Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 720 ggr
ariama
2018-09-17 08:51

Hur tänker ni?

Skriver mest för att få igång en diskussion. 🙂

Vad tänker ni om hur möss är? Håller ni med mig i den här beskrivningen?

Möss är i grunden skygga djur.

Om de inte är skygga, kan de utvecklas i två riktningar: 

-  Orädda. Vilket kan medföra en viss kaxighet och även risk för bit-tendenser. Hanar kan hugga om de försvarar bo, fru och/eller hem (bur).

-  Springiga. De tar varje chans att klättra på mig, springa uppför armen och springa vidare. I gengäld för oräddheten är de istället inte stilla, och vill inte stanna i handen.

Nu pratar jag om fallenhet för beteende. Inte tämjda möss vana vid hantering, även om det jag beskriver kan lysa igenom även hos dem.
 Alla beteenden kan förändras mer eller mindre, med mer eller mindre hantering.  Och jag generaliserar. Men jag vill gärna höra era tankar.

Annons:
Nordanälvens
2018-09-17 15:03
#1

Bit-tendenser och vad som av människor kan uppfattas som någon slags kaxighet tänker jag tillhör kategorin rädd/osäker och att det kan saknas mer medfödd tamhet. Ju mer överdriven testosteron hos en hane desto mindre tam/trevlig. Tror aldrig jag blivit biten av en hona vad jag kan minnas.. Testostinna hanar är hemska.. Springiga möss är svåra att placera tycker jag, om jag inte lyckas reda ut varför den specifika musen är springig. Finns så olika grader av springighet, vad vi uppfattar som springighet eller som något annat och som du säger så kan vi förändra deras beteenden ju mer vi tämjer dem. En springig mus kan också vara rädd. Deras miljö spelar också stor roll. Hur stort eller litet de bor, hur mycket de har att göra i buren, dofter eller ljud som kan uppfattas som skrämmande eller hotfulla. Och hur mycket de blir/har blivit hanterade förstås, som du säger :-)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ariama
2018-09-17 17:17
#2

Jag håller med dig!

Möss kan vara så olika, och av så många olika orsaker. Bitska och springiga möss kan vara det av många olika orsaker, rädsla till exempel.

I min fråga, eller "diskussionsunderlag" tänkte jag mest utifrån möss som  är modigare än genomsnittet.  Detta för att jag ju själv försöker avla på just modiga möss. Men egenskaper hänger ofta ihop,  och  jag vill gärna höra andras erfarenheter när det gäller möss som är "modiga" från födseln. 🙂

Egentligen vet jag inte riktigt vad jag frågar efter,  så det blir lite luddigt. Alla tankar vad gäller mössens beteenden, relevanta eller inte, är välkomna.

Grodan
2018-09-17 17:23
#3

Jag saknar alternativet skygg… Skygga, håller sig undan, undviker kontakt med människa. När man ska ta ut den skygga behöver den inte direkt vara springig utan bara gömma sig någonstans. När man har den i handen sitter den på tå… eller sitter och blundar… sitter nog inte still… hm… minns nu inte hur denna är i handen riktigt

Funderar även på om det finns en variant som "stänger av" också. Som går att lyfta upp lätt ur buren för den fryser till och i handen sitter den bara stelt och gör inget alls. Men är inte säker på om denna mus finns… (vad jag förstått av många infångade vildmöss så har de varit "apatiska" mest sovit… och jag tror att de är av denna kategori… de "stänger av"…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
2018-09-18 17:03
#4

#2 Jag har ganska svårt att se hur möss är generellt, eller snarare hur alla andras möss är (förutom de jag själv haft/har), eftersom jag inte upplever mössen på nära håll. De flesta av mina anser jag har varit ganska modiga möss, såna som tar egna initiativ till att komma fram till mig och umgås utan att bli razzliga vid höga ljud/läskiga dofter osv. Men.. mina egna har ju fötts i en miljö som generellt är stökig och säkert läskig med tanke på hund och kattdoft överallt. Och hantering i tid och otid, gärna av fler än bara mig. Springiga och razzliga har jag absolut haft utan tvekan. Ett bra exempel på en modig men springig mus jag födde upp var en blå herefordhona, Vågen. Hon var så himla nyfiken på allt, verkligen allt! Jag tyckte inte hon var en stressad individ utan bara väldigt intresserad av sin omgivning. Hon grävde inte mellan fingrarna, kom på inkallning och var en frän liten donna. Men sitta still i handen hela tiden.. nääää, det tyckte hon inte var intressant nog. Om jag inte erbjöd nåt gott :p

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Upp till toppen
Annons: