Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 504 ggr
Hei03
2018-11-01 18:45

Mus och katter

Är det någon som har någon erfarenhet att ha möss och katter? Hur har ni gjort? Har nämligen 2 katter och min kompis har blivit allergiskt mot sin engelsktypade mus, så han ska kanske flytta hit. Såklart kommer musen bo i ett rum där katterna inte kommer åt honom men behöver lite tips!

Annons:
Nordanälvens
2018-11-01 19:17
#1

Jag har tre katter, hund och en hel del smådjur (möss och nataler). En utav katterna jagade gärna om tillfället fanns men har med tiden lugnat ner sig. Förr fick katterna aldrig vara i rummet men nuförtiden kan jag lämna dem obevakade i djurrummet utan att de ställer till med något. Däremot får de inte vara i rummet om jag går hemifrån. De kan trots allt välta en lätt bur om de vill! Viktigast att tänka på när det gäller katt i smådjurshem är säkerheten - musen ska inte kunna ta sig ut ur buren och katten ska inte kunna ta sig in i buren. Om katten är väldigt på så får en helt enkelt sätta buren nånstans där katten inte kommer åt, gärna i ett stängt rum. Gallerburar gillar inte jag just av den anledningen att katten kan få tag i sånt som sticker ut, t.ex en nyfiken musnäsa eller en svans som sticker ut. Terrarium är utan tvekan bäst, är terrariet tillräckligt tungt kan katten inte välta det och inga näsor eller svansar kan sticka ut :-)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Smulan,Teppo ,Candy
2018-11-14 13:29
#2

Jag har både katt, hund och möss och det fungerar jätte bra men innan man blandar ihop det gäller det att man kollar hur de fungerar bra ihop.

IsabellsHamsterhem
2018-11-14 18:40
#3

Har hamstrar, möss och gerbil här hemma, och både hund och katt. Med hunden går allt bra, hon bryr sig inte så mycket men katterna är numera livrädda för både mössen och gerbilen så de flertalet gånger gjort misstaget att försöka trycka in en tass genom gallret eller försökt lukta för nära.
Så här är det katterna som får skyddas från gnagarna och inte tvärtom ;)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Alwyn
2018-11-17 13:34
#4

Man bör självklart ha dem i en bur där katten inte kommer åt dem (inte ens med en klo eftersom katter har väldigt otrevlig bakterieflora så bett och rivsår leder oftast till döden för bytesdjur). Terrarium funkar bäst att ha mössen i om katten vistas i rummet.

ariama
2018-11-18 09:39
#5

Först och främst, inte gallerbur, tänker jag. En kattklo kan komma ganska långt in mellan galler, och kan göra skador så man måste akut avliva mössen. Det är inte kul kan jag lova.
Hände i en grannfamilj när jag var ung. En gerbil (två i gallerbur, katten kom utifrån, kände väl lukten genom den öppna dörren) med halva ansiktet borta, fy vad otäckt och sorgligt det var!

Upp till toppen
Annons: