Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1931 ggr
Tr0llm0r
2018-08-24 16:45

Krullsvans!

Såg precis en bild på en musbebis med en krullig svans på Instsgram.. Började fundera på hur det gick till? Det är INGET jag vill ha över huvudtaget, blev mest nyfiken och lite ställd tror jag. Någon mer som sett bilden eller något annat liknande?

Annons:
Grodan
2018-08-24 18:02
#1

Det låter som en väldigt trasig svans. Måste göra ont för musen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tr0llm0r
2018-08-24 23:35
#2

Ja det ser ut som en grisknorr…

Grodan
2018-08-25 13:45
#3

Seriös missbildning på flera kotor i svansen (defekten/missbildningen kan variera i utseende på kotorna) som även kan finnas längre upp i ryggraden. Denna mus hoppas jag får slippa leva, för det kan vara oerhört smärtsamt för den.

Jag googlade lite, men orkade inte läsa. Hittade dock att det bedrivits forskning och avel på möss med knyck på svansen. Det har även klonats och hållts på och någon forskare har hittat en gen som ger knycksvans. Det finns även flera olika gener och jag kan inte med min rätt slarviga läsning fastställa om vi har dessa gener eller andra. Vad jag dock med fasa uppmärksammat är att flera möss med svansknyckmissbildningar även har missbildningar i andra skelettdelar.  Inget känns egentligen nytt, dock är jag en av få som hävdar att möss har ont och besvär av detta.

En annan sak jag hittade är att man bedrivit avel och forskning på flera missbildningar på möss, vilket gett kort svans, dubbla bakben och annat. En stor risk finns om dessa möss hamnar bland våra tammöss, så jag vill varna för alla extrema förändringar i skelettet hos möss - det kan vara mycket förödande att få in i våra linjer. 


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tr0llm0r
2018-08-25 14:26
#4

Har ju sett tammöss som avlats så att de inte har svans alls… Blir ledsen av det, de vill ju klättra och allt sånt där och då får de svårt att hålla balansen och kroka fast i grenar osv. Orkar inte läsa forskningstexter, tur att du orkar skumma i alla fall, tack!

Grodan
2018-08-25 14:41
#5

#4 Det är en mycket farlig variant att pyssla med: manx. Det finns mycket forskning på sådana där det är bekräftat att det ger flera andra allvarliga missbildningar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tr0llm0r
2018-08-25 15:18
#6

Men usch :( Så tråkigt att många tycker att det är gulligt, vilket gör det attraktivt för marknaden. Då kan man lika gärna köpa en hamster eller något om man inte vill ga lång svans (även om det är två helt olika djur och sköts på olika sätt och allt det där).

Annons:
Grodan
2018-08-25 16:07
#7

#5 Håller med. 

Svansen är en så stor del av musen, det är så fel att önska bort den.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
2018-08-25 17:06
#8

I åtminstone en engelskspråkig grupp jag är med i på fb så hävdar många (speciellt australiensare) att de svanslösa varianterna inte mår dåligt. Det ska finnas åtminstone två olika gener, ena är recessiv och den andra vet jag inte men gissar dominant. I den australienska genen (recessiv) som ger svanslöshet så förekommer ofta knorr/krulligasvansar om svansen inte är borta helt. Människor som jag skrivit med vill absolut inte lyssna på att det är högst troligt att svansknyck kan göra ont och de verkar inte bry sig om att svansen är en förlängning av ryggraden vilket bäddar för problem på övriga ställen om något är knas med svansen. Jag har bett om forskningsrapporterna som ska säga att svansknyck inte gör ont och att den recessiva genen inte är skadlig eller orsakar smärta, som australiensarna hänvisar till men någon sådan rapport har jag inte sett skymten av. En som jag pratade med ansåg att de hade studerat mössens beteende tillräckligt väl för att kunna se om mössen hade ont eller inte och jämförde det med kupering av svans/medfödd stubbsvans hos hundar. Men när jag försökte få fram att hundar inte använder svansen för att hålla balans och hålla i sig när de klättrar så vändes dövörat till och hen skrattade typ bara när jag nämnde att det faktiskt skulle kunna räknas som olagligt i vårat land att avla fram svanslösa möss (pga att en tar bort många möjligheter att bete sig naturligt).

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
2018-08-30 22:11
#9

#8 Ja, det är det som krävs för att bedriva avel på missbildade djur: okänsliga människor utan empati, etik och moral…

MEN… vi har alltid avlat på mutationer. När något nytt dyker upp blir vi alltid intresserade och vill få fram flera. Handlar det om färger, teckningar och hårlag som inte har några hälsodefekter på mössen för övrigt, så tycker jag det är helt ok. Men handlar det om svansknyck så tycker jag att det är helt åt skogen. Det är bara så fel det kan bli.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
2018-08-30 22:57
#10

#10 Nya mutationer är alltid intressant, oavsett om de försämrar livskvalitén eller inte. För vi lär oss så mycket om djuren och vad vi vill eller inte vill få fram. Bara tråkigt (och helt fel) när djurens välmående glöms bort/struntas i och jagvetbäst-argumenten kommer fram och tar över.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Tr0llm0r
2018-08-31 00:39
#11

Helt klart finns det både för- och nackdelar med avel på mutationer, tycker att man ska sluta när djuret lider. Sånt ser man ju väldigt tydligt i hundvärlden där hundar har svårt att andas på grund av för kort nos och så vidare, speciellt om man ska "renavla" vissa raser. Fast ibland kommer det ju missbildningar vare sig man vill eller inte, då är det ju andra faktorer som gör att det blir som det blir.

ariama
2018-08-31 08:07
#12

#8 Hundar använder ju också sin svans, till kommunikation om inte annat. Vilket gjort att det i Sverige (hurra!) numera är olagligt att kupera svansar på friska hundar.
Kuperade hundsvansar är ju bara ett oskick och idioti, för att människor tycker det är vackert eller praktiskt. Förr i tiden kuperade man även hästars svansar.
Jag förstår mig inte på människor som avlar på defekta djur för eget nöjes skull, fattar liksom inte grejen. Eller - ännu värre - gör djuren defekta. Jag antar att många av dem inte kan förstå vad det är de gör.

Tr0llm0r
2018-08-31 09:39
#13

Ja brukshästar kuperade man svansen på för att de inte skulle fastna i maskinerna. Men det går ju lika bra att fläta upp svansen. Jag HOPPAS verkligen att personen jag såg inte kommer att fortsätta aveln på musen med knorr, blev bara så häpen över att folk i kommentarafältet tyckte att det var så gulligt och ville ha egna knorrsvansade möss. Tänkte bara fyf**n.

Annons:
Nordanälvens
2018-08-31 15:57
#14

#12 Precis! Nämnde även detta till en av de som jag pratade med. Hundar (oftast jakthundar) får en kupera svansen på OM det verkligen är nödvändigt för att hunden ska sluta vifta svansen blodig. Men ja, att kupera svansen för att dittan eller dattan tycker det är snyggare eller mer praktiskt är helknäppt (fast.. hur praktiskt med en hund som har svårare att göra sig förstådd hos andra hundar?) Samma med öronen. Finns inget praktiskt med en öronkuperad hund och jag är väldigt nöjd över att Sverige förbjöd öronkuperingen med.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Upp till toppen
Annons: