Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1198 ggr
ariama
2018-09-14 10:39

Blue-varianter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blått är inte mina färger och jag har lite svårt att skilja varianterna åt.
Först undrar jag vad lilla rödögda Jollra har för färg?  Om hon var svartögd skulle jag gissa lilac-agouti, men inte som rödögd, eller? Hon är så mörk.
Om hon är agouti eller inte vet jag förstås inte heller. Båda delarna kan vara genetiskt möjligt.

"Silver-agouti" heter det ju inte om hon är rödögd blue-agouti, vad heter det då? Eller är hon något annat?

Pappan är RY (bör bära chocolate men behöver inte göra det).
Mamman är agouti (sable, och bör bära chocolate).
Andra syskon är agouti.

(Edit: Juniper ska det stå på bilden om musen till höger. Jupiter är en annan mus ej med på bild)

Annons:
ariama
2018-09-14 10:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fler bilder på Jollra. Och syskonen Jamaica, blue-agouti, och Juniper som är … blue eller blue-agouti? Det är frågan.
Jamaica är klart "brunare" än Juniper, men Juniper har också en brun ton fast svagare.

ariama
2018-09-14 10:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.

ariama
2018-09-14 10:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Juniper. Jag laddar upp en bild i taget för att det går att förstora dem då.

ariama
2018-09-14 10:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

.

ariama
2018-09-14 10:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

.

ariama
2018-09-14 10:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Färgerna blir väldigt olika beroende på om blixten lösts ut eller inte.
Blixten lockar fram de röda/bruna tonerna hos mössen.
Det är en klar färgskillnad mellan brunare Jamaica och blåare Juniper. Den långa pälsen gör det inte lättare att se.

Annons:
ariama
2018-09-14 10:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Och så ett par andra unga blåvariantsmöss, fast i korthår: 
Gro  blue-agouti och Gry blue/tan. Stämmer det tror ni? (Jag tror det 😉)
Pappa är agouti/tan, bär ej chocolate
Mamma är RY (bär chocolate)

ariama
2018-09-14 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Gro i dagsljus.

ariama
2018-09-14 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och till sist Gry, blue/tan. (tror jag)

Och nej, jag börjar inte avla blue eller blue-agouti, men kan inte låta bli att på sikt ta fram fler RY i blue-agouti och lilac-agouti, för det är så otroligt vackra varianter!

ariama
2018-09-14 11:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Salvia kan få demonstrera hur RY ser ut i blue-agouti eller lilac-agouti (vet ännu inte vilken variant hon är)
Salvia är strax sju månader och har inte ändrat färg (som någon sagt att blue-RY gör med tiden).
Fotona är några månader gamla men hon ser likadan ut nu, förutom ett antal gram tjockare. Hon är tyvärr överviktig vilket gör att jag väljer att aldrig sätta in henne i avel, fina färgen till trots.

Grodan
2018-09-14 13:45
#11

MEN ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH!!! Massa mums! Långhårigt mums! Vill haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
2018-09-14 14:49
#12

Wuaaaaaaw vilka läckra, vackra möss! De ser mjuka och snälla ut. Vad gäller genetiken kan jag inte ge nån hjälp alls typ, lol.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Novachan
2018-09-14 15:09
#13

Så himla söta hel bunten! 😍

Annons:
Grodan
2018-09-14 22:09
#14

#0 Jag är väldigt förvånad över att du frågar efter färger. Du vet ju egentligen vad dina möss är… nåja…

Jollra är inte någon agouti. Hon är Dove eller Silver. Skulle gissa på Dove.

Rödögd Blue Agouti = Blue Argente..

Jamaica och Juniper är Blue Agouti. Att de ser konstiga ut i tickning osv har ju att göra med att de är LH. 

#7 Japp, det stämmer nog ypperligt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-09-15 10:31
#15

Tack Grodan!
Blue-argente, ja så heter det förstås! (är visst ringrostig)
Dove, ja jag har förstås funderat på det men trodde inte båda föräldrarna (om ens någon) bar self, och alla syskon är agoutivarianter. Men givetvis är det så. (silver tror jag inte på)

Det är ju också logiskt att bruntonen i blue-agouti varierar mycket hos olika individer.  Jag var bara osäker helt enkelt. Nu är jag inte det längre. 😃

(och jag har noterat "vill ha" 😉, om jag kan tänka mig att släppa nån så får du först all info om dem att ta ett riktigt beslut utifrån)

#12+13. Tack. Och ja, de har väldigt bra temperament och beteende så här långt! Är väldigt nöjd med dem! Riktiga raringar!

ariama
2018-09-15 10:39
#16

#11. Morakullan´s Cellermus och Morakullan´s Nellamus finns bakom dessa långhåriga. Men inte Morakullan´s Qeturamus.
❤️

Grodan
2018-09-16 13:24
#17

#15 #16 ❤️

Intressant stamtavla. Nell-kullsyskon gick inte vidare i avel pga staffsår och morrhårstugg. Har du sett något sådant hos dina?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-09-16 17:05
#18

Nej. Inte än i alla fall.

ariama
2018-09-17 08:37
#19

När det gäller Juniper är jag faktiskt ännu tveksam! Har ser så himla "blå" ut i verkligheten. Den bruna tonen som syns på fotona, är synliga just på fotona, inte irl!

Hur mycket brunton kan en blå mus ha, som inte är renavlad på blått, utan snarare på "rött" och chocolate, och som är chocolatebärare? Det är vad jag undrar.

Det där med färger är ju inte alltid lätt, med tanke på alla nyanser som kan finnas, och hur underliggande recessiva gener ibland kan färga av sig en smula??

Grodan
2018-09-17 17:18
#20

#19 På bild #3 så syns tydlig tickning. Om det är sotad Agouti så blir ju sotningen blå… och då blir inte musen så tydlig blue agouti kanske…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2018-09-17 23:03
#21

Åh, jamen, det har du ju rätt i, tack! Jag har en del ganska rejält sotade/sable i den kullen, det förklarar saken.

ajanki
2018-09-18 17:19
Grodan
2018-09-19 17:55
#23

#21 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2019-01-27 15:46
#24

Hur gick det med dessa ljuvliga LH?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2019-01-28 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Det är bra med dem. Trevliga sällskapsmöss, inte så bra avelsmöss.
Mormor Vattnadals Zebra är 1 år 7 mån, en DY som inte fått tumör men är vansinnigt fet. Dock frisk och pigg och glad, fast hos ser ut och känns som en hamster med svans.
Mamma Chi 9 mån har precis fått en vårta i baken. Farmor är en ettårig tumörmus som ännu inte fått sin tumör, och farfar fick någon sorts ryggskelettdeformation före två års ålder.
Vi får se vad det blir med de här. Väldigt trevliga i alla fall.
Fotona är ett par veckor gamla, kan ta nya foton nån gång…

Grodan
2019-01-28 11:20
#26

Wow 124 gram… 

Har du koll på hur länge DYisar lever?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2019-01-29 11:06
#27

Nej. Faktiskt har alla honor jag haft förut - inte många - fått tumörer före eller runt ettårsåldern.
När jag läst på utländska forum säger uppfödare av DY att de lever lika länge som deras andra. Vilket ju är högst relativt eftersom ingen nämner ålder på sina andra. Det kan vara vad som helst.
Med envis avel kan man nog få ner fetman en smula, Zebra är exceptionellt fet tycker jag. Men jag är säker på att det inte går fullt ut.

I utländska forum säger de att deras DY inte är feta. Och faktiskt har mina - och Zebra är ett tydligt exempel - varit i riktigt fint hull, så länge hon gick i avel! Vilket hon gjorde länge.
Men efter högst två månader sedan senaste kullen har mina DY  börjat lägga på sig, och då går det fort. Före dess är de fortfarande vackra.

Det här är ju ingen godtagbarstatistik precis, jag har ju genom åren endast ett fåtal individer att jämföra med.

Annons:
ariama
2019-01-29 11:08
#28

Vilken ironi, egentligen. Jag som har problem med alldeles för många tumörer, får en DY som vägrar utveckla tumörer! Fast hon blir fet istället förstås.
Jag hoppas ju på att frånvaron av tumörer smittar av sig på avkomman.

Grodan
2019-01-30 11:48
#29

#27 Sånt här skulle man kunna kolla lätt där en sökbar stambok finns, där livslängd/dödsdatum och orsak är inlagd…

#28 LOL, jag hoppas jag också


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: