Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 356 ggr
ariama
2018-10-22 11:01

Varför? (mat)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är en sak jag undrat över i flera år! Någon som kan svara på min fråga? Alwyn kanske har någon idé?
När mina mushonor fått ungar, är de fullständigt galna i majsbröd! De tigger, verkligen tigger av mig så fort jag kommer in i rummet, de äter, bär bort och sparar om de för tillfället är mätta. Kastar sig över, älskar!
Från det att ungarna är födda, tills de är ungefär 3 veckor, ibland lite längre.

Sedan bryr de sig inte! Möss utan ungar äter majsbröd som de äter annat, eller äter inte alls.  De bryr sig inte speciellt om det. Alltså, även mammorna som tidigare var galna efter det.
Jag ger det oftast enbart till honor med ungar numera, för av någon anledning är det PRECIS det som de vill ha! Så länge de ger di.

Detta gäller 98% av mina möss, genom åren.  Cornflaces duger ganska bra som ersättning, men är ändå inte samma sak. 

Varför????? Vad är det som finns i just detta majsbröd, som gör digivande honor så tokiga i just det?
Givetvis får de en allsidig kost vanligtvis, och "extra allt" när de går i avel.

Annons:
Alwyn
2018-10-22 15:56
#1

Åh så spännande! Majs är en väldigt bra spannmåls-sort att ge av flera orsaker. Det har låg fosforhalt i förhållande till kalciumhalt jämfört med tex vete. 

Kalcium är ju viktigt för dräktiga och digivande samt växande möss så jag skulle säga att det är vettigt att ge dem. Dock tror jag inte deras "cravings" orsakas av det. Hmmm kan det ha med saltet att göra, det är ju salt i dem? 

Å andra sidan, gravida kvinnor blir ju sugna på allt möjligt lustigt, kanske det inte finns en vettig förklaring? 🤪

Grodan
2018-10-22 19:39
#2

Jag har märkt att det gäller majs vid huvudtaget och även råtthonor som nyligen fått ungar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-10-22 20:38
#3

#2 coolt! Ny reklamslogan då: majs, för alla gnagares preggocravings.

ariama
2018-10-22 22:06
#4

Ja, mammorna vill gärna ha majs, men just detta majsbröd slår alla rekord. Men bara när de ger di.
Salt är väl det enda jag inte ger extra. Har faktiskt kalciumtabletter de får bitar av. I början av mitt museri provade jag med saltsten, men de brydde sig aldrig, och sen hörde jag att man inte behöver ge möss extra salt, så jag har aldrig gjort det. Kanske ska prova igen, till mammor, och se om de vill ha?
Tack för svar och funderingar förresten!

Alwyn
2018-10-23 09:40
#5

Ja om du ger egenblandat som grund kan de absolut behöva lite extra salt då och då. Om de äter köpemat behövs det inte men vid just hemmablandat kan det vara bra. Det är en del mineraler som hemmablandningar lätt får brist på och natrium är ett av dem :)

ariama
2018-10-23 11:45
#6

Jag ska testa, får vi se vad som händer. Tack för input.

Annons:
Grodan
2018-10-23 17:39
#7

Kan vara kolhydraterna de är ute efter också…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: