Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 3077 ggr
molam
8/29/18, 11:03 PM

Nya möss, hur ser man bäst könsskillnad?

Vet inte om detta är rött grupp eller ej, men annars får ni ändra!
jag köpte 3 möss idag, och är osäker på om alla är honor.. ena ser nömligen ut att vara fet på ett annat sätt än dom andra… och då misstänker jag även att en är hane, den har lite "längre" rumpa xD bilder i egna kommentarer.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
molam
8/29/18, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ena vilket jag tror är hona, hon som jag inte tror kan va dräktig

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
8/29/18, 11:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Detta är den som jag tror kan vara dräktig, hon är liksom tjock på ett annat sätt xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
8/29/18, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den jag misstänker kan va hane, den är också större än dom andra

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lona
8/29/18, 11:10 PM
#4

Hur ser de ut om du lyfter och kikar under svansen? (Lyft inte hela musen i svansen, men om du håller musen i vänster hand med rumpan mot dig och lyfter lite i svansen med höger hand så att du ser könsorganen så brukar det vara ganska tydligt om det är en hona eller hane när de är såpass gamla.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
8/29/18, 11:12 PM
#5

Om du jämför de båda förmodade honorna undertill, ser du någon skillnad på spenarna? De brukar bli tydligare vid dräktighet men jag minns inte när i dräktigheten det syns.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Novachan
8/29/18, 11:40 PM
#6

"Längre rumpa" är antagligen en pung…

Visa bilder så blir det lättare. Är nog enklast att fota om du sätter ner dom på något ex. ett bord eller placera typ en liten låda upp och ner på bordet och sätt musen där och lyft musen vid svansroten lite, med ena handen, så rumpan är åt dig och fota med andra handen. Gissar att du kanske har svårt att hålla dem i nacken och fota undersidan om det är dina första möss….

Vem/vart köpte du dem?

Annons:
molam
8/29/18, 11:44 PM
#7

Mina första och djuraffär, jag vet hela jargongen att man inte ska stötta djuraffärer då jag har/haft hamstrar, gerbiler, råttor, Kaniner ol alla har varit Rescues (ej direkt från djuraffär) eller Från uppfödare. Men har inte hittat möss och har letat i 8 månader, så gav upp xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Novachan
8/29/18, 11:48 PM
#8

Sära på den misstänkta hanen tills du är säker på könen, ordna bilder så kan vi hjälpa dig med könsbestämning. (Kommer lägga mig strax så kommer inte hinna/orka hjälpa idag)

Du kan också använda sökfunktionen så finns det bilder på båda könen och hur man ser skillnad. Finns även en del om dräktiga möss.

Novachan
8/29/18, 11:52 PM
#9

Här är artikelguiden där några av dom Artiklar finns som jag nämnde: https://mus.ifokus.se/articles/4edc557a88f4724d2b001c62-artiklar

molam
8/30/18, 10:29 AM
#10

Jo jag har gjort det, och kollat…. men… blev inte mycket smartare av det xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Novachan
8/30/18, 10:57 AM
#11

Vi kan som sagt hjälpa dig snabbt om du visar bilder på deras kön. Du behöver veta detta snabbt så att du inte har bra många fler möss än 3

molam
8/30/18, 1:57 PM
#12

HAr iaf särat på dom nu, men hur blir det sen då, om det visar sig att jag har fel och alla är honor, går det att sätta ihop som igen sen?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
8/30/18, 2:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

RÄtt säker på att hon är hona, då hon är fet på annat sätt xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
molam
8/30/18, 2:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ni får ursäkta att den tyckte det var en bra ide att bajsa samtidigt xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
8/30/18, 2:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Den möjliga hanen… men så såg jag att denna och den bruna hade väldigt synliga tissar när man gjorde såhär, det gjorde man inte på den svartvita 🤔

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Novachan
8/30/18, 2:42 PM
#16

Ser ut som att alla 3 är honor. Den misstänkta hanen ser tydligast ut som en hona då den har en tydlig naken sträng mellan anus och urinrör, men du kan också fota mössen från sidan utan att hålla i dem när de står på t.ex. en toarulle och med rumpan utåt. Då kan vi se om en pung sticker ut eller vad det var du tänkte kanske var en pung. (Se exempelbilder längst ner i denna artikel: https://mus.ifokus.se/articles/4d7168c8b9cb462244077455-se-skillnad-pa-mushona-och-mushane#4d7124efb9cb462141047e52-1) Att se tydliga tuttarna är också tecken på en hona

Någon annan här kan extrabekräfta

molam
8/30/18, 2:56 PM
#17

SÅ jag kan sätta ihop den röda med dom andra då? men kan man på nått sätt försäkra om dom är dräktiga eller inte?  Den brunvita ser som sagt fet ut på ett annat sätt, det är liksom bara magen som är stor x-x

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Novachan
8/30/18, 3:05 PM
#18

Visa bild på sidan av dem så kommer vi vara mer säkra, men ja de kan sättas ihop igen när vi vet att alla är honor.

Det kan vara så att någon av dem är dräktig, om du har otur så kan alla vara det men i olika stadier. Gissar att de bodde tillsammans med andra möss när du köpte dem? Satt de i olika burar? En dräktighet brukar ta 19-21 dagar (ca. 3 veckor) så om det inte kommer några ungar inom den tiden från det datum du köpte dem så vet du att de inte är dräktiga. Du kan läsa mer om det här: https://mus.ifokus.se/articles/4d7177a8b9cb46221d086c0a-min-mus-far-ungar#/4d7124efb9cb462141047e52-1

molam
8/30/18, 4:01 PM
#19

Nej bara dom, men tar bild från sidan på alla då =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
8/30/18, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Röda, ursäkta dåliga bilden, men hon ville inte sitta still så fick hålla hon i svansen lite lätt medan jag försökte fota med andra handen, denna är tjock på ett sätt.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
molam
8/30/18, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Lilla svarta, rätt normal viktig skulle jag vilja säga

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
8/30/18, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Också den bruna, hon som är Tjock på ett annat sätt (i mina ögon) reagerade på det för hon ser ut som mina högdräktiga hamstrar när jag hade hamsteruppfödning xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Grodan
8/30/18, 10:05 PM
#23

#14 hihi

Grattis till tre honor ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
8/30/18, 10:43 PM
#24

Blev inte riktigt rätt typ/vinkel av foton men ser inget som jag tror skulle sticka ut a.k.a. något att oroa sig över. Alla kan bo ihop och så får du vara uppmärksam på om de de blir tjockare - vare sig det skulle vara ungar eller fetma

Du får gärna berätta mer om dem (eller ställa frågor) när ni har bott ihop ett tag, eller om det skulle komma ungar 🙂

molam
8/30/18, 10:45 PM
#25

#24 inte den brunvita heller? hon är liksom bara tjock på magen xD Men du tror inte jag behöver oroa mig då?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Novachan
8/30/18, 11:14 PM
#26

#25 Vet inte helt vilket du syftar på du skulle vara orolig över. Du behöver inte oroa dig över att ha råkat få hem en hane. Möjligt att hon kan vara dräktig men hon kan också bara vara lite tjock. Du får vara uppmärksam om hon, eller dom andra, blir tjockare och se över deras beteenden och därefter utvärdera läget. Är bra att läsa på lite i artiklarna om dräktighet och ungar under tiden tills du är hundra på att det inte kommer att komma några ungar, alltså efter 3 veckor från köptillfället - det skadar iaf inte att läsa lite. Jag vet inte hur hamstrar ser ut när de är dräktiga men mushonor kan bli päronformade, ibland ser man t.o.m. små bulor (enskilda bebisar) på den uppsvällda kroppen. Finns en massa bilder du kan söka efter och jämför med din mustjej

Jag hade oturen och fick hem en hona, en av mina första möss, som måste ha blivit parad strax innan hon flyttade till mig, kan ha hänt samma dag som jag köpte henne. (Inga av ungarna överlevde)

molam
8/31/18, 12:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Dållig bild, men guldhamster hona 6-7 dagar innan BF Musen är tjock på samma sätt xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
molam
8/31/18, 12:13 AM
#28

#26 och syftar på den sista innan hamstern, den musen som är mörkbrun och vit =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Novachan
8/31/18, 12:26 AM
#29

#28 Jag förstår, det är den jag främst tänker på men ändå bra att vara uppmärksam på de andra också så inget missas. Det kan också bara vara så den musen ser ut, du får veta med tiden 😉

molam
10/9/18, 6:36 PM
#30

JAg har bebisar 🤐 vad gör jag nu? hjälps alla åt? ska mamman säras från sina systrar? hur ser man könsskillnad? har det inte gått för länge? o,e

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Emouse
10/9/18, 6:54 PM
#31

Hoppsan hejsan, så det kan bli!

Du behöver vanligtvis inte sära på honorna, de hjälps åt med att ta hand om de små.

Här har du lite Artiklar som kan hjälpa dig.

https://mus.ifokus.se/articles/4d7177a8b9cb46221d086c0a-min-mus-far-ungar#4d7124efb9cb462141047e52-1

https://mus.ifokus.se/articles/4d7168c8b9cb462244077455-se-skillnad-pa-mushona-och-mushane

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Novachan
10/9/18, 8:58 PM
#32

Vilken av dem är mamman? När kom ungarna? För om de kom idag så skulle det vara en ång dräktighet om honan blev dräktig precis innan flytten till dig (över 40 dygn)

molam
10/9/18, 11:43 PM
#33

Inatt tror jag, och den Bruna

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Novachan
10/10/18, 3:28 PM
#34

Hm.. då får någon av våra erfarna uppfödare svara på om det är möjligt med en sådan lång dräktighet, men de andra två mössen ser tydligt ut som honor…

Annons:
molam
10/10/18, 4:18 PM
#35

Mjaa.. får se då, hoppas nån hittar ht, vi har haft vildmus inne ett par gånger som vi fångat och kastat ut igen kan tam och vildmöss korsas? kan dom paras genom galler? och kan isf vilmusen vara en hane? o,e

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Emouse
10/10/18, 4:34 PM
#36

#35 Vildmöss (om jag minns rätt, husmus och ej skogsmus) och tammöss kan korsas, det har vi också sett ett par gånger här på sajten.

40 dagar dräktighet  är väldigt mycket, mer är dubbel dräktighetstid (kan ju jämföras med att en människa är gravid i 18 månader?) så det alternativet går ganska snabbt bort.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Novachan
10/10/18, 4:36 PM
#37

Tammöss och vildmöss kan para sig med varandra och få ungar. Tvivlar på att de para sig genom gallret men har hört historier där vildmöss (hanar) har tagit sig både in och ut ur galler och parat sig med burmössen (honor). Alla möss kan inte hålla sig innanför galler liksom att vissa möss kan ta sig in via galler också.

Jag skulle sätta mössen i en ny bur som är säkrare från möjliga vildmus-inkräktare när det är okej att flytta på ungarna - är lite osäker just nu när man kan/bör göra det eller om man bör göra det nu ändå i detta fall.

Emouse
10/10/18, 4:42 PM
#38

#37 Vildmössen är ju betydligt mindre än våra tammöss och kan utan tvivel ta sig både in och ut ur burgallret. 

Håller med om att flytta på dina andra möss till en säkrare bur men mindre maskor för att hålla vildmössen borta. Inte bara för att undvika dräktighet utan också för att förebygga sjukdom och smittspridning mellan mössen!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
10/10/18, 5:18 PM
#39

Hybridmöss är faktiskt inte så kul att ha faktiskt. De kan bli väldigt hoppiga, rädda, lättskrämda och ev även bitiga… Det blir absolut inga bra sällskapsmöss, så jag skulle tyvärr råda dig att avliva kullen. (Hur härligt det än är med musungar osv så måste jag som Sajtvärd tyvärr vara "partypoopern" pga att det faktiskt är sant…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

molam
10/10/18, 5:38 PM
#40

#39 är inte riktigt sugen på att ha mushybrider heller om nu möjligheten finns att det är sånna xD men  marken har frusit.. så kan inte begrava dom… hur ser det ut med mushybrider, (Tabuu ämne egentligen men) Kan man mata en reptil med dom (Efter som är avlivade såklart) eller kan dom ha livsfarliga sjukdomar? Har en kompis med geckouppfödning, och hon brukar köpa pinkies i djuraffären, så hon tar gärna emot dom, sen har vi några som isf skulle kunna får äta med… är åtminstone 14 st bebisar, så är en gäng 😞 annars löser jag det på ett annat sätt, fryser in dom till våren eller begraver dom i ett övergivet sorkhål som jag täcker för eller liknande =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Novachan
10/10/18, 5:38 PM
#41

Sen har vi ju också delen med att se könsskillnaden på möss, om det ses fel så har du en eller flera kullar snart igen… Man behöver vara noga med när man särar hanarna från mamman och systrar

Hur tänker du att du vill göra?

Annons:
molam
10/10/18, 5:42 PM
#42

Det som blir bäst, avlivat bebisar (hamster) har jag gjort tidigare, då mamman råkade bita av bebisen både bakbenen, så det är minsta problemet att göra, men sen vet jag inte.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Emouse
10/10/18, 6:03 PM
#43

Hade också avlivat ungarna, vilket inte riktigt kom fram som jag tänkte mig vid min senaste kommentar såg  jag nu. Angående om det kan bli reptilmat så vet jag inte riktigt, men jag hade nog inte chansat om jag inte vet att det är säkert, går säkert att få fram lite info ang. det. Om du inte vill frysa in dem så kan du säkert ta dem till en veterinär som tar hand om resterande jobb efter avlivning för att slippa ta hand om dem själv.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ajanki
10/10/18, 6:03 PM
#44

Ja, du kan ge dom döda pinkisarna till din kompis. Inte så troligt att dom har farliga sjukdomar. Skulle tro att det är hybrider och dom är inte roliga, jag har själv haft en sån kull. Så jag råder dig också att avliva dom.

molam
10/10/18, 6:09 PM
#45

Men då avlivar jag dom så får mån kompis gänget =) tack för all hjälp =)

Men ang bur. Värsta är att det är typ såhär 5mm mellan gallren xD men vad har ni för tips då? mössen lär väl ha samma klätterbehov som råttor? eller är det bara jag som fått får mig det? xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Grodan
10/10/18, 8:53 PM
#46

#40 Som jag förstått har du tre honor och vildmöss i huset… så vad kan det annars vara än en vildmus som är fadern?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

molam
10/10/18, 9:15 PM
#47

#46 Nån sa nått om lång dräktighet, men lite väl långt kanske… och det är inget hus, det är en längenhet, men skogen och ängen är 10 meter bort så dom kommer in via balkongen, får ofta in fåglar, möss och ekorrar, vi har även fått in nån mink här och där, inga råttor ännu (tack och lov, trots att jag älskar råttor). men hur stor är risken att dom andra 2 kommer ploppa ut ett gäng med?Första gänget har somnat in nu iaf, väntar på att åka till min kompis med dom….

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Grodan
10/11/18, 10:45 AM
#48

#47 Möss går ju dräktiga max 21 dagar.  Men kommer verkligen möss i din lägenhet? Har du sett någon vild mus i lägenheten eller spår efter den?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
molam
10/11/18, 1:04 PM
#49

#48 vi har sett, Fångar med såndär levande musfälla och släppt ut i skogen igen. Djupt in i skogen igen

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Grodan
10/11/18, 1:05 PM
#50

Oj… bor du på markplan?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

molam
10/11/18, 1:10 PM
#51

Yes dubbelvåning, med markplan på båda våningarna xD Inte jätte mycket på andra våningen, men fullt tillräckligt tydligen då det var där minken kom in (Öppet fönster alltid till mitt rum, förutom när det är mitt i vintern och minus hela tiden pgsa smådjuren) som tog halva mitt smådjursbestånd för ett tag sedan

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Grodan
10/11/18, 1:23 PM
#52

#51 Åh, en mink… men nej, vad tråkigt. 😕Själv har jag bara katter och skator som försöker ta sig in (katter lyckas ibland men blir utsjasade snabbt)…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

molam
10/11/18, 1:31 PM
#53

Mjo, katterna håller sig gärna borta då vi har tre hundar, men smådjuren verkar inte tänka så xD kan ju va för att vi har mat i nästan alla rum, samt att vi har diverse små goda "lätta" fångster för rovdjuren (alla smådjur i bur och inte i bur, frigående kaniner exempelvis. men på sistone har det tack och lov endast varit möss och fåglar som tar sig in, en och annan groda har skuttat in (eller eventuellt inte omöjligt) blivit lyft in av mina småsyskon xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
10/13/18, 12:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Har en känsla av att en till är sprickfärdig…

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Novachan
10/13/18, 9:34 AM
#55

#54 Ojoj det lär bli en del ungar (hybrider), och snart

Annons:
molam
10/13/18, 3:14 PM
#56

Inatt blev det, 8 st, ska få somna in nu "/ men är det vanligt att dom får ont i tissarna när man tar bebisarna? eller kan det ha varit att dom förra hade hunnit bli ett par tre dar? den förra som fick lät mig inte lyfta upp henne förrän imorse, tänkte om hon kanske hade fått mjölkstockning? bör jag behålla en eller ett par ändå? för att denna honan ska slippa få ont? eller är det en one in a million?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Grodan
10/14/18, 8:02 PM
#57

Kollade dina könsbilder däruppe (#13, #14, #15 igen) den enda som är lite suddig och som jag inte kan se är en hona till 100 % är #13. Skulle du kunna fotta den musen igen. Kanske inte så nära och gärna några foton där du inte lyfter upp svansen… (för att se om det kan finnas en pung där - hanar drar in pungen när man lyfter dem i svansen)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
10/14/18, 8:45 PM
#58

#57 Det var #13 som fick ungar först och nu #14

Grodan
10/14/18, 8:47 PM
#59

#58 Vill bara vara säker på att det är så…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

molam
10/14/18, 9:16 PM
#60

#13 äe jag rätt säker på är en hona då ho blev väldigt smal när första kullen kom xD men kan definitivt fixa en ny bild, har dock inte sett en pung, hon är nämligen väldig kelen och tillgiven =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Grodan
10/14/18, 10:04 PM
#61

#60 Hanar är väldigt kelna och tillgivna… Vill bara vara säker…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
10/14/18, 11:14 PM
#62

Det skadar ju inte och det gör oss alla mer säkra. Jag tyckte också den bilden (#13) var otydligast

Annons:
Alwyn
10/15/18, 5:36 PM
#63

Den röda ser man ju bröstvårtorna på den kan inte vara en hane. Alltså, jag skulle också säga att alla tre är honor. Skumt att de blivit dräktiga, vilket mysterium. Hur ser buren ut?

molam
10/15/18, 6:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#64

#13 från sidan, definitivt en hona =) också en bild på bebisarna jag behöll för att den förra vekade få ont i tissarna efter att jag tog bort alla bebisar "/ Vad gör jag med dom sen? om det är 2 honor eller 2 hanar kan dom gå tillsammans oavsett även om dom är hybrider? Tänker inte sälja halvvilda möss nämligen.. eller ska jag HA en bur var åt dom, blir dom inte ensamma då?

#63 Gallerbur med 5mm glipor mellan gallren.
Letar efter nått som inte är gallerbur för tillfället =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Grodan
10/15/18, 7:01 PM
#65

#63 Jag såg inget på den bilden…

#64 Ok. är nog hona… så då är det vildmus som är far… 

Jag skulle  inte bry mig om att hon ev får ont i juverna, utan ta bort ungarna pga att det är en vild mus som är far. Tyvärr. Sen när de är vuxna är det lixom lite för sent att ångra sig - eller givetvis är det aldrig försent, men det är ju betydligt svårare att avliva då av många orsaker… Men vill du prova att ha hybrider kan ingen neka dig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

molam
10/15/18, 9:42 PM
#66

#65 men dom blir ju så oroliga om dom går med smärta "/

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ariama
10/17/18, 6:18 AM
#67

Jag tar aldrig bort alla bebisar från en hona, för jag tycker det är taskigt. Ett par tre stycken får hon behålla. Inte bara för att hon har mjölk som behöver komma ut, utan för att hon har en stark drift att ta hand om ungar och kommer sakna och leta.
Jag har sett en häst förlora sitt nyfödda föl, och att se hennes förtvivlan i flera dagar, då hon gnäggade och letade, gjorde starkt intryck på mig.
Möss må vara små djur, men känslor är någonting primärt i däggdjurs hjärnor, det handlar om starka drifter. Så, nä, jag vill inte behandla mina egna möss så, bara för att man kanske inte kan se och höra deras förtvivlan på samma vis som om det gäller större djur.
Jag kanske har fel, inte vet jag, men jag tror att även möss kan ha starka känslor, även om de lever mer i nuet än vi gör. Känslor är ju själva livets drivkraft, och inte mycket är starkare än driften att ta hand om sina bebisar.

Sedan får jag ta det för mig lite mer känslomässigt svåra att avliva ungar när de är äldre. Från mellan 3 -4 veckor brukar honan kunna tycka det är okej att börja förlora dem.
Från ungefär 3 - 4  veckor - lite olika för olika honor - börjar mamma mus ofta tigga om att få komma bort från de spralliga och ofta påfrestande barnen.

Får hon en egen bur några timmar är hon belåten, försvinner ungarna verkar hon tycka det är skönt att få återgå till vardagslivet med sina mer jämngamla kompisar. Musungar kan vara mycket energiska och påfrestande, särskilt när de är ett helt gäng som förföljer honan för att försöka sno åt sig några extra mjölkdroppar så fort hon försöker lägga sig och vila. Medan mamma mus hade tänkt att det är dags att avvänja dem. I en bur kan hon inte vandra bort från dem och ta en paus.
Inte heller kan ungarna börja ge sig ut på egna utflykter-

Vi har en sådan makt över de djur vi har. Vi kan ta ifrån dem deras ungar när de har störst drift att ha kvar dem. Och sedan istället inte låta dem komma undan från ungarna när ungarna blir stora och jobbiga och krävande.  I bur tar vi ju alltid ifrån våra små vänner dess egna valmöjligheter.
Det enda jag tänker att jag kan kompensera det med, är att försöka ha ögon för deras behov.

molam
10/17/18, 10:34 AM
#68

Tror hon redan börjar ledsna på dom dock, sällan som mamma ligger med dom, ofta är hon ute och klättrar/äter/busar med den andra lilla honan, men den gula honan (som inte är mamma) är ALLTID med dom, bär tillbaka dom om jag flyttar på dom, skyddar dom, och vägrar gå därifrån när jag ska plocka upp dom x.x

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ariama
10/17/18, 11:13 AM
#69

Som mamma kan de inte vara där jämt, för då blir de söndersnuttade. Extramammor kan däremot vara där hela tiden, de blir ju inte urmjölkade. Inte vet jag, men jag ser det ofta, och därför har jag även honor ihop när de får ungar, så de kan hjälpas åt. Å andra sidan har inte alla samma drift att vara mamma.

Annons:
Grodan
10/18/18, 12:16 PM
#70

#67 Ja, du har delvis rätt. Jag tycker inte det är helt onaturligt för en mushona att förlora en kull, av olika orsaker. 

Men visst kan jag tycka att det är slöseri med liv att avliva. Dock är ju detta hybrider och jag ville bara bespara TS massa trassel när de växer upp.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

molam
10/18/18, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Börjar se ut som små möss nu mina fina bebisar ser inte ut som wobblande potatisar längre, nu "går" dom faktiskt omkring, dom har fått långa fina svansar och har rätt kraftiga huvuden, särskillt den mörka, även fast dom är hybrider verkar dom väldigt trevliga redan nu 🤔

När kan jag se könsskillnad på dom? och vill ni hjälpa mig då? tittar och håller på med dom varje dag, så från ena dagen till den andra så tycker jag att dom ser olika ut nedtill, ena dagen ser det ut som 2 olika kön, andra dagen ser det ut som samma kön :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Grodan
10/18/18, 3:24 PM
#72

#71 Eh… den där ljusa… har den röda eller svarta ögon?

Vildmöss kan ev bära på en c-gen, Albino, men absolut inget annat…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

molam
10/18/18, 3:51 PM
#73

#72 inte tänkt på det, men mörka tror jag

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ajanki
10/18/18, 3:59 PM
#74

#72 Tänkte detsamma…ögonen ser mörka ut.

molam
10/18/18, 5:24 PM
#75

Vad innebär det då? bra eller dåligt? mamman är ju svart och vit tammus.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Alwyn
10/19/18, 9:05 AM
#76

Det innebär att pappan högst osannolikt är en vild mus.

Annons:
ariama
10/19/18, 9:19 AM
#77

Mysteriet tätnar…  Vad skulle det vara, om inte en vildmus? En utsläppt/förrymd tammushane?  Är inte det ännu mer osannolikt? Eller?
Har du många grannar, vet du någon annan som har möss? Eller någon som köpt en mus till barnet som tröttnat, eller alla tröttnat på lukten, folk släpper ibland ut sina djur när de tröttnar.
Men då återkommer problemet, med ännu större styrka, med 5 mm galler…

molam
10/19/18, 9:20 AM
#78

Ögonen är mörka på båda, kollade igår kväll, men dom har fått fjun och den ljusa är nästan Silvrig

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Alwyn
10/19/18, 9:29 AM
#79

Jag har tyckt att den röda musen är ett mysterium i denn tråd sedan början. Jag tycker den ser ut som en hane nämligen, och om det inte va för tuttarna skulle jag sätta en peng på att ni har boven där. Kan vi få se foto på den röda musens mage? ÄR det tuttar eller är det något annat som glesar pälsen där och lurar oss?

ariama
10/19/18, 9:30 AM
#80

🤔

Det enda jag kan komma på, som kanske kan lösa problemet, är att du laddar en levande-musfälla med något riktigt gott (och gärna en liten smula spån med kiss från dina honor) och fångar den som ger oss alla huvudbry!
Det måste ju finnas en han (för du har knappast några små jesusbarns-möss, det är för långt från jul), och han lär komma tillbaka!

ariama
10/19/18, 9:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

#79. Den röda ligger ju nära till hands att anklaga för brottet, som Alwyn säger. Vi ska nog inte avskriva hen ännu. Det stämmer också med färgen på ungarna.
Den gula är DY (eller hur?) och även därför du funderade över att den var tjockare. Och DY ska man absolut inte ta ungar efter, egentligen inte ens köpa, om man inte vet riktigt riktigt väl vad man gör, men de florerar i alla fall i handeln och bland folk tyvärr.
Själv har jag tittat länge och väl på den gula, men avskrivit hen som en hona. Snuttarna är en sak, men jag tycker ju att jag även ser en vagina, ett hål precis i bakkanten av "pluppen".
Men den ljusa ungen kan mycket väl vara en DY (Dominant gul, läs gärna är om du inte känner till färgen: https://mus.ifokus.se/articles/4d71702ab9cb462221080f6a-de-vackra-roda-mossen

ariama
10/19/18, 9:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Jag tror att Alwyn har rätt. Det är det mest logiska svaret på alla de frågor som hopat sig, även om den gula verkligen luras om sitt kön.
De som fått ungar lär i så fall redan vara omparade, så du har inte bråttom att sära dem. Vi kan först lösa mysteriet i lugn och ro - du kan ändå inget göra i nuläget.
Vi behöver en bild på den gula från sidan, gärna om hon balanserar på något. En toarulle till exempel.

Alwyn
10/19/18, 9:59 AM
#83

Jag tycker att det ser ut som en hane som inte har kulorna ute om man bortser från tuttarna. Ariama finns det åkommor hos möss som gör att kulorna ständigt hålls i buken? Jag har aldrig hört om det på möss men vet att det finns hos andra arter så som hund och katt.

Annons:
ariama
10/19/18, 10:29 AM
#84

Det gör det säkert, fast jag har aldrig upplevt det. Men också när de lyfts upp sådär i svansen så dras ju kulorna in och blir svåra att se.
Och jag tror att du har rätt, det måste vara en hane, om inte annat genom att använda uteslutsmetoden. Det finns faktiskt inget annat svar.

molam
10/19/18, 12:25 PM
#85

Varför bör man inte köpa DY?

Ska se om jag kan få en bild från sidan på hen, men hen är rätt Vild och sprallig av sig xD sitter inte gärna kvar på ett ställe länge, och tycker inte om att bli upplyft :p

Apropå vildmusen så har jag flertalet gånger (Eller iaf 2-3 gånger) fångat in den i levande musfälla och släppt ut =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Alwyn
10/19/18, 12:50 PM
#86

Läs under länken i #81 så får du svar på varför man inte bör avla på DY ;)

molam
10/19/18, 1:28 PM
#87

Hmmm lät ju inte bra… den gula är ju onekligen SMÄLLFET med xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Novachan
10/19/18, 1:38 PM
#88

Har den gula blivit tjockare sedan den först började bo hos dig?

molam
10/19/18, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

HAr inte tänkt på det, hon har alltid varit rätt tjock, och på ett annat sätt än alla andra xD hela hon är liksom tjock ist för bara magen.

Hon är nog rätt säkert en hona, hon ville inte stå på nått utan hoppade direkt till mig (otroligt konstigt nog o.e), så tog en bild när hon sitter i min hand

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
10/19/18, 1:48 PM
#90

MEn hon har även mörka fält i nacken, vad kan det bero på?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
molam
10/19/18, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#91

Nya bilder, närbilder på bebisarna, vad tror ni om deras färg, iaf fjunen xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
10/19/18, 1:57 PM
#92

Anledningen till att jag frågar är för att jag är paranoid och får för mig att den mörka är en tan, och den ljusa är en Vit röd (Fanns bild i tråden ni länkade till) xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ariama
10/19/18, 5:19 PM
#93

#90. De mörka fläckarna är antingen fällning eller hormonfläckar, inte allt för ovanligt.

Det är helt omöjligt att säga kön på din senaste bild. Däremot är den med säkerhet en DY, vilket syns på "typen" (jämntjock) och DY blir tjockare med tiden. Oftast.

Den mörka ungen tycker jag ser ut att vara chocolate.  (Eventuellt cinnamon)Tan är väl inte omöjligt för mamman är tan, eller hur. Men pigment (pigmentet i huden kommer före pälsen) utvecklas först på ryggen och sedan neråt sidorna och sist på magen, så det är lite tidigt att säga nu.

Gula möss har inte pigment i huden, så de ser vita ut innan pälsen kommer. Din ljusa ser en liten smula mörk ut också, tycker jag.

molam
10/19/18, 5:25 PM
#94

Den ljusa är typ gråaktig i hyn, har mörknat lite, sen lite silvrig i fjunet den har växt ut

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
10/20/18, 10:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#95

Dom utvecklas så sjukt fort, man ser förändring från ena dagen till den andra…  nu har dom fått sjun och är otroligt lena och mjuka 😍 men vilken färg är dom? den vita är lite "silvrigare" i verkliga livet

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Alwyn
10/21/18, 12:22 PM
#96

Ja, inte är det en vildmus som är pappa inte. Och sannolikheten att det skulle finnas en förrymd tammushane just där du bor känns himla osannolikt. Jag tror fortfarande den röda (gula) är pappa.

molam
10/21/18, 12:44 PM
#97

Men hon har inga synliga kulor 🤔

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Chinesecrestedlover
10/21/18, 2:56 PM
#98

Jungfrufödsel?🤔 Följt denna tråd ett tag och det är riktigt spännande, vilket mysterium…vem är pappan?

När jag köpte mina första möss (för vad som känns som 100 år sedan dvs. under min gymnasietid) så råkade jag få med mig en dräktig hona hem…men där var det inget mysterium för hon kom från Zoobutik och de är ju inte så noga. Hon fick sina ungar några veckor efter köpet (så helt klart dräktig redan vid köpet)…men tyvärr så dödade hon (eller burkamraterna) alla ungarna😭 så fick inte ett så trevligt slut på den historien. Fick ta hand om diverse olika små kroppsdelar som låg utspridda i boet, halva ungar osv. riktigt hemskt. 

Väldigt söta "mysterie-bebbar" du fått i alla fall 😍

Hoppas mysteriet får en lösning snart. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Novachan
10/21/18, 3:32 PM
#99

Jag litar ju på uppfödare här som kan genetik bättre än mig. Har berättat tidigare en historia jag läste om där tammushonor hade blivit parade med vildmushanar och då sa han att hälften av ungarna såg ut som tammös och de andra som vilda. Jag tror han bara hade albino och/eller svarta möss.

Även om det kanske inte är så troligt, kan de ha skett en mutation? Eller så kanske den vilda musen bar på gener från att ha någon förfader som var utsläppt tammus?

Lona
10/21/18, 4:29 PM
#100

Tomten är far till alla barnen…?
Borde det inte vara ytterligare en ledtråd att den gula/röda är en hane, med tanke på att hen(!!) inte fått några ungar själv vid det här laget? Hur långt är det mellan de två kullarna som kommit? 

Vad tror ni erfarna att det är för färg på ungarna, om man utgår från att det är den gula som är far? Förstår att det inte går att säga säkert med tanke på recessiva anlag mm men en gissning?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Emouse
10/21/18, 6:10 PM
#101

Vilket jäkla mysterium!

De födde för sent för att de skulle blivit parade innan de flyttade till dig, att en vildmus är pappa är högst osannoligt (om den inte själv är en hybrid? Men det är ju ännu mer osannoligt) och då måste det nästan finnas en hane i din bur.. Detta måste vi ju reda ut på något sätt!🤔

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Alwyn
10/21/18, 6:36 PM
#102

Jag tycker att avståndet mellan anus och kön är för långt för att vara hona på den gula. Att hen dessutom inte fått någon kull själv utan bara de andra två är ledtråd nr två. Att vissa ungar har en blekning med svarta ögon är ledtråd tre. Mysteriet att vi inte ser pungen kanske kan bero på en defekt som gör att han håller dem i buken… det är bara en gissning från min sida som jag baserar på att alla andra förklaringar känns mer osannolika.

molam
10/21/18, 7:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Bebbarna idag, utan blixt får den ljusa med rättvisa i sin färg, men tror att den mörka är en pojke och den ljusa en Flicka, Flickan kanske kan gå kvar, men pojken lär ska flytta till eget när han är stor nog, ska han ha nån kompis?

Kullarna, tror det var 2 eller 3 dagar emellan dom om jag inte missminner mig.

Hur reder jag på bästa sätt ut om den gula är en hane då? :p JAg ser inga kulor, och hon har tuttar xD hermafrodit kanske xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Alwyn
10/21/18, 8:18 PM
#104

Haha vilket mysterium. Har du ingen stor plastlåda du kan låta dem bo i för att säkra dem från vildmöss? Så får du väl helt enkelt vänta och se om du får fler kullar eller ej 😂

Annons:
molam
10/21/18, 9:04 PM
#105

Njae, inte stor nog :p och morsan stall Tearrariet jag tänkte använda, såg det som en chans att skaffa en ödla till xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Alwyn
10/21/18, 9:44 PM
#106

Köp en då, de säljs överallt. Ikea, stora coop, claes ohlson, rusta etc. Sen sätter du nät eller galler i locket bara.

molam
10/21/18, 9:53 PM
#107

JAg ska, inväntar pengar bara x3 hoppas kunna köpa en denna månad =) MEn har hund vaccinering och sådär som måste få plats i budgetten just denna månad xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ariama
10/22/18, 8:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Den mörka ungen är agouti, och den ljusa någon variant blekt på c-lokus, vilken är omöjligt att säga. Ingen av ungarnas färg skvallrar om att DY är inblandat, vilket det förstås kan vara ändå. Jag menar bara att ungarna inte bidrar till att lösa mysteriet.
Vildmushane är högst osannolikt däremot, om man ser till ungarna.

Hermafroditer finns, men de är sterila, så det är din DY inte.

Jag håller med om att den gula är den troligaste - och enda - förklaringen. Och den bör alltså vara en hane. Men jag tycker fortfarande att den ser ut som en hona. Jag tycker jag ser en tydlig vagina, där ingenting ska finnas på en hane. Likaså strängen som finns, och tuttar. Lite långt avstånd behöver inte säga något, när svansen dras upp på bilden.
Men som sagt, vem annars ska det vara???
OM det inte finns något mer här, som vi inte vet något om…

[IdaSoren]
10/22/18, 5:01 PM
#109

Hoppar in här i tråden för jag har följt den ett tag och tycker att detta är riktigt spännande. Jag har rätt mycket erfarenhet av att könsbestämma möss i olika åldrar, har gjort det på flera hundra stycken, och jag är 99,9% säker på att den gula musen är en hona. 

Tycker inte att det faktum att den gula inte blev dräktig säger så mycket egentligen, finns ju ett antal faktorer som kan göra att en hona inte blir dräktig efter en eventuell parning, det behöver ju inte betyda att det är en hane. Tror också att det är en bra ide att separera dem för att se om någon fler blir dräktig, och framför allt att säkra buren så att ingen vild mus kan ta sig in.

molam
10/22/18, 5:44 PM
#110

#108. nope bara dom tre, förutom bebisarna xD och där är jag rätt säker på att det är en hona och en hane, men bebisen är nog med all säkerhet oskyldig xD

Funderar på att he plastskivor runt buren tills vidare, pappa har massor.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Novachan
10/22/18, 5:49 PM
#111

#110 Men då kan en vildmus fortfarande ta sig och ut igenom burens taket (om du inte kan fixa extra lager galler)

Annons:
molam
10/22/18, 5:59 PM
#112

Uppepå står en annan bur så det är bara små luftspringor uppifrån dom det är redan ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Alwyn
10/22/18, 7:28 PM
#113

#109 självklart behöver det inte betyda att den är en hane enbart för att den inte blivit dräktig. Självklart blir inte alla honor dräktiga. Vi är flera som har stor erfarenhet av att könsbestämma möss här inne och alla är vi lika förbryllade av detta fall. Men om man lägger samman det med alla andra ting vi kommit fram till så är den gula musen den enda förklaringen utifrån vad vi vet. Sedan finns det kanske saker vi inte vet, och helt andra förklaringar till dessa mysteriekullar.

Alwyn
10/23/18, 9:33 AM
#114

Funderar på om förklaringen kan ligga i embryonic diapause. Embryot pausar och utvecklingen fördröjs. Ett fenomen som är känt hos många arter, inklusive mus musculus. Det sker vid metabolisk stress, vilket kan orsakas av flertalet olika faktorer. https://www.researchgate.net/publication/8147480_Embryonic_diapause_and_its_regulation

ariama
10/23/18, 11:40 AM
#115

Ja, det gäller att leta orsaker, för det här är ju ett mysterium. För min del tror jag ju att det finns något här som vi inte vet, och inte ens lyckas gissa.

Att embryot ligger vilande innan det fortsätter sin utveckling är ju standard hos fåglar (höns bl a) och rådjur (m fl hjortdjur). Det är vad jag vet. Har inte läst artikeln, men tror inte att fenomenet är särskilt vanligt utanför ramen liksom, fast det tydligen kan hända. Att det då skulle hända två honor samtidigt, tror jag inte på. Dessutom är möss ganska bra på att få ungar i tid och otid, vare sig de är stressade eller inte. Hur de sen hanterar kullen är en annan sak.
Jag tror på att det är något vi inte vet. Och inte ens kan gissa.
Vad? Jag vet inte! 😃

Lona
10/24/18, 8:48 AM
#116

#115, Instämmer angående "fördröjt embryo" (vilket för övrigt är en fascinerande biologisk funktion). Tenderar gula/röda honor vara mindre fertila än andra? Tänker på att de har diverse genetiska defekter, även en heterozygot mus verkar ju få problem med fetma mm vilket kan påverka fertiliteten.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

molam
10/24/18, 8:51 AM
#117

Skulle vilja veta vad "problemet" är,  men men, man får hoppas på inga mer kullar! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ariama
10/24/18, 9:40 AM
#118

#116. DY är heterozygot (vilket är vad du syftar till förstår jag), och en dominant gen, som namnet säger. DY kan ju inte ha sin gen i dubbel upplaga.
A(y)/A(y) existerar inte utan alla homozygoter dör i embryonalstadiet. Det betyder att de (oftast) får lite färre ungar, de får sällan/aldrig jättekullar.
De kan också få problem med fertiliteten som äldre, när de utvecklat sin fetma ordentligt.
Men annars har de inte problem alls. Unga DY är lika fertila som vilka andra möss som helst, även när de är lite tjockare.

Annons:
molam
10/24/18, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#119

Sjukt dåliga bilder JA, men definitivt en hona och en hane va?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[IdaSoren]
10/25/18, 7:55 PM
#120

#119 Ser ut som det ja :)

Upp till toppen
Annons: