Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 635 ggr
SilverRosen
2018-08-26 20:54

Terrarium-belysning

Fick hem två vackra gräsmöss och ett terrarium igår. Terrariet är stort med fastmonterad 3d-bakgrund och installerad LED-belysning i en tunn skena.

Min fråga är ifall belysningen kan upplevas som för skarp av mössen? Har tyvärr ingen bild eller information om den installerade lampan.

Jag har låtit bli att tända den idag för att ge mössen en chans att göra sig hemmastadda och vänja sig vid allt nytt.
Det verkar ha gått rätt bra då de ätit, druckit, sovit, utforskat och till och med lekt en stund.

På sommaren tror jag det blir precis lika ljust i vardagsrummet som när deras lampa är tänd. Men eftersom de mest sover på dagarna kanske man inte ska störa dem för mycket med belysningen. De sover både i en hö-hög och i ett hörn ute på spånet.

Annons:
Alwyn
2018-08-27 08:01
#1

Gräsmöss är dagaktiva, till skillnad från tammusen. Mest aktiva är de dock i gryning och skymning. På sommaren behövs ingen belysning men vinterhalvåret är för mörkt för dem i Sverige så då kan lampan behövas. Du märker om de undviker att vara framme då lampan är tänd, i så fall kan du istället använda en liten lampa i själva rummet. Koppla helst en timer till lampan så att de får minst 10 h ljus var dag. Sedan vill jag dubbelkolla att du känner till att de kräver tillskottsvärme? Jag använde värmematta till alla mina när jag födde upp.

SilverRosen
2018-08-27 15:54
#2

Tack Alwyn! Hittills har de varit mest aktiva morgon & kväll, tror inte deras ’rätta’ aktiva timmar kommit i rutin ännu, det är bara dag 3. Timer har jag, men ej inkopplat ännu. Angående värmen, känner jag till det, inga problem där. Jag håller noggrant koll på det. 😊 En fråga till: Gav du dem frystorkade eller levande mjölmaskar? O/e annan proteinkälla?

Alwyn
2018-08-27 17:32
#3

Vad bra! Jag gav både torkade och levande, samt ibland levande gräshoppor som de fick fullt upp med att jaga. Kattmat/hundmat i fröblandningen hade de också.

Upp till toppen
Annons: