Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 549 ggr
Alexw
11/14/18, 11:14 PM

Mus som kliar sig

Hej! Jag köpte tre mushonor från djuraffär för ca 2 veckor sedan. I början så reagerade jag inte på att de kliade sig mycket, men när jag tänker efter så tror jag att det är lite mer än vad de ska göra. En av mössen, Archie, kliar sig extra mycket. Hon blir lite mobbad av de andra då dom bråkar en del, men hon har aldrig blivit biten så att det blivit sår. Jag har märkt att hon börjar få tunnare päls vid nacke och nedre delen på ryggen, kan hon ha fått någon slags ohyra? Hon äter och dricker normalt och är pigg och glad så hon verkar inte vara jättebekymrad. Det är bara det med att hon kliar. Jag tig upp henne och tittade på huden på ryggen och det ser ut som att hon har typ mjäll? Det är som vita flagor på huden och hon ser torr ut. Jag städar ur buren 1 gång i veckan, gör jag den för ofta eller för sällan? Klander var det som ställer till det för henne? Jag har också läst att man ska ta bort alla bakterier från buren och leksaker, nu mins jag inte ordet för det, men när vi gör liknande i stallet så använder vi virkon. Vad ska man använda hos mössen? Är så orolig för lilla Archie då hon är en sådan underbar mus, har ni några tips på hur jag kan hjälpa henne?

Annons:
Littlem
11/15/18, 5:00 AM
#1

Låter som ohyra ja. Vanligast är väl skabbkvalster. Det behövs behandlas så de blir av med det. Alla 3 måste behandlas. Som du säger behöver man städa buren med. Virkon funkar bra till musburar med.

ariama
11/15/18, 8:56 AM
#2

Nån ohyra har du, inte så ovanligt. Du behöver gå till veterinär med musen för att få Stronghold utskrivet , går bara att få på recept. en mus räcker att visa veterinären, men alla måste behandlas. Det är enkelt, en dutt i nacken räcker, och en gång brukar räcka, men veterinären ger besked.
Visst kan man använda Virkon till musburar, men det funkar inte mot ohyra/parasiter så det är onödigt i ditt fall. 
Eftersom Strongholdeffekten sitter i 30 dagar, och eventuella ägg inte lever så länge utan värddjur, räcker vanlig burrengöring bra.

Sedan tycker jag att du ska kontakta djuraffären igen och berätta att de har utvärtes parasiter/ohyra.  Det borde de ha upptäckt själva tycker jag.

Upp till toppen
Annons: