Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 1269 ggr
evelinabelle
2018-11-12 22:05

frukt & grönsaker t mössen

Hej! tänkte bara kolla med er om vad för grönsaker & frukt ni burkar ge tilll era möss som dom uppskattar? Fick hem två stycken tjejer i fredags och har hittils bara gett dem gurka och tomat men tänkte höra med er som haft möss längre om vad för annat man kan ge dem som de tycker om :)

Annons:
ariama
2018-11-12 22:24
#1

Ärtor och broccoli. Plockar våtarv ute när det finns, och maskrosblommor är mums. Finns mycket mer, men det är vad mina får mest av.

evelinabelle
2018-11-12 22:29
#2

#1 Tack så mycket för tipsen ska testa ge dom de! men ska ärtorna vara konserverade, frysta eller färska (- ärtskidor då) ? samma med broccolin, fryst eller färsk? eller spelar det ingen roll?

ariama
2018-11-13 09:41
#3

Färskt i första hand, fast ärtorna är frysta. Jag äter själv mycket grönt och delar med mig till mössen. Ärtor har jag faktiskt en liten påse i frysen, är så enkelt att bara ta några stycken åt gången och tina bara det som går åt till dem.
Man kan köpa torkade/valsade ärtor och morötter i djuraffärer för dyra pengar om man vill. Mina möss är inte så förtjusta i dem.
Bättre då att ha färska, dvs frysta, tycker jag.
Och morötter får de också bitar av färska, särskilt såhär på hösten när det är säsong och jag själv äter mycket av dem.
När jag äter paprika ger jag "kärnhuset" till mössen, de älskar det. De får också äppelskruttarna när jag äter.
Du kan själv prova att dela med dig av sånt du äter själv, det är enklast.
Och för den som inte äter grönsaker är det hög tid att börja! 😃 Man ska vara minst lika noga, och rädd om, sig själv som om mössen!!

Smulan,Teppo ,Candy
2018-11-13 10:03
#4

Mina möss får en äppelbit när jag ska äta ett äpple, annars stirrar de på mig med ledsna miner

ariama
2018-11-13 11:24
#5

Haha, äppelsugna eller sällskaps-sugna?  Uppmärksamhet är ofta "godare" än godis. 😃

Smulan,Teppo ,Candy
2018-11-13 11:49
#6

#5 Två av mina bryr sig mer om godis än om sällskap medans den tredje älskar både gottis och sällskap😃

Annons:
IsabellsHamsterhem
2018-11-14 18:41
#7

Jag ger mina det mesta förutom stenfrukter och citrusfrukter.
De äter allt från äpple till broccoli till ärtor till bladspenat.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

evelinabelle
2018-11-15 23:18
#8

Tack så mycket för alla tips!

[Tisstassen]
2018-11-16 10:55
#9

Min muskille föredrar när jag gjort smoothie. Brukar ha mycket spenat/broccoli/ärtor sen nån god frukt och vatten. Han blir väldigt glad när jag delar med mig ;) mindre förtjust i när jag lägger in bitar av grönsaker…. om det inte är en pastabit, det räknas väl också som grönsak? ;)

evelinabelle
2018-11-16 22:37
#10

#9 Aa jag har testat att ge dem typ äpplebitar, ärtor och lite salladsbitar men de verkade inte alls intresserade av de, rörde det knappt, de ända de verkar äta av grönsakerna jag lägger in är gurka och tomat. Kanske får testa att ge dem smoothie när jag gör det nästa gång :)

evelinabelle
2018-11-16 22:57
#11

kan man ge dom okokt pasta?

Upp till toppen
Annons: