Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 546 ggr
Emouse
2018-09-11 19:34

Alternativ 1 VS Alternativ 2

Det kommer två alternativ bottenmaterial med olika för och nackdelar, vilket hade ni valt och varför?

Alternativ 1: Ett bottenmaterial som är ganska roligt (ur mössens perspektiv) och går att gräva i någorlunda bra, men börjar lukta och kräver en helstädning en gång i veckan. Kostar ca 170 kr/mån.

Alternativ 2: Ett ganska tråkigt bottenmaterial (ur mössens perspektiv) som knappt går att gräva i men som  knappt luktar alls efter en månad, helstädning en gång i månaden (men städar oftare ändå) för städningens skull och inte för att det blir ofräscht. Kostar ca 90 kr/mån.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Nordanälvens
2018-09-11 19:54
#1

Jag skulle kolla närmre på hur dammigt och hårt båda alternativen är och vad det är gjort utav. Bottenmaterialet anser jag ska vara grävvänligt men iomed att mina inte är några riktiga grävmaskiner (framförallt inte natalerna) så duger det sålänge det åtminstone går att leta mat i för berikningens skull.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Chinesecrestedlover
2018-09-11 19:56
#2

Jag önskar att det kunde ha gått att välja alternativ 3 = blandar båda alternativen (1 och två) för att få fram ett material som både ger mössen bra med sysselsättning och som gör att det luktar mindre 😃

Nordanälvens
2018-09-12 06:12
#3

Såg nu att det är toalätt som är alternativ 2. Jag har haft det till både marsvin, råttor och möss innan men finner det långt från optimalt (trots att jag älskar doften av nyöppnad kasse toalätt, påminner mig om mina första råttor). En del av djuren fick trycksår på baktassarna så jag skippar det helt, det var helt enkelt för hårt för en del men inte alla. Det kanske går att blanda toalätt med något mjukare och mer grävvänligt utan att det börjar lukta förskräckligt?

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ariama
2018-09-12 10:42
#4

Nu svarade jag alternativ 1, för det vore en dröm,  som ännu inte finns,.😃 Och jag väntar aldrig en månad mellan rengöring, oavsett bottenmaterial eller antal möss i buren.

Annars väljer jag nog det billigare alternativet, i och med att jag har ganska många möss.  Så svaret beror ju också på antalet möss. Alternativen saknar också viktiga fakta som inte går att bortse från (som #1 säger), jag kan helt enkelt inte välja något av alternativen. Främst måste jag veta hur mycket det dammar.  För mössens skull, inte för min.

Mössen går hela sina liv med nosen tätt intill bottenmaterialet, det får inte vara dammigt! (Och inte heller fuktigt för att motverka damm, t.ex. jord eller torv). Hårt eller mjukt, och hur mycket luktar det? Återigen, mössen lever sina liv med nosen i stort sett ett par millimeter ovanför det.

Med allt detta sagt - att välja bottenströ är ur-svårt ,  det finns inget riktigt bra ur alla vinklar - är frågan bra! 😃

Grodan
2018-09-15 00:13
#5

Det är precis som amaira belyser det ännu en punkt som måste in när man väljer bottenmaterial: vad är bra för mössen?

Det går alltid att ordna en grävlåda/grävhörna och sen går det alltid att ställa in toalåda när man har "grävvänligt men måste byta ofta-strö"…

Själv mjukar jag upp hårda pellets med att ha i hälften hampaströ. Det är grävvänligt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-09-15 11:21
#6

Hampaströ har jag faktiskt aldrig provat. (Är det dyrt?)

Annars gör ju också jag så, att jag gör mina egna blandningar, på olika vis, av det som finns, för att få det bättre.

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-09-15 13:11
#7

#6 Hampaströ:  https://www.granngarden.se/lattstro-granngarden-hampa-20-kg/p/1199432

Jag använder Lättströ (hampa) och blandar i CareFresh (har mest CareFresh i för att det är fint med färg😃 men också för att det är lite mjukare/känns lite mysigare).

ariama
2018-09-15 15:22
#8

#7. Men … det är ju det jag använder! Då har jag ju inte bara provat hampa utan till och med använder det dagligdags. Vilken bra koll jag har - inte.
CareFresh gillar jag också, fast inte färglagt.

Chinesecrestedlover
2018-09-15 21:45
#9

#8 Haha, ok 😃 Det heter ju inte uttryckligen hampaströ så kanske därför du missat det.  Jag har mest haft rosa CareFresh men även vitt (= snö i julas, haha).

Upp till toppen
Annons: