Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 2098 ggr
ariama
2018-09-24 16:19

Gissa musfärgen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Färgen kan man säga utan genetikkunskaper.

Men man behöver kunna lite genetik, för att förstå vilken genetisk variant det är.  Den är en smula ovanlig, i alla fall första gången för mig. Men det syns faktiskt, det går i alla fall att ana.

Annons:
ariama
2018-09-24 16:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

ariama
2018-09-24 16:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och inte en skrynkla i örat… 😃

ariama
2018-09-24 16:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Lite ledtrådar…

ariama
2018-09-24 16:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

.

Lona
2018-09-24 16:37
#5

Ingen aning men vilken sötnos! Kompisen (någon av föräldrarna? Syskon?) var ruskigt fin också, vilken färg har han/hon?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Grodan
2018-09-24 16:56
#6

RY Colorpoint?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
2018-09-24 19:15
#7

Ja jag tänkte först typ creme colorpoint hihi… men om det finns vore väl ögonen inte blå? spännande.

ariama
2018-09-25 08:49
#8

#5. Syrran är RY = recessive yellow. Och det är den vita också, fast blekt.

#6+7. Bra ”gissat” (eller sett, snarare). Jag visste väl att Grodan skulle knäcka koden (genkoden). RY colorpoint.
Jag vill gärna kalla färgen för svartögd creme, fast baserad på RY och blekgenerna c(h)/c(e).
På riktiga colorpoint blir ju färgen inte creme, och så syns ju mörka pointer. Hennes pointer syns knappast, om man inte fotar så gultonen träder fram.
Rött och gult blir ju vitt ihop med blekgener (eller gultonad vit, eller creme), t.ex. tan som blir fox.
Man kan också se en svag mörkare tickning (förstora  t.ex. bild #1 och titta mellan ögonen) och hon är även tickad, troligtvis i svart, dvs vanlig agouti.

Lona
2018-09-25 12:54
#9

Hur ser föräldrarna ut? Gärna både bild och genetisk kod. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Grodan
2018-09-25 14:51
#10

#8 Det första fotot avslöjade den. Däremot inte säkert att jag skulle kunnat se det IRL. Nu råkar jag ju också veta vad du har i din gensoppa. (Fast jag visste nog inte att du hade extreme dilution, den har du inte fått av mig i a f… har du haft kvar från dina gamla linjer eller från…?)

Till allas besvikelse behöver jag nu skriva en tråkig sak. Detta är en riktigt HEMSK variant… RY som RY är underbar. Colorpoint som Colorpoint är trevlig. Och det är så de ska vara. Men de ska inte vara i kombo, nej. 

Jag vet att du inte gjort det medvetet. Men det är verkligen inte bra, för att det är så svårt att avla fram något vettigt när det är gensoppa och för många är vita möss bara vita… Och jag lovar vi nu har många många olika konstiga vita eller mkt ljusa möss som vi inte kan säga vad de är genetiskt. Inte alltid fungerar testavel heller då vi har för många recessiva nya varianter som vi inte kanske tänker att vi ska testpara mot…

Jag har själv orsakat en del "vita" möss, men det var aldrig min avsikt… vad gör man när det i en Siamesekull dyker upp en "vit" - som då alltså är Dove Point… urk*** Eller i en Burmesekull och då är den alltså Dove Burmese eller Argente Burmese…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-09-26 09:15
#11

#9.  Född 16 aug-18
e Azqe, agouti:  AA BB Cc(h) D* Ee 
u. Tazz, RY-berkshire (vita tassar och magfläck): *a Bb Cc(e) D* ee

Azqe: https://mus.ifokus.se/discussions/5addadb4ce12c4417e002aac-presentation-av-en-mus
Tazz med systrar finns i #7 här: https://mus.ifokus.se/discussions/5aaad7198e0e746cb1000b0b-gosig

ariama
2018-09-26 09:24
#12

#10. Kan inte hålla med dig mer!!

Grodan
2018-09-27 10:29
#13

#11 Fina musar. Visst du att honan bar på extreme dilution?

#12 lol ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2018-09-28 12:08
#14

Ja, eller nej. Antingen bar Tazz c(h) eller c(e), då Tazz mamma är colorpoint. Såhär kan det gå när högsta prioritet ligger på framför allt tumörfria möss, i en tumörlinje!
Troligtvis avslutas denna linje här, om inte Tazz skulle råka klara sig oväntat länge utan tumör. Denna generation är sista försöket på dessa möss.

Jag har andra, obesläktade, som hålls åtskilda från "tumörmössen" och som dessutom är trevligare och mer sociala, och som jag är väldigt förtjust i. De andra härstammar från en blandning av Morakullor, Vattnadalare och Tsunamis. Mycket trevliga möss faktiskt, även om jag jobbar vidare med  att få samtliga ungar i kullarna ännu mer trygga och sociala.

Alwyn
2018-09-28 19:32
#15

Svårt det där med att avla på hälsa. Man får vänta länge och avla flera generationer för att veta. Jag har så ny uppfödning att det dröjer innan jag vet vad jag har att jobba med. Men så säljer jag inga heller, utan behåller precis som du. Blir spännande att se nästa år om det är något här att gå vidare med.

ariama
2018-09-29 12:53
#16

Ja, det är inget man får snabbt svar på. 🙂

Upp till toppen
Annons: