Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2104 ggr
evelinabelle
9/27/18, 8:50 PM

Musbur & inredning

Hej! Nästa vecka ska jag få hem två mushonor, så därför skulle jag uppskatta lite tips på upplägg och inredning till buren, detta är buren jag beställt hem: https://www.zooplus.se/shop/produkter_efter_djur/hamstrar/191297/279185

(om någon av er har den, funkar den bra? Gå gärna in på länken och säg vad ni tycker)

Hursomhelst, jag skulle verkligen uppskatta lite tips på hur man kan inreda en bur till möss för att göra det så bra som möjligt för dom & lägga upp det så att det liknar hur de lever i det naturliga på bästa sätt. 

Skicka gärna bilder på era egna burar och dess inredning  & lämna gärna några tips och ideer :) 

(namnförslag för 2 honor skulle även uppskattas!) :D 

Mvh,

Evelina

Annons:
evelinabelle
9/27/18, 9:53 PM
#1

Oj, ser nu att jag råkat skriva att jag beställt hem buren, det har jag inte.

Vill få mer tips på burar innan jag beställer hem någon :)

(vilken sorts bur rekommenderar ni mest? en med glas eller med  galler?)

ajanki
9/27/18, 10:11 PM
#2

Det där med burar är en smaksak. Vissa gillar akvarium och terrarium, vissa gallerburar och vissa Dunaburar. En del gör egna burar av samlalådor. Själv har jag Dunaburar, jag tycker att dom är lätta att inreda och att rengöra. Jag inreder med mycket pinnar, hängmattor, kartonger, toarullar, äggkartonger m.m

Tr0llm0r
9/28/18, 8:21 AM
#3

Finns en mastodonttråd om hur andra inreder sina burar här https://mus.ifokus.se/articles/4d717550b9cb46222108619a-sahar-bor-vara-moss som man kan få lite inspiration från :)

Grodan
9/28/18, 11:39 AM
#4

Jag tror att du skulle kunna söka på buren på sajten… jag har nämligen för mig att någon som provat den hade något negativt att säga om gallrets passform… men kan minnas fel… Själv tycker jag glas och plast är vettigare än trä och galler, men allt är en smaksak. Du får fråga din smak och din plånbok vad du vill ha. Sen beror det lite på vart buren ska stå och hur du bor. Bor du i ett gammalt och dragigt hus är t e x gallerbur inte speciellt lämpligt…

Möss är inte speciellt kräsna så länge de får alla sina behov tillgodosedda. Visst verkar de gilla våningsburar med öppen terass bättre än att vara helt inlåsta, men alla möss kan inte bo så - vissa rymmer och ibland finns rovdjur i hemmet…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

evelinabelle
9/28/18, 9:02 PM
#5

#3 tack så mycket! ska kolla in på tråden :)

evelinabelle
9/28/18, 9:11 PM
#6

#4, aha tack då får jag kolla upp det och se om jag kan hitta det! Aa det ända som gjorde att jag tvekade på glasburen är utrymmet, gallerburar har ju mer våningar osv men tänke eftersom jag har katt och att jag även tänkte ha buren synlig i mitt rum tänkte jag att glasburen skulle passa bäst för mig, men självklart så är det ju främst hur mössen trivs i olika typer av burar som räknas så därför ville jag höra lite från andras perspektiv :) Men om det verkar vara en smaksak antar jag att glasbur skulle funka? 

Skulle någon kunnig kunna svara på om dessa mått på bur är tillräckligt stort för två möss?  --> Bredd 75 x Djup 45 x Höjd 37 cm

Vill ju såklart ha en så stor bur som möjligt för dem men detta var den största glasburen jag kunde hitta för ett rimligt pris

Annons:
Alwyn
9/29/18, 8:45 AM
#7

Om du har katt skulle jag föreslå att du skaffar terrarium istället. Ibland kan man hitta begagnade i lagom storlek för ett ok pris. Se till att ventileringen är tillräcklig bara. Möss trivs mycket bättre med öppning fram än i taket och katten kan gå på terrariet utan problem. Jag bor i Blekinge och har ett till salu

evelinabelle
9/29/18, 9:30 AM
#8

#7 tack för förslaget! men jag kollade nu lite på blocket på terrarium och de enda jag hittade som hade ett hyfsat okej pris var väldigt små, så tror nog att det får bli den buren jag länkade i inlägget ändå, om måtten på den nudå är bra :) Tror inte gallerdelen i taket kommer vara något problem för katten,  han brukar inte vara den som hoppar upp på saker så där tror / hoppas jag att det ska vara lugnt haha

Alwyn
9/29/18, 10:59 AM
#9

Okej, vi får se vad du tycker sedan då. Var gång jag använt akvarium med gallertak har mössen klättrat i taket för att försökt ta sig ut där. Jag ser en frustration hos dem som jag inte ser hos möss i andra burar med dörr fram. Detta har varit trots stort akvarium med mycket kul inredning. Du får prova dig fram helt enkelt.

evelinabelle
9/29/18, 6:00 PM
#10

#9 Aha oj det lät ju inte så bra, men jag får testa och se, hittar ingen annan glasbur (eller vad det kallas)  som säljs för ett rimligt pris som inte är förliten. 

Om nån här vet någon kan ni gärna länka den :)

jollycox
9/29/18, 6:03 PM
#11

Begagnat akvarium och så gör du nätlock till. Finns ju riktigt stora akvarium.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

evelinabelle
9/29/18, 6:16 PM
#12

Har även funderat på denna bur, dock är den ganska så mycket dyrare än vad jag tänkt köpa för men den går ju att köpa betydligt större. Är d värt att vänta lite med mössen och spara ihop så jag kan köpa denna? Dock så kommer det typ ta några månader då jag kommer betala allt med mitt studiebidrag (går i gymnasiet). Detta blev inte lätt :/

https://www.zooplus.se/customerpicturedisplay/shop/produkter_efter_djur/moss_och_okenrattor/191413/340304

evelinabelle
9/29/18, 6:36 PM
#13

#11 aa kollade på massa akvarium men dom stora är ju ganska dyra, upp mot 2000 , där jag bor iallafall :/ men jag ska hålla ögona öppna på blocket, att hitta ett stort billigt där skulle ju vara det bästa för min del

Annons:
[Tisstassen]
10/1/18, 9:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Jag tittade också på de där modellerna när jag skulle köpa bur, men tyckte de var väldigt dyra… jag köpte först en hög hamsterbur med galler, men när han va liten kunde han klämma sig ut mellan gallret, så jag köpte ett akvarium för typ 350kr(nytt online) och har nu glasskivorna som medföljde som tak på halva akvariet och sedan ställde jag gallerburen ovanpå och min muskille är hur nöjd som helst 😁 Jag byter lite inredning mellan varje storstädning och man kan verkligen se hur glad han är när han får nya klätterutmaningar och ny inredning att massakera haha Skickar även med en bild på min fina kille, nu ett år gammal <3 han mumsade på nyserverad grön smoothie, mkt uppskattat

[Tisstassen]
10/1/18, 9:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

ser att bilderna blev lite tokiga… försöker bifoga dem från datorn istället så kanske det funkar bättre.

jag länkar till det akvarium och hamsterbur som jag köpte. som sagt är galleravståndet lite för stort, men för min funkar det nu när han är fullvuxen. plus att han ej hoppar ner frivilligt från akvariekanten även om jag glömmer att stänga luckan under natten… ja det har hänt haha 😃

insåg nu att de blev typ 1000kr som jag spenderat på bur… men då fick han ju väldigt stor också!

https://www.cyberzoo.se/akvaristik/akvarium/helglasakvarium/helglasakvarium-basic/63l-akvbasic-60x30x35.html

https://www.teddytassen.se/webbshop/hamstermus/hamstermusburar/burar/tower-hamsterbur-887.html

evelinabelle
10/1/18, 9:15 PM
#16

#15, han var ju jättesöt :) längtar tills jag får hem mina tjejer!

Men tack så jättemycket för tipset! Ska absolut gå in och kolla, man kan nog inte undvika att det blir dyrt så lätt haha, men vill ju såklart att de ska få det så stort som möjligt så man får la lägga ner lite extra pengar på bur för att det ska bli så bra som möjligt :)

Nordanälvens
10/2/18, 1:56 AM
#17

Terrarium finns snorbilligt på Hornbach. Jag har det största de säljer (kostar runt en tusenlapp) och jag älskar det. Kommer lätt köpa fler terrarium därifrån för det är verkligen prisvärt!

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Tr0llm0r
10/2/18, 1:47 PM
#18

#17 visste inte ens att de sålde terrarium! :o Måste dit och kolla, de har precis öppnat här hos oss :D

Nordanälvens
10/2/18, 4:42 PM
#19

#18 De är helt galet prisvärda alltså! Nu minns jag inte hur de mindre storlekarna är irl, är helt sämst på att bedöma storlek även om måtten står på nätet 🙈 Men det största är helt perfekt till en grupp :D

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Upp till toppen
Annons: