Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 963 ggr
Mines
2018-10-21 22:09

En död och en ny mus

Hej! I förrgår dog min ena tammus. Så jag är rätt ledsen nu. Men min andra levande mus är pigg och frisk. Jag vill undvika att hon blir ledsen så jag kommer att skaffa en ny kompis till henne. Men hur ska jag se till att dem två mössen kommer bra överens? Behöver lite tips och så. Min levande mus är snart ett och ett halvt år så jag vet att hon är rätt gammal men hon är pigg och frisk.

Annons:
Alwyn
2018-10-22 10:44
#1

Beklagar sorgen. Det går ofta bra att sätta ihop främmande mushonor om man gör det på neutral mark, sedan nystädad bur utan den gamla inredningen. Jag skulle försöka få tag i en eller två äldre omplaceringar 🙂

Mines
2018-10-22 16:08
#2

Här jag bor finns det inga uppfödare i närheten. Så jag blir liksom tvungen att köpa en från en djuraffär där jag köpte mina möss. Måste jag byta inredning i buren?

Mines
2018-10-22 16:09
#3

Jag blir tvungen att köpa en liten mus alltså. Jag vill inte heller köpa två till därför att då kanske musen jag redan har blir utanför.

Alwyn
2018-10-22 19:20
#4

Köp inte bara en ung omden gamla är över året. Då står du troligtvis där med en mus kvar igen om några månader. Att köpa två nya betyder inte att den gamla blir utstött. Möss lever naturligt i grupp. Inredningen måste inte bytas men skrubba den noga och sätt in några saker i taget efterhand du ser att de vant sig vid varandra.

Mines
2018-10-22 20:20
#5

Vi ska tydligen iväg tre dagar på höstlovet nästa vecka. Hur ska jag då göra med mössen? Jag tänker nog köpa en mus från en djuraffär i Sölvesborg men då har jag nog den i övermorgon förhoppningsvis. Jag har tre alternativ. 1. Ta med båda mössen i husvagnen men det kanske inte är så kul när man ska vänja mössen vid varandra. 2. Låta en kompis till mig som vakta dem. Det har han gjort innan. Men det är ju inte så kul för mig när jag har fått en ny mus som jag vill lära känna. 3. Vänta med att köpa en till mus till den musen jag redan har. Men då kanske hon blir ledsen. Vad ska jag göra!? Eller finns det något annat sätt jag kan lösa detta på?! :,(((

Mines
2018-10-22 20:27
#6

Om jag väntar kommer det ta två veckor minst innan hon får en kompis

Annons:
Mines
2018-10-22 20:27
#7
Mines
2018-10-22 20:39
#8

Hur lång tid klarar sig en mus ensam?

Mines
2018-10-22 20:39
#9

Hur lång tid klarar sig en mus ensam?

Grodan
2018-10-23 17:48
#10

Din mus kan känna sig lite ensam, men du får gå pyssla med henne mycket så att hon inte blir apatisk. Ge henne lite nya saker, god och gärna ny mat… så att livet inte slutar vara roligt bara för att hon är ensam. Hon kommer inte att dö av sorg, men risken är att livet blir väldigt tråkigt och därför behöver du göra det roligt för henne.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2018-10-23 18:10
#11

#5 Vart ska ni åka? Kanske åker ni närmare någon uppf som har möss? Jag tycker nog punkt 3 är mest idealisk. Det är trångt i husvagn, känns inte som rätt läge att introducera möss med varandra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mines
2018-10-24 16:41
#12

Tack, jag är med henne,ger henne mat och så. Jag tänker nog köpa en mus imorgon från en djuraffär i Sölvesborg. Då får jag tid att va med dem. Jag vet inte vart vi ska riktigt. Men tror du dyker funkar om jag parar ihop dem på neutral mark och när det gått 5 dagar så får min pojkvän, som är bra med mössen och han har haft dem innan, vakta dem i tre dagar innan jag är hemma igen. Kan det funka?

Mines
2018-10-25 19:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hej! Nu har jag köpt en till mus och först så satte jag ihop dem på neutral mark innan jag sakta bygger buren. Dem har kommit bra överens och dem har till och med tvättat varandra. Just nu så ser du bra ut men jag får hålla koll på dem:))

Annons:
Upp till toppen
Annons: