Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1354 ggr
Novachan
9/13/18, 2:09 PM

Utväxt på utkant av hörselgång?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har hittat någon form av rund-oval hudutväxt precis vid utkanten/början av hörselgången på ena örat hos ett av mina möss (ska undersöka de andras öron också). Bifogar en bild jag ritat för att ni ska förstå bättre om utväxtens placering - för svårt att fota örat. Utväxten har samma färg som övriga huden  men har ett litet rivsår - ser ut att hålla på att läka. Hon reagera inte när jag tar på utväxten. Utväxten är ungefär lika stor som typ… en halv musbajskorv? >.<

Svårt att säga vad utväxten är för något och även om utväxten i sig KANSKE inte gör ont så tänker jag att det finns risk för att hon kanske kommer råka riva sig där igen och få besvär av det.

Tankar?

Annons:
Lona
9/13/18, 2:13 PM
#1

Ser det alltså ut som att det bara är hud eller verkar det finnas något i? Ingen inflammation/irritation förutom revan? Talgkörtlar har de ju knappast där… Inget som kan ha blivit inkapslat? Typ ett litet frö, någon slags "bös"…? Hur gammal är hon, förresten?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Novachan
9/13/18, 4:17 PM
#2

Har undersökt knölen igen. Ser att knölen bara sitter fast i en liten del av huden på örat (tänkt som på människor som har ytliga leverfläckar som ser ut som små kulor som bara sitter fast med en liten yta på huden).

Tror att knölen innehåller små blodkärl och har lite fett i sig vid ytan av en liten del av knölen… Låter som en beskrivning av en tumör tycker jag 😕

Alltså är knölen relativt mjuk, kan inte se något som typer på inflammation, infektion eller att något är inkapslat. Tror inte att den är irriterad, iaf inte när man inte rör på den. Den kan ha fått lite mer färg när jag undersökte den, vilket låter normalt tycker jag. Hon visade inga tecken på att det gjorde ont när jag klämde eller flyttade på den - den sitter verkligen fast i så lite hud, skulle nog lätt kunna knipa av den själv med rätt verktyg (säger dock inte att jag ska göra det, bara en beskrivning av hur det är)

Hon är ungefär 1 år gammal

ariama
9/14/18, 8:57 AM
#3

Jag tänkte vårta, men en sån sitter kanske inte fast i så lite hud?

Grodan
9/14/18, 1:46 PM
#4

#2 Då är det nog en vårta. Se till att ha blodstoppande kompress hemma och göra så att du skär av den, alt klipper av den. Jag har gjort det med lyckat resultat. Även redogjort här (med foto) när jag klippte bort en som satt på ovanläppen på en svart hane


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
9/14/18, 3:06 PM
#5

#4 Kan du länka är du snäll?

Grodan
9/14/18, 3:47 PM
#6

jag mindes fel, det finns inga före och efterbilder… bara efterbilder…. och det är blixtfoton och syns ingenting


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
9/14/18, 3:48 PM
#7

fniss* storlek som en halv musbajskorv…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
9/14/18, 4:21 PM
#8

Det var den bästa förklaringen jag kunde komma på 🤪

Vet ej vad jag kan använda för verktyg för att att skära bort den utan att skada resten av örat.  Tips?

Kan kolla på dåliga efterbilder också

Grodan
9/14/18, 10:05 PM
Novachan
9/14/18, 10:21 PM
#10

#9 Tack!

Undrar om en nagelsax är tillräckligt vass för att kunna klippa av snabbt… Kan ju köpa en ny för ändamålet men tänker ändå om den skulle vara tillräckligt vass.

Ni får gärna komma med idéer på saker jag kan använda för att skära eller klippa bort vårtan med

Grodan
9/14/18, 11:17 PM
#11

#10 Mja, alltså jag har själv aldrig gillat nagelsaxar. Tycker de är av ganska usel kvalitet. En nageltång är då bättre val. Eller ett rakblad.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
9/15/18, 11:23 AM
#12

#0. Teckningen är så gullig tycker jag, ser ut som en flygfisk! 😃 (f´låt)

Upp till toppen
Annons: