Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 789 ggr
Alwyn
11/9/18, 9:02 AM

Bliss barberad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Idag upptäckte jag att Bliss är överputsad. Jag har aldrig haft det problemet på en mus förut och ingen av de andra tre hon bor med är påverkad. Eftersom jag känner henne väl misstänker jag att det är självförvållat… men utifrån barberingens placering blir jag osäker. Bliss är en överaktiv liten musa, det har hon alltid varit och nu är hon 11 månader gammal. Hon är alltid framme och klättrar på gallret när hon hör mig och vill ständigt ut på äventyr trots stor, välberikad bur. Kolla bilderna. Ena skuldran är värst drabbad men jag skymtar även putsade fläckar på några fler ställen. Tex vid nacken. Når hon dit själv tro?

Annons:
ariama
11/9/18, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det är ju jättesvårt att se på foto, och du vet ju förstås bättre än jag här, men i mina ögon ser det ut som hormonfläckar eller fällningslinjer? Eventuell lite gleshårig på några ställen.
Om hon barberar, kan hon göra det själv då? Svårt att säga, linjen är så rak, som om hon inte når längre fram själv. Å andra sidan är jag tveksam till att hon kan komma åt så långt fram på sig själv.

ariama
11/9/18, 10:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Fläckarna längst fram här bakom höger öra vill jag i alla fall säga definitivt nej om. Jag tror inte hon kan bita av hår själv här.

Alwyn
11/9/18, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mmmm kanske kan vara en fällning ändå, eller hormonellt som du säger Ariama. Jag får helt enkelt vänta och se. Hon fick iaf ett hjul och nya grenar i buren fall ifall det är rastlöshetsrelaterat.

Nordanälvens
11/10/18, 1:05 PM
#4

Jag tycker hon ser ut att ha korta morrhår också, men det kanske bara är bilden som luras?

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
11/10/18, 7:58 PM
#5

#4 nej då, morrhåren är normala 😊

Nordanälvens
11/10/18, 9:57 PM
#6

#5 Skönt! :D

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
Alwyn
11/11/18, 8:37 AM
#7

#6 ja haha, det va det första jag kollade efter när jag upptäckte den tunnhåriga fläcken 😂

ariama
11/11/18, 11:00 AM
#8

Faktiskt har jag aldrig upptäckt barbering och morrhårstugg från samma mus! Har inte ens förekommit i samma grupper.

Alwyn
11/11/18, 9:12 PM
#9

#8 nej jag har iofs läst det innan, folk upplever inte dem ihop. Men av någon orsak kollade jag ändå morrhåren först hehe.

ariama
11/12/18, 8:40 AM
#10

Ja, det är klart man gör.

Grodan
12/4/18, 11:28 AM
#11

Hur ser hon ut nu?

Min erfarenhet av barbering är att det nästan alltid blir en "rakad" fläck. Dvs musen "rakar"/biter av hårstråna ända till hårbotten… och fläcken blir större och större om man inte kan bryta beteendet.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
12/4/18, 12:10 PM
#12

Hon ser lite bättre ut, man ser antydan till tunnheten i pälsen på de ställen jag såg förr men det är inte mycket. Tror inte längre det va barbering. Antingen fällningslinjer som ariama skrev, eller någon hormonell grej.

Grodan
12/4/18, 12:12 PM
#13

#12 Jag vet att flera linjer med SÖ och RÖ cream hade problem med ojämn fällning, men även att det faktiskt syns mer på dessa varianter. Tror att även mina jag hade på senare tid hade det problemet. Dock ej de jag hade innan 2010, så jag skulle säga att det till stor del faktiskt är genetiskt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
12/4/18, 12:16 PM
#14

Ja så kan det vara. Jag har inte sett det på de andra PEW som hon är släkt med men hon har ju alltid varit lite udda. Känner mig iaf inte orolig så länge det inte blir värre 🙂

Grodan
12/4/18, 12:19 PM
#15

#14 Just, en annan sak. Honor är ju någon grad varmar än hanar och därför syns fällningar mer på dem. Och honors kroppstemperatur har med hormoner att göra, så ariama är absolut på rätt spår där… men jag vill ändå ha in en liten gentisk vinkel ändå… eftersom det inte är fullt naturligt för möss att vara tunnpälsade. Pälsen är ett skydd på många många sätt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
12/4/18, 12:28 PM
#16

Ja det är tur hon inte ska avlas på…av flera anledningar 🙂

Grodan
12/4/18, 12:58 PM
#17

En holländsk domare hade en mindre planerad mini-kurs i detta på ett SM för några år sedan. Själv missade jag det men Artlink, Vattnadals mfl borde fått en stor dos och skulle kunna vidarbefodra viktig info. Eller om man kan söka på sajten?

Kost och miljö har ju givetvis bidragande effekt. Tror också att om en mus utsatts för stress så kan det ta ca 1 månad innan pälskvalite´n blir ok igen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
12/4/18, 1:42 PM
#18

#15. Hormoner är inte skilt från genetiken, och det går definitivt i arv. Däremot handlar det troligtvis om många geners samtidiga påverkan, och kan vara svårt att styra över så som polygenkomplex är.

Upp till toppen
Annons: