga formuleringar jag läste finns dessutom en stor bias i och med det faktum att studien är gjort för (på uppdrag av?) SD av en SD vurmare. Därutöver kan man se att studien gärna vill nå fram till ett svar som redan bestämts.
Jag ger inte mycket för den studien, och då har jag ändå granskat studien med vetenskapsglasögonen på och stängt av mitt eget bias så gott det går.

Hade studien gjorts av riktiga forskare på ett legitimt sätt hade jag däremot reagerat på den, dock inte på så sätt att jag hade velat kasta ut invandrare, ha invandringsstopp och röstat på SD. Jag hade nog reagerat mognare än så.

Jag är varken intresserad av möss eller att diskutera politik så det här känns som ett jättekonstigt inlägg 🤔 Men jag kan inte låta bli när konstiga saker presenteras som fakta när det är så enkelt att se att det inte är det.

[NeferNefer]
2018-08-24 13:12
#38

#35: Jo, men det finns också en genomgång på hur partierna har agerat under den här mandatperioden, och även där hamnar V i topp. Då handlar det inte längre om tycken och diskussioner utan om hur de faktiskt röstar och gör. Den första cirkeln visar vad de har sagt att de ska göra, den andra hur de gjorde i verkligheten (gå in på länken för att se grafiken bättre och läsa om undersökningen):

https://www.djurensratt.se/val2018/granskning2014-2018

Granskning av partiernas djurpolitik 2014-2018

_Fisken
2018-08-24 13:25
#39

#18.  Jag tror det upplevs att politiker dolt problemen som kan uppstå när människor från andra kulturer kommer hit. Medier upplevs också mörka. Detta skapar en grogrund för rasism och det göder SD.
 Det som kan motverka detta är öppenhet. Alltså, ta reda på fakta och ha en samhällsdebatt om det. Öppen ridå ska det vara - vilket säkerligen leder till att våra kära politiker får bekänna färg vad gäller integrationspolitiken.

[[eskils_]]
2018-08-24 13:36
#40

#37 Jag menar den studie som presenterades i SVT onsdags över dömda gärningsmän. Vet ej vem eller vilka som gjort den. Den här: https://www.svtplay.se/video/18769842/aktuellt/aktuellt-22-aug-21-00-2?start=auto&tab=2018  Bläddra fram till ungefär 14:20.

#39 Håller med om att en öppen, ärlig och saklig diskussion är det bästa! Fanatism och pajkastning hör inte hemma i ett civiliserat samhälle.

Tyst
2018-08-24 13:48
#41

#40  Tack! det är uppdrag granskning som gjort en kartläggning genom stickprov vad jag förstod när jag skummade genom uppdrag gransknings avsnitt, jag måste titta på den i sin helhet senare. Oavsett så är det ju inte direkt en studie eller forskning så jag skulle inte hålla det de säger för fakta ännu. Det jag kan hålla med om är att det bör beställas forskning på hur det verkligen ligger till, och sedan om det är så, varför och vad man kan göra åt det.

Annons:
Pandi00
2018-08-24 13:59
#42

#38 Dock tycker jag fortfarande det brister. Detta sker i bakgrunden, det bör lyftas fram mer. Det de gör är bra, men lyft fram det mer då personer som kanske inte läser på om djurpolitik missar detta. Jag tycker djur borde ha det bättre än av de har, och då finns det många frågor jag skulle vilja tas upp inom politiken men som inte görs. Tycker t.ex att det ska tyckas mer om burutrymmen och liknande lagar kring smådjur då det känns som de oftast glöms bort

[NeferNefer]
2018-08-24 14:27
#43

Mycket bra synpunkter. Har du framfört dem till politiker? Eller varför inte själv bli aktiv inom politiken? 👍

Tyst
2018-08-24 14:30
#44

#43 OT fråga men vad menas med positiv lista för sällskapsdjur?

Magi-cat
2018-08-24 14:37
#45

Jag vill också lyfta fram försöksdjurens situation. Det har länge funnits bestämmelser om behandling och burutrymmen, men det är inte alltid de följs.

Här är en undersökning om partiernas ståndpunkter (från 2014).

"Endast Vänsterpartiet och Miljöpartiet svarade tydligt att det ska avsättas särskild finansiering för att minska djurens lidande i den mån det går."

https://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%A5-tycker-partierna-om-djurf%C3%B6rs%C3%B6k-53e92b13c4594887a50001bc

Vänsterpartiet, 2018:

"Nu vill Vänsterpartiet att en handlingsplan tas fram för att minska antalet djur som används i djurförsök samt att djurtransporterna ska bli färre, bättre och kortare."

https://www.vansterpartiet.se/politik/djurskydd/

Jag skulle förstås helst se en skrivning om att arbeta för att få bort djurförsöken.

F!:
"Enligt EU:s djurförsöksdirektiv är det yttersta målet att på sikt helt ersätta djurförsök vilket Feministiskt initiativ finner väldigt positivt."

https://feministisktinitiativ.se/politik/djuren/djurratt/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-08-24 14:38
#46

#44: Va? 🤔

[NeferNefer]
2018-08-24 14:39
#47

#45: Jag håller med. Bort med djurförsöken!

Tyst
2018-08-24 14:49
#48

#45 Längst ner i grafen du bifogade finns punkten positiv lista för sällskapsdjur, vad är det?

Annons:
[NeferNefer]
2018-08-24 14:53
#49

#48: Aha. Ja, det är ju inte jag som har gjort grafen. I det inlägget skrev jag "gå in på länken för att se grafiken bättre och läsa om undersökningen", det är min rekommendation till dig 🙂

Tyst
2018-08-24 14:57
#50

#49 Jag tittade och de hade förklarat allt annat förutom just den, men nu när jag dubbelkollade hade jag bara missat att scrolla tillräckligt långt ner. My bad!

Hursomhelst menar de med positiv lista för sällskapsdjur "Handeln med exotiska djur orsakar mycket lidande. En lista över de domesticerade djur som är tillåtna för privatpersoner att hålla kallas för positiv lista" 👍

Magi-cat
2018-08-24 15:01
#51

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

m0chicakez
2018-08-24 15:10
#52

Sorry men usch för sd. Jag kommer rösta på vänstern haha

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

Tr0llm0r
2018-08-24 15:16
#53

Nej. Fick hem deras röstkort idag trots att det står att vi inte vill ha politisk reklam. Försöker komma på ett kreativt sätt att använda pappret på… Är ju rätt konstnärlig av mig så tänker att jag gör en politisk tavla av det 😁

[NeferNefer]
2018-08-24 15:17
#54

#50: 👍

[RC1393]
2018-08-24 15:22
#55

#53 Brevbärare här: röstkorten var (tyvärr!) beställda som samhällsinformation, vilket ska delas ut även till ej reklam tack-are. Att rösta på SD vore lika bra som att skjuta sig själv i foten och sedan, för att avhjälpa smärtan, hugga av den…

Annons:
Tr0llm0r
2018-08-24 16:08
#56

#55 får skriva "Ingen samhällsinfo tack!" 😂

[RC1393]
2018-08-24 16:22
#57

#56 Är nog bäst!😂

Changrila
2018-08-24 16:26
#58

#27, nej, det är inte "kraftigt överrepresenterat" med utlandsfödda när det gäller våldtäkter. Inte dokumenterat iaf. Det är däremot så att de oftast blir fällda i domstol, vilket INTE är samma sak.

"– Enligt den forskning som finns anmäler ungefär 13 procent av de kvinnor som utsätts för en våldtäkt det till polisen. Sedan vet vi att ungefär 15 procent av de anmälda våldtäkterna leder till en dom. **Räknar man på det här blir det ungefär 1,5 procent av alla våldtäkter i Sverige som leder till en dom. Har man ett urval på 1,5 procent kan man inte uttala sig om helheten."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kriminologi-uppdrag-gransknings-program-borde-inte-sandas
**

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Loris M
2018-08-24 16:43
#59

Aldrig i livet att jag röstar på de kvinnohatande homofober. 🤮

#40 #27 

De siffror du hänvisar till är högst tveksamma plus missvisande men jag vet att att de gladeligen används av SD-s anhängare. Det handlar om de som fällts för våldtäkt och det handlar om överfallsvåldtäkter. Vet du hur liten del av alla våldtäkter är överfallsvåldtäkter? En väldigt liten del. De flesta våldtäkter begås av en pojkvän, vän, sambo, make eller någon som kvinnan känner och de flesta av dessa anmäls aldrig. Kvinnor blir ifrågasatta eftersom de har en relation med mannen och avstår oftast från att anmäla. 

Med andra ord, svenska män har goda chanser att klara sig när de våldtar. SD kommer inte att lösa det här även om de skulle kasta ut alla invandrare. Men det är precis den här typen av propaganda som är helt felaktig som de vinner sina röster på. Jag blir mest förvånad över att så många är så okritiska och går på det.

Chinesecrestedlover
2018-08-24 16:50
#60

Kommer absolut INTE rösta på SD!  Läskig utveckling när det ser ut som att rasister och nazister = Sveriges största parti…det är ju för tusan 2018 (eller har jag missat något och vi har backat tillbaka i tiden?)! Dessutom blir jag mörkrädd av att det inte verkar som att "vi" lärt oss någonting av historien?! Fler och fler liknande partier i hela världen ju…hjälp😮…

Lika värde oavsett kön, sexuell läggning, hudfärg, ursprung, eventuella handikapp osv. borde för f*n vara en självklarhet!! Fruktansvärt skrämmande när det verkar vara så många i detta land (och andra länder i Europa t.ex.) som fortfarande inte tycker det och som kommer rösta för ett mindre öppet och mer inskränkt, trångsynt, intolerant samhälle fullt av fördomar och hat. Är det verkligen ett sånt land/samhälle som folk vill bo i? Det vill då verkligen inte jag! 

På riktigt så är jag rädd för valresultatet detta år…

Grodan
2018-08-24 17:47
#61

WOW, hela 38 nej och  bara 19 ja… 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2018-08-24 17:57
#62

..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2018-08-24 18:01
#63

#33 Det var bara en omröstningstråd… jag har träffat på så många som ska rösta på SD att jag blev orolig och var tvungen att kolla… och vem som helst får ju skriva om de vill eller inte… du behöver inte skriva något 

och ber om ursäkt att jag skrev tråden här, men jag är Sajtvärd här… och jag ville prata med mina kompisar här… 

jag förstår absolut att det ska vara hemligt med vad man röstar på - om man vill!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2018-08-24 18:17
#64

Tack för all info om djurpolitik. DET skulle vi ju ha en tråd om eg… vilket parti tänker på djuren? men det kanske andra djursajter har…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-08-24 18:30
#65

#63 Ja det klart och jag förstår varför.

Jag trodde att musifokus höll sig borta från politik som inte berör djur… Politik är ju ett väldigt känsligt ämne och medlemmar som kanske tänkt rösta på SD inte känner sig lika välkomna här nu eller hur jag ska uttrycka det…

Mattesnillen
2018-08-24 18:35
#66

#65 Det är helt okej att prata politik så länge man inte uttrycker sig främlingsfienligt och homofobiskt (eller liknande) då dessa saker är kränkande betéende. Diskutera politik precis hur mycket ni vill. Ser inte riktigt problemet. Politik är något som ska diskuteras. Det är inget förbjudet ämne. Politik är literally allas liv och verklighet.(ändrad)

Istället för att göra det tabu att diskutera politik så är det väl bättre att vi lär folk att man ska kunna diskutera politik? Det är ju tankesättet "Usch nej prata inte politik!" som görs å att rasistpartierna i Sverige har vuxit. För att det är tabu att diskutera politik. För att MAN SKA KUNNA TYCKA VAD MAN VILL I SVERIGE!!! (Vilket har lett till att det har blivit normaliserat att vara en rasist).

[[eskils_]]
2018-08-24 18:48
#67

En bra sak som SD vill göra för djuren är att stödja det viktiga förslaget om att alla katter ska vara ID-märkta och registrerade. Massor av djurrättsinstanser, veterinärer, katthem och insatta personer tycker likadant, men S-MP-regeringen valde i våras att inte ta med det i sin proposition, trots protester.

https://www.allehanda.se/artikel/opinion/debatt/sd-vi-kan-forbattra-livet-for-tusentals-katter-infor-obligatorisk-id-markning-1

Vet ej var de andra partierna står i den frågan.

Se även denna artikel:

https://aip.nu/2018/08/03/hemlosa-katter-ett-djurskyddsproblem-nara-sin-losning/

"För att åtminstone börja komma tillrätta med problemet kämpar nu flera katthjälpsorganisationer för att få till en lag där det ska vara obligatoriskt med ID-märkning för katter."

Novachan
2018-08-24 19:04
#68

#66 Ja politik är något som ska diskuteras och det är inget förbjudet ämne eller någon tabu att prata om det. Men det är ett känsligt ämne som lätt kan göra folk upprörda och därför är det inte alltid lämpligt att diskutera om politik på alla plattformer, ställen eller situationer. När jag var yngre förstod jag inte heller varför man inte kunde prata om det mer överallt men man lär sig med åren…

Jag själv har ironiskt nog(?) just skrivit om att man måste våga prata om saker för att kunna komma med lösningar, men på politikifokus. Jag värnar om musifokusmedlemmarna, vilket jag vet att Grodan också gör, men reagerade lite ändå på att en del av politiken drogs upp här som jag inte tycker riktigt hör hemma här och tror att det kan såra vissa medlemmar… och jag tror inte det var tanken med tråden.

Grodan
2018-08-24 19:39
#69

#65 hm… tänkte inte så långt… fast i #0 är jag mycket neutral, vilket är mitt förhållningssätt normalt i laddade frågor…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Tjeja
2018-08-24 19:42
#70

Jag röstade på Direktdemokraterna! 👍 Ett parti jag hoppas ska få mer uppmärksamhet och växa till sig så att vanligt folk kan få rösta vad de faktiskt tycker i riksdagen mellan valen också, istället för att "lita på" något av dagens riksdagspartier som månar mer om sig själva och makten än vad som faktiskt är bra för landet och folket och naturen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Grodan
2018-08-24 19:46
#71

#70 Ja, alltså jag gillar deras grej där, att vi alla kan rösta i sakfrågor. För jag vill ha det mer så, att vi är mer delaktiga i vårt samhälle och kan påverka, men även utföra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tjeja
2018-08-24 20:13
#72

#71 Eller hur!?!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Novachan
2018-08-24 20:20
#73

#69 Jag förstår Grodan, lätt hänt…Är bra att du försöker hålla dig neutral, men det betyder tyvärr inte att de som deltar i tråden kommer hålla sig neutrala…

Beroende på hur känslig man är och hur man tolkar saker, som redan har skrivits här, kan deltagare här direkt eller indirekt (förmodligen omedvetet) på sätt och vis kränkt dom som tänker rösta på SD…

Persilade
2018-08-24 21:27
#74

#73 jag förstår inte. Att utrycka åsikter om hur man vill ha samhället eller för sig själv och sina barn, på jobbet eller hur djuren ska ha det kan väl inte vara kränkande? Man kan tycka olika absolut, god ton och vara saklig är såklart viktigt för att man ska vilja delta i diskussionen 😊. Men jag tycker den här tråden är superaktuell och bra. Jag tycker att den utveckling med att man inte ”får” prata politik eller partipolitik är demokratins största fiende. Och jag värnar demokratin väldigt mycket. Så 👌🏻 för denna tråd och tack för all kunskap kring djurpolitiken som jag inte är så insatt i.

Novachan
2018-08-24 23:26
#75

#74 Vill förtydliga att jag aldrig sagt att man inte får prata om politik, jag talar mer om när/vart det kan vara mindre… olämpligt? icke passande? att prata om vissa delar av politik då det kan såra människor. Vet ej om jag kan förklara det mycket bättre… Det här är ju ett forum men jag trodde som sagt att politik som inte berör djur skulle hållas utanför då detta är ett forum för folk som har intresse för MÖSS.

Jag identifierar mig inte med något parti och jag skulle inte påstå att jag har superkoll på alla partier. Jag tycker inte om politik och brukar snarare undvika det, blir arg och less…

Nej på det viset kränker man inte, men det har använts en del ord här som kan upplevas kränkande oavsett vilket parti man sympatiserar med som t.ex. rasist, nazist, kvinnohatare, homofob, trångsynt i association med SD och/eller om SD-väljare. Vissa saker kan stämma om partier eller dess väljare och andra inte, liksom hos alla partier. Det är svårt att veta vad som är sant och inte när det kommer till politik - den är inte alltid så tydlig som ni vet. En sak kan vara sann och sen kan det ändras men folk vet inte att det har skett en förändring och så har vi smutskastning och propaganda m.m. som inte direkt hjälper saken. Men om vi använder, ofta starkt negativt laddade ord, riktade mot ett parti eller dess väljare kan det upplevas kränkande, oavsett parti. Ännu mer kränkande om dessa inte ens stämmer. Känns som mycket smutskastning och propaganda i det här valet mot alla möjliga partier, till både för- och nackdelar till partierna. Kan sägas mer men orkar inte och vill inte sväva iväg, vet inte om jag lyckades förklara tillräckligt bra heller.

Men min poäng är väl att jag inte tycker att man ska förmodligen omedvetet kränka eller såra medlemmar (eller längre ej känna sig välkommen längre) här på MUSifokus genom närvaro av uttrycka politiska åsikter. Men det kanske bara är jag som inte vill blanda möss och politik som ej berör djur på ett musforum… då jag inte tror att det är en så bra kombo för gemenskapen och stämningen. Att kränka (även om det inte är menat) folk brukar ju inte gillas eller vara tillåtet på forum… (Har fått för mig att det finns vissa forum har som regel att diskussion om politik osv inte är tillåtet  eller bör undvikas eller hållas till ett minimum i största möjliga mån just p.g.a. detta. Kan skapa kaos och otrevligheter, vissa vet av erfarenhet, hålla fokus på forumets ämne/ämnen m.m…. Har upplevt det som en vanlig regel på forum, men det kanske var vanligare förr(?), aja…)

Vissa kanske tycker att jag överreagerar men jag tolkar det såhär och försöker tänka mig in hur medlemmar som är "icke-sympatisörerna för SD" kan uppleva denna tråd och vad jag tycker om att blanda in icke-djurrelaterad politik i detta forum. Djurrelaterad politik borde nog diskuteras mer här! Skulle vilja se en tråd som bara berör det, och djurpolitik inför valet.

Grodan
2018-08-25 13:27
#76

#75 Jag förstår precis din åsikt.

Under OT får man prata om precis vad som helst. Vi har regler, men ingen av dem förbjuder prat om politik. Vi har också högt i tak, så därför tillåter jag laddade ord och uttryck. Utom svordomar (har jag missat svordomar i tråden så säg gärna till).

Jag har själv använt laddade uttryck i tråden. Jag känner mig trygg på iFokus och vet att här kan jag hitta många smarta och intressanta människor som förstår mig och mina uttryck. 

På mus-ifokus har vi haft oerhört laddade trådar och de har då handlat om möss som rovdjursmat, möss i avelsburar och viss avel. I dessa trådar har medlemmar blivit ovänner, inte kunnat skilja på sak och person och även gått till personangrepp. Som följd av de trådarna blev det väldigt turbulent på sajten och många gick ur.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Novachan
2018-08-25 15:50
#77

#76 Ja om icke djurrelaterad politik ska diskuteras på musifokus så ligger tråden på rätt ställe. Och du har rätt i att det inte finns några specifika regler mot politik i sig på musifokus och jag håller med om att vi håller högt i tak - en sak jag gillar med musifokus. Jag berätta min åsikt och reaktion och försöker beskriva hur saker kan tolkas och dess följder. Laddade trådar är ju inget konstigt på forum men när de faktiskt är mus-relaterade så passar de ju in i forumet. Det är alltid tråkigt när det blir osämja på sådant sätt som du beskriver, det är heller inte unikt för musifokus, men jag tänker väl på om man kan undvika vissa tråkiga följder som inte ens är musrelaterade(?)  - fick svårt att formulera det just nu…

ajanki
2018-08-26 16:13
#78

Jag tycker absolut att man kan diskutera politik på mus iFokus! Vi har ju genom åren haft diskussioner om många, många ämnen som inte rör möss eller djur överhuvudtaget. Vi är ju öppna om det mesta här och jag tror faktiskt att våra medlemmar förstår det och inte tar åt sig . Vill man inte svara på en fråga så gör man ju inte det, så enkelt är det ju!

Emouse
2018-08-26 19:47
#79

Aldrig i hela mitt liv skulle jag rösta på SD! Att rösta på ett rasistiskt, sexistiskt, homo/hbtq+fobiskt m.m parti är ingen jag någonsin skulle stödja.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Loiu
2018-08-27 08:12
#80

NEJ NEJ NEJ. HITEL KOM JU OCKSÅ MED " JUDARNA HAR FÖRSTÖRT ALLT " VAD HÄNDE JO ETT KRIG KOM

Lussan20
2018-08-27 08:54
#81

Det är väl det vi äldre fruktar, vi såg länderna i ruiner, allt hemskt som skedde då. De unga idag tycker det är hemskt länge sedan och inget för vår tid att oroa sig över.

Vi äldre kanske inte är lika smarta vad gäller teknologi mm, men vi är visa, har mycket erfarenhet och kanske släktminnen från fejderna som var då Hitler kom till makten, även här i Sverige. Föräldrar mot barnen. Barnen mot föräldrarna. Några av mammas släktingar emigrera till USA pga detta.

Gemensamt för dessa partier är en dålig kvinnosyn som jag ser det. Pappa månader som ska bort, vilket gör att kvinnan trycks tillbaka in i hemmet. Aborträtten börjar män att peta i. Det gör också Kristna fundamentalister.

Unga kvinnor flockas kring hårdföra killar, så var det också med Hitler.

Jag fruktar inte för mig själv utan för barn och barnbarn. Vad ska de få uppleva framöver? Man kan bli efterklok, men då kan det vara för sent.

Politik är ingen lek, det är allvarliga saker. Hjärtat är ibland bedrägligt!

Tänk efter före--Mvh/WL

Magi-cat
2018-08-27 11:27
#82

Kan bara instämma, fint sagt Wonnalesan. 💞💖🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Novachan
2018-08-27 11:47
#83

#81 Ja det är läskigt när folk kan t.ex. börja förneka att saker har skett bara för att de själva inte har erfarit om det - både i nutiden om saker som pågår och vad som har skett sedan generationer tillbaka i tiden. Kanske vissa inte har kvar sina äldre som erfarit krig osv, kanske pga krig, som kan påminna dem… Jag har hört historier från mina mor- och farföräldrar bl.a. om hur de behövde släcka ner allt ljus och gömma sig när de hörde flygplan… Jag har också släkte som har valt att emigrera till olika länder…

Ogillar starkt att partier försöker göra politik av saker som inte borde blandas in i politiken, saker som bl.a. borde baseras, eller om det nu ska ändras, med stöd av forskning.

Jag bryr mig inte om föräldrars sexuella läggning eller om de är ensamstående när det kommer till adoption, det viktiga är ju att barn blir adopterade och blir väl omhändertagna av sin/sina nya föräldrar. Onödigt många barn som saknar förälder/föräldrar för en sådan sak. Lägg krut istället så att inte folk som t.ex. brukar våld, sexuella övergrepp, vanvård kan adoptera barn… eller får fortsätta ha vårdnad av sina barn trots denna typ av bruk…

Annons:
Lussan20
2018-08-27 14:14
#84

Hörde på Tv en transsexuell , nu kvinna som sade. -Jag lever mitt liv nu, för sådana som vi har har ingen himmel att hoppas på-. Hjärtat grät! Inte kan man rå för hur man är skapt! De har väl fått lida nog i detta livet om några!

Att vara förälder är att älska sina barn och det kan homosexuella lika bra som hetro.

Jag känner ingen homosexuell, men jag har fyra barn och skulle de vara homosexuella skulle min kärlek varit lika omslutande.

Om kriget så fick man täcka fönstren länge. Min morfar var vakt på ett statligt bolag och bodde i fastigheten, de täckte rutorna ända in på 50 talet. Minns de vita bussarna som mamma pratade om, Judar i skinn och ben som räddades ur koncentrationslägren.

Det började med kristallnatten efter den natt då man krossade fönster till alla Judiska affärer. Bokbålen, konst som beslagtogs. Hakkorsen denna fasansfulla Svastika som klottrades på allt. Mycket har redan skett här och nu, visst kan det hända igen.

Det märkligaste är att människan inget lär av historien, vi sade aldrig mer krig efter 1a världskriget, men snart kom det 2dra världskriget.

Det är som ett stilla gift som sprider sig, rädda smittar rädda, så är allt igång igen. Må aldrig det 3dje och slutgiltiga kriget drabba mänskligheten. Det är farligt att leka med elden, det kan flamma upp och ta sig igen!

[zombivarg]
2018-08-28 10:48
#85

Jag ska rösta på SD. Jag är varken nasist, rasist, fachist, kvinnohatare, homofob eller något liknande. Jag är demokratisk och röstar på det jag vill och känner för. Jag försöker inte få andra att rösta på SD, det är upp till var och en vilket part man vill stötta och rösta på. Jag kan känna mig lugn och nöjd med att den politiken som för nu av dom så kallade 7 klövern är jag inte orsak till. Ni får tycka precis vad ni vill om mig, bryr mig faktiskt inte. Kommer inte skriva mer i denna tråden.

Lussan20
2018-08-29 06:55
#86

Expressen belyser idag 90 talet, hur det såg ut då. Har vi glömt redan?

Mvh/WL

[NeferNefer]
2018-08-29 07:16
#87

Jag har sannerligen inte glömt 90-talet … aldrig trodde jag att det skulle bli så igen. 😢Det är med enorm fasa jag ser nazister marschera på gatorna och folk rösta på SD.

Lussan20
2018-08-29 07:59
#88

Jag arbetade på OBS klinikerna då och såg detta börja med skinnhuvudena som skulle-knacka bög-, vilket innebär att slå ner och skada homosexuella. De växer upp med mer hat tyvärr och många blev grovt kriminella senare.

De saknar ofta argument, utan talar med våld. Vilket kan vara en orsak till våldet? De stod sig slätt i diskussioner med andra elever så då fick knytnävarna tala, senare knivarna.

Vi lever i en farlig tid som vi äldre känner igen i mångt och mycket.

Kunskapen blir dyr tyvärr för många. Bröstet känns tungt och all energi man lagt ner i detta var tog det vägen? Mvh/WL💔

[NeferNefer]
2018-08-29 09:11
#89

De är beväpnade. Inte nog med den där NMR-liraren som greps med vapen och planer på attentat, nu kom det här i tidningarna. Jag blir riktigt rädd när jag läser det här. 😢

https://www.expressen.se/nyheter/svts-dolda-kamera-avslojar-alternativhogerns-hets/

Och så har vi nazisterna på SD:s röstsedlar.

https://www.expressen.se/nyheter/ex-nazisterna-som-kandiderar-for-sd/

Lussan20
2018-08-29 09:53
#90

Tack snälla Nefer Nefer att du lade ut filen. Jag ser inte längre att göra dessa saker. Men det var det jag läste i morse och grabbarna är samma som då på 90 talet. Men alla normala människor , förstår de inte allvaret?

Mvh/WL❤️🌺

Annons:
[NeferNefer]
2018-08-29 09:55
#91

Så lite så. 🌺

Jag förstår inte vad det är som pågår, varför folk inte fattar vad det är som händer. 😢

[Crystal93]
2018-08-29 11:57
#92

Slår vad om att ingen här ens vet om hur muslimerna kom till.

Såhär började det.. muslimerna kopierade judarnas religion för att komma närmare dem, men sen när judarna inte accepterade Mohammed Ali som deras profet så förklarade dem krig emot judarna och det kriget håller fortfarande på än idag.

Vet ni vart läder bältet och davids stjärnan kommer ifrån? Det kommer ifrån muslimerna.

Hitler har mördat 11 miljoner och muslimerna har mördat 250 miljoner.
Det är en ganska stor skillnad.

Jag säger som den där före detta muslimen en gång sa - människor som inte känner till det förflutna.. är dömda till att repetera det.

Det är inte nazisterna som ni borde oroa er för, utom muslimerna.

[NeferNefer]
2018-08-29 12:05
#93

"Muslimerna kopierade judarnas religion" … öhh… innan islam fanns, fanns inga muslimer. "Muslimer" är ingen "ras"* och inte heller en speciell folkgrupp. Bara för kännedom. Jag vet inte vem som har slagit i dig de där dumheterna, men du borde nog fråga dig om du ska tro på allt vad folk säger. Gå gärna tillbaka till skolan och lär om, lär rätt. Tack.

* "Ras" inom citattecken, därför att alla vi människor tillhör samma ras, den mänskliga rasen.

Carmarino
2018-08-29 12:14
#94

#92 Det var inte många rätt i din text. Var har du hittat all den felaktiga informationen?

Muhammad Ali var en amerikansk boxare, som tidigare hette Cassius Clay.

Muhammed var en  religiös, politisk och militär ledare som enade Arabiska halvöns stammar, och han var den som grundade religionen islam.

Davidsstjärnan är känd sedan bronsåldern och brukad i många kulturer.

Läderbältet vet jag inte vad du syftar på.

Citatet "den som inte kan minnas sitt förflutna är dömd att upprepa det" kommer inte från någon före detta muslim, utan från den spansk-amerikanske filosofen, skribenten och skönlitteräre författaren George Santayana.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[NeferNefer]
2018-08-29 12:32
#95

För den som är intresserad av monoteistiska religioner och vill ha sina fakta från mer trovärdiga källor än somligas tyckanden:

https://www.so-rummet.se/kategorier/religion/islam/islams-historia

https://www.so-rummet.se/kategorier/religion/judendomen

https://www.so-rummet.se/kategorier/religion/kristendomen

Anne.K
2018-08-29 14:10
#96

#92  😂 Förlåt för skrattet, men kunde bara inte hålla mig. Muhammad Ali var nog det som verkligen fick mig att ramla av stolen. 😃🤐 Jag hoppas du läser på bättre så du får dina påståenden korrekt. 👍

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Tr0llm0r
2018-08-29 15:21
#97

Man ska oroa sig för alla människor. Idioter finns överallt oavsett vilken religion man än tillhör.

Annons:
[NeferNefer]
2018-08-29 15:37
#98

#97: eller inte tillhör någon religion alls. Ja, men det finns också gott om goda människor som bekänner sig till varje religion, eller avstår från religioner.

Nordanälvens
2018-08-29 18:02
#99

Nä, jag röstar inte på SD. Ser ingen mening med att rösta på ett parti som hellre ser mig död och jag kan inte för mitt liv förstå vad det är som är så himla ”bra” med människohatare heller.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Lussan20
2018-08-29 18:40
#100

Kanske förväxling med Muhammedaner och Muhammad Ali?

Kanske bältet syftar på hans bälte i boxningsringen?

Nej detta kommer nog från trollfabriken?  Mvh/WL🥵

DogeLove
2018-08-29 19:19
#101

Skulle alldrig i livet rösta på dom!

Loiu
2018-08-30 09:58
#102

Islam är den mest kärleksfulla religionen

[NeferNefer]
2018-08-30 10:05
#103

Det trodde jag buddhismen var 🙂Fast det finns förstås även våldsamma buddhister. 

https://www.metro.se/artikel/royingyer-attackerade-av-munkar-i-sri-lanka-xt

Nu föreslår jag att vi återgår till det tråden handlar om: ifall folk tänker rösta på SD eller inte. Jag har faktiskt viktiga länkar även när det gäller den saken. Ni som vill rösta på SD, kan ni verkligen ta detta på ert samvete?

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/har-flyr-sd-politikern-fran-nazistfragorna-skitsnack/

https://www.expressen.se/nyheter/nenna-hade-regnbagsflagga-misshandlades-av-nazisterna/

https://www.expressen.se/nyheter/ex-nazisterna-som-kandiderar-for-sd/

Lona
2018-08-30 21:38
#104

Aldrig i livet att jag röstar på SD! Skrämmande att så många inte ser vad de egentligen står för. (Syftar inte på Mus.ifs medlemmar utan generellt i Sverige.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Grodan
2018-08-30 21:41
#105

#85 Starkt av dig! ❤️

Jag känner många som sagt som ska rösta på SD och flera av dem är människor jag tycker mycket om.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-08-30 23:40
#106

Gillar inte att jag får mindre tid med mössen för att jag försöker läsa på inför valet! Blir uppslukad när jag börjar läsa om något och vips har klockan tickat iväg! >.<

Jag känner mindre och mindre tillit till fler och fler partier… direktdemokrati är intressant men har lite oro över hur det skulle skötas och gå till i verkligheten…

Sen vet man inte om sin röst kommer få vara med och göra skillnad ändå… och jag tänker inte bara på dem som kommer rösta SD. Är även orolig för om det kommer komma folk till vallokalerna bara för att förstöra. Kommer det ens bli ett demokratiskt val… känns som att mycket inte sköts demokratiskt just nu… det är så mycket smutskastning och propaganda åt alla möjliga håll och mer lyfts fram/upptäcks ju närmare valet vi kommer…

Tr0llm0r
2018-08-31 00:31
#107

Håller med #106 om Direktdemokrati. Jag kommer att bestämma mig veckan innan det är dags, som det ser ut nu står det mellan två partier, om jag ska rösta på det gamla vanliga partiet eller om jag ska vara wild and crazy och rösta på annat. Har tänkt att gå och förtidsrösta några gånger, men i våran familj gör vi röstningsdagen till en grej, fikar, pratar om vad vi tycker om våra partier vi ska lägga rösten på och träffar lite folk efteråt. Tycker att det är viktigt att visa att man värnar om sin rätt att rösta :) Sedan rullar valvakan hela kvällen och natten i bakgrunden tills resultatet kommer.

Lona
2018-08-31 10:00
#108

Jag skulle som sagt själv aldrig rösta på SD men på sätt och vis kan jag förstå att folk gör det. Om man inte skrapar på ytan och ser deras fula trynen så verkar partiet ha en del bra åsikter. Å andra sidan, hur kan man missa den information som faktiskt finns om partiet OM man bemödar sig att luska lite? Sociala medier spelar SD i händerna, "fakta" om bland annat muslimer och immigration sprids som löpeld utan att någon granskar saken kritiskt innan de delar. :-(


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2018-09-01 19:04
#109

#92 Tack för kvällens goda skratt😂

men sen när judarna inte accepterade Mohammed Ali som deras profet så förklarade dem krig emot judarna 

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kyllan56
2018-09-01 20:11
#110

Absolut inte!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Vixxen
2018-09-01 20:12
#111

Aldrig i livet!

Annons:
[[eskils_]]
2018-09-01 21:14
#112

#109 😂

#92 Men att olika grenar av islam har mördat miljontals människor i sina krig mot varandra, det stämmer nog tyvärr. Se bara på Saudiarabien-Iran-Irak-Jemen-Syrien, IS….  Var och en tror att just de har den enda rätta tolkningen.  Och dessutom har hundratusentals kristna och yazidier fallit offer för dessa meningslösa krig. Fanatism är otäckt! 😕

Loiu
2018-09-02 10:55
#113

#112 Kan du ens Irans historia ? VILKEN mäktig och god kung dem hade? Vilket mäktigt land dem skulle bli. Få känner tyvärr till den sanna historien

Travis D
2018-09-02 11:01
#114

Röstar inte på SD men jag får ju inte rösta alls men det är inte mitt favorit parti än sålänge 🙂

[[eskils_]]
2018-09-02 14:53
#115

#113 Som jag har fattat det håller Iran och Saudiarabien, "ärkefienderna", just nu på och krigar mot varandra i Jemen. Och Jemens stackars folk håller på att utplånas. Bara för att saudierna är sunnimuslimer och iranierna är shiiter.

Upprepar: fanatism är otäckt, av alla kulörer! Risken med muslimska invandrare är att en del av dem är fanatiker och inte alls villiga att integreras i vårt samhälle. En del är t o m salafistiska jihadister, som IS.

Läs gärna t ex den här artikeln från igår:

"Salafisterna – som förkastar demokrati och vill leva enligt sharialagar – har blivit fler. I deras spår skapas parallella samhällen där egna regler råder."

"Salafister är också enligt Olsson odemokratiska, förespråkar könssegregering och har slöjkrav, begränsar kvinnor i den offentliga sfären och är mot idrottsutövning och att lyssna på musik."

Svenska Dagbladet

Loiu
2018-09-02 20:26
#116

Jag skriver det igen iran har en diktator men dem har inte alltid haft det.

Upp till toppen
Annons: