Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1369 ggr
[dynamitella]
2018-10-05 13:09

Provat halmgranulat som substrat?

Har någon här testat halmpellets eller halmgranulat som substrat?

Exempelvis:

https://www.granngarden.se/halmgranulat-strohfelder-18-kg/p/1250597

https://www.granngarden.se/halmpellets-strohfelder-krossad-20-kg/p/1250504

Jag behöver ett mjukt, inte så dammigt, naturligt substrat med naturfärg att fylla ut delar av terrariet med. Funderar på att testa granulatet. Vågar jag? Enligt utländska gnagarhemsidor säljs olika typer av halmgranulat till alla möjliga sorters gnagare, men det verkar vara nytt och jag hittar inga recensioner.

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-10-05 13:44
#1

Sätter en liten "tass" här så att jag kan följa tråden. Har också funderat på det…dock till råttornas toalådor 😃 men har precis som du Ts ingen aning om det faktiskt är ok att använda och vill ju inte att råttorna ska få andningsproblem osv.

Novachan
2018-10-05 18:39
#2

Jag och några andra här har testat den krossade varianten men blandat med något annat som t.ex. hampa-lättströ (granngårdens) eller super chipsi. Jag tror inte att det skulle vara så skönt att gå på med den enbart, den dammar en del - iaf lite mer än hampa-lättströ tycker jag

Granulatversionen lär intressant men skulle inte bli förvånad om den dammar en del trots sin beskrivning. Ska definitivt kolla in på om den finns på granngården nästa gång jag ska dit

Alwyn
2018-10-05 20:29
#3

Jag har använt den och tycker den är jättebra. De krossade granulaten är toppen. Inte så hårda, lättare att gräva i och absorberar vätska bra.

ariama
2018-10-06 08:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

Jag har provat. Grannens hästar fick sedan hela säcken! 🙂

Enligt mig: Värdelöst. De hela bitarna är alldeles för hårda, och när de "mosas" blir det istället väldigt dammigt för små musnosar som lever bara några millimeter ovanpå det.
För hästar funkar det eftersom dammet inte direkt flyger omkring.

Grodan
2018-10-06 12:47
#5

Granulaten har jag hört flera är rätt nöjda med.

Halmpellets använde jag ett tag, men det dammar väldigt.

Idag använder jag träpellets (antingen stallpellets eller eldningspellets) och hampaströ (lättströ). Det funkar mkt bra och tar bort mkt lukt. Eftersom träpellets är stora och hårda behöver jag mjuka upp med hampaströ.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
2018-10-07 10:46
#6

Tack för svar! :)

Annons:
Tsunamis
2018-10-09 14:25
#7

Du kan ha det ihop med lättströ om du har möss som kissar mycket (hanar, större grupper av honor) men det finns bättre strö. Granngården är ju dock billiga så det är fördelen med deras ströer.

MvH  Tsunamis

[dynamitella]
2018-10-09 15:16
#8

Jag tänkte testa ett gäng olika och se vad mössen gillar och vad som luktar minst. :) Har du någon favoritsort så tipsa gärna.

Lona
2018-10-09 22:47
#9

#5 Mfl, ni löser inte upp trä/halmpelletsen först då utan lägger in dem som de är? Bara nyfiken, till hästarna blandar vi först med varmt vatten som får stå och dra tills det är fluffigt strö.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: