Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 736 ggr
evelinabelle
11/15/18, 11:30 PM

Hantering av nya möss

Hej!

Jag köpte två möss från djuraffär för en vecka sen nu på fredag och undrar när man kan börja lyfta upp dem osv. Jag har hållt på med att lägga in handen i buren hela veckan för att få dem att vänja sig vid den och visa att den inte är farlig & några gånger har jag försökt att plocka upp dem men har bara lyckats några gånger med 1 utav tjejerna. De blir rädda och springer iväg när de märker att jag försöker "skopa" upp dem & då jag vet att man inte ska "jaga" dem med handen så har jag inte direkt kunnat hantera dem så mycket (speciellt inte ena, hon hoppar iväg såfort jag kupar handen mot henne). De båda är väldigt nyfikna och även efter att jag försökt, eller lyckats, plocka upp dem så kommer de tillbaka till handen och kan gå förbi &  jag kan röra omkring den i buren utan de blir direkt rädda. Det är bara när handen kommer uppifrån eller när jag kommer för nära dem som de springer iväg, annars kommer de fram och undersöker.

Om ni har några tips på hur man kan vänja dem vid hantering utan att göra dom för rädda för mig & allmänna tips på hur man får dom att bli tama så skulle jag verkligen uppskatta det! 

Tack på förhand :)

Annons:
[Tisstassen]
11/16/18, 10:51 AM
#1

Jag skopar aldrig upp min mus, väntat ut att han klättrar upp i handen självmant :) i början hade jag jordnötssmör i handflatan så han fick klättra upp och slicka utan att jag rörde på handen. Nu räcker det att jag öppnar luckan så kommer han springandes å vill klättra upp i handen :) Viktigt att de känner sig trygga :)

ariama
11/16/18, 11:48 AM
#2

Just rörelse uppifrån är oftast extra skrämmande för många möss. Katten, räven, höken, ugglan kommer ju uppifrån och det sitter i generna att akta sig om man inte vet vad det är.
Osäkra möss kan ofta behöva hjälp med att komma över "tröskeln" liksom.  Så låt dem gå in i t.ex. en tom toarulle och lyft sen upp hela rullen och sedan "häller" jag ut dem om de inte törs komma självmant.
När de lärt sig att de kan vara i handen utan att det händer något farligt brukar det gå bättre.
Också, när du gjort så och sätter tillbaka dem i buren, ha då kvar handen utan att ta dem igen, så de kan gå fram och lukta på den/kolla in den igen, utan att något händer.

evelinabelle
11/16/18, 10:45 PM
#3

testade att lägga jordnötssmör på handen och de smakade lite och klättrade upp på handen men verkade inte jätteintresserade av det haha, testade att lägga in handen som inte hade på jordnötssmör och den började de klättra mer på. Nu har jag suttit med handen i buren ett bra tag och de verkar vänja sig ganska bra, de kommer fram till handen när jag kommer in med den och de har börjat våga gå på den mer nu, biter lite i mina naglar gör de också haha, gör era det med? Båda även klättrade även nyss från handen upp till min arm och sen tillbaka & ena satte sig halvt på min hand och halvt på marken och började putsa sig. 

Verkar som att de börjar gå framåt och att de börjar bli mer trygga vid handen nu när jag lagt in den i buren ett tag varje dag :) Tack för era tips! Bar även upp ena när hon satte sig i handen och släppte ner henne snabbt efter och hon kommer fortfarande tillbaka på samma sätt som innan :)

ariama
11/17/18, 10:53 AM
#4

Det verkar ju gå finemang. Vad bra.

Mines
11/17/18, 11:11 AM
#5

Toarullar är bra:))

[Tisstassen]
11/17/18, 1:05 PM
#6

#3 låter ju super :) Ja min kan gnaga lite på mina naglar ibland, vet inte varför

Annons:
evelinabelle
11/18/18, 3:21 AM
#7

Tack så jättemycket för era tips! nu har de börjat fatta att jordnötssmöret är gott haha och det hjälper verkligen jättebra, blir framsteg för varje gång jag lägger in handen i buren nu då de börjat fatta att när den kommer så kommer också något gott. Speciellt en utav tjejerna, Bella, är väldigt framåt nu, såfort hon hör mig närma mig buren springer hon ner och ställer sig på bakbena och hoppar in i handen direkt när jag sätter in den, även om jag inte har något i den så stannar hon ett tag, & den andra tjejen, Lillie, har också börjat sakta men säkert hoppa in i handen mn hon är lite mer försiktig av sig, men ser framsteg hos henne också :)) , trodde aldrig att det skulle gå såhär fort att vänja djuraffärs möss vid hantering , får hoppas att det bara går framåt från här :D Tack återigen för tipsen!

[Tisstassen]
11/18/18, 8:07 AM
#8

Men vad kul! Min kille är också från djuraffär. Hade inte alls tänkt köpa därifrån, endast få se och träffa möss… men ja blev ju så klart kär haha!

Upp till toppen
Annons: