Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1028 ggr
blurrysam
2018-11-09 11:17

AKUT smärtlindring mus

Hej! Vi har en mushona som är ca 1,5 år gammal. Idag märkte jag att hon andas snabbt och sitter lite hukad ibland vilket är tecken på smärta. Tycker även att hon ser ut att ha någon form av tumör på sidan av magen. Vi har ringt alla veterinärer i närheten men ingen har öppet akut och kan endast erbjuda avlivning utan undersökning vilket känns väldigt hemskt i och med att jag inte vet vad felet är. Efterlyser alla möjliga tips på hur man kan lindra hennes eventuella smärta!!!

Annons:
Alwyn
2018-11-09 11:29
#1

Om hon bukandas, vilket det låter som på din beskrivning, så är det akut avlivning som gäller. Det finns dessvärre inget annat alternativ. Hon behöver komma akut till veterinär som kan se om musen lider och i så fall avliva. Att vänta och låta henne lida i väntan på annan lösning är liksom inget vettigt alternativ. Beklagar.

blurrysam
2018-11-09 11:43
#2

Det finns ingen veterinär som kan undersöka henne och hon bukandas inte hela tiden

Alwyn
2018-11-09 11:45
#3

Kan du filma henne och lägga upp?

blurrysam
2018-11-09 11:53
#4

Här är en video

ariama
2018-11-09 12:07
#5

Jag kan inte se att det är något fel på henne. Bukandas, skriver du. Möss andas ofta snabbt med hela buken, men det borde du ju ha sett förut om det var normalt det du ser nu.
På filmen kan jag i alla fall inte se något.  Ser ingen tumör heller. Lite rund om magen är hon, lite tjock med ålderns rätt, men verkar jämnrund på båda sidor.
Annars håller jag med Alwyn, sitter hon bara stilla och hukar sig med kisande ögon, och inte gärna rör sig, så är det akut avlivning som gäller.
Men här tror jag du kan avvakta, och vänta tills du får en bättre veterinärtid.
Och hålla ett öga på henne förstås.
Du kan ju också se om du lyckas filma när du tycker hon verkar ha ont.

Alwyn
2018-11-09 14:52
#6

Jag ser inte heller tecken på smärta i videon. Lite tjock och tunn i tälsen men inget mer. Boka du en tid och håll ett vakande öga. Ser du att hon bukandas får du gärna filma igen.

Annons:
LisaR
2018-11-09 18:15
#7

Jag tycker att musen i videon ser besvärad ut, rycker i kroppen/skakar på huvudet. Det första jag tänker är ohyra, hon ser även ut att ha rodnad i hud och gles päls samt den ”ryckande rörelsen”. Svårt att säga något utifrån en video såklart, men detta är min iakttagelse.

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Alwyn
2018-11-09 19:07
#8

#7 nu när du säger det ser jag också de där skakningarna på huvudet! Ohyra kan absolut vara förklaringen till den glesa pälsen. Dessutom ligger öronen bakåtstrukna på båda mössen, det kan betyda osäkerhet men kan också vara ett tecken på att de är besvärade. Blurrysam visst skulle du boka en tid hos veterinär va? Ta i så fall med båda mössen.

blurrysam
2018-11-09 20:08
#9

Får boka en tid till måndag isåfall, finns inga som tar emot innan dess :( Tack för alla kommentarer!

Alwyn
2018-11-09 20:59
#10

Lycka till, hoppas allt löser sig.

ariama
2018-11-09 23:50
#11

#7. Bra iakttaget Lisa! Du kan mycket väl ha rätt. Det stämmer med den glesa pälsen och rodnaden.
Till måndag klarar de sig. Lycka till säger jag med.

Grodan
2018-11-12 13:29
#12

Ser också bara det som Lisa påpekar. Hoppas det går bra hos veterinären. Oftast är det skabbkvalster och man brukar till det använda Stronghold idag. Tyvärr kanske du får köpa ut ganska mycket till dina två/få möss (man ska ju bara dutta en liten liten dutt i nacken på dem…). Eller har du fler? Har du andra gnagare hemma? Man kan behöva behandla alla djur hemma, beroende på vad det är för ohyra förstås. Skabbkvalster delas bevisligen med råttor, men jag tycker mig sett att de kan leva en tid på även andra gnagare…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

blurrysam
2018-11-17 14:04
#13

Hej! Jag lyckades inte få någon tid hos veterinären förrän igår och de tyckte att det verkade vara någon typ av parasiter (men kunde inte konstatera något exakt) så vi fick ”Advocate för små katter och illrar” (https://www.fass.se/m/produkt/20030402000050/vet/tabproduct) och vi behandlade dem efter veterinärens instruktioner igår. Båda mössen verkade må bra tills idag, jag märkte på morgonen att båda två gör små pip/ljud när de andas men annars verkar de typ som vanligt. Blir såklart jätteorolig och undrar om det kanske beror på medlet mot parasiter vi fick. Bifoger video men tyvärr gör de inga ljud på videon men det går att se beteendet iaf. Det är två möss, har även en guldhamster och en kanin hemma.

Annons:
ariama
2018-11-18 09:34
#14

På den här filmen syns att din mus har tydligt gles päls framtill på ryggen/hjässan.  Antingen av parasiter eller av barbering. På den andra syns ju inget så jag funderar på barbering. Men det skulle hon inte "rycka" på huvudet för. (jag kan inte se filmen på min dator, bara en bild)

Advocate … känner inte till det. Läser på Fass "https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20030402000050 
"Behandling av katter som väger mindre än 1 kg och illrar som väger mindre än 0,8 kg skall baseras på risk-nytta bedömning." Dina möss ligger väl på runt 50 gram. Vill inte göra dig orolig, men jag skulle inte valt det medlet. Fast hur ska man kunna veta det när man inte är veterinär. Och kanske har din veterinär rätt, det kan jag inte avgöra.
Pipljud när de andas är ju inte bra, men är de som vanligt går det nog bra ändå. Om de inte klarade medlet skulle du ha märkt det nu, tänker jag. Hoppas någon mer, klokare än jag, kan svara här. Jag vet egentligen "ingenting". . .

Alwyn
2018-11-18 16:43
#15

Advocate används en del till smådjur, vad jag hört ska det inte vara farligt. Men hur stor dos fick de? Ni tömde väl inte hela pipetten på musen?

blurrysam
2018-11-19 09:20
#16

De fick en droppe var, kanske något stor droppe men absolut inte hela pipetten. De gör fortfarande ljuden idag :(

ariama
2018-11-19 10:25
#17

Är de friska i övrigt får vi tro och hoppas att de slutar låta när det gått en tag. Du kan ju höra av dig till veterinären igen, vad nu denne kan säga. Men hen kan ju få veta i alla fall.
Jag tycker ju att mössen borde fått Stronghold. Vi som vet det borde kanske vara tydligare med att tala om att man ibland behöver informera veterinären om medicinering, och tala om att så säger musföreningen med dess uppfödare.

Upp till toppen
Annons: