Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 908 ggr
evelinabelle
11/24/18, 3:48 AM

okokt pasta?

kan man ge mössen okokt pasta eller måste den vara kokad? hört att okokt kan svälla i magen, stämmer det?

Annons:
[MelliOO]
11/24/18, 1:28 PM
#1

Nej okokt ska man inte ge

Alwyn
11/26/18, 8:02 PM
#2

Det sväller inte mer än annan säd i magen, så det är en myt. Man kan ha lite okokt pasta i fodret, det innehåller inte lika mycket näring ssmenom oprocessade råvaror men slipar bra på tänderna.

evelinabelle
11/27/18, 8:10 PM
#3

aha okej vad bra,  tack så mycket!

Grodan
12/4/18, 11:18 AM
#4

Jag tycker pasta är som bröd och annan processad mat: bukfylla och tråkighets-dödare… dvs aktivering mer än något annat.

Ser dock att både råttor och möss föredrar pasta kokt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
12/4/18, 12:13 PM
#5

Själv använder jag lite okokt pasta då och då i maten som gnagnaterial. Jag väljer främst fullkornspasta eller pasta med grönsaker i. Mina gillar det och man kan höra ljudet när de knaprar på dem 😂

Grodan
12/4/18, 12:17 PM
#6

#5 Ja, jag vet. Många gör det. Och det finns absolut intressant pasta på marknaden idag. Jag ville bara spegla tvärtom-tänket. Visa på att det faktiskt finns. Bara för att. 😃❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
12/4/18, 12:20 PM
#7

#6 ja absolut, för näringens skull behöver man ju inte ge pasta hehe. Det finns bättre råvaror då ju. Man kan hänga upp rå pasta i snören också, som gnagberikning.

ariama
12/4/18, 1:51 PM
#8

Pasta, ris, potatis, bröd - ingår inte i min musmat. Tänker att det är mer bukfylla än näring, fullständigt onödigt. Särskilt till färdigväxta möss som gärna lägger på hullet.
Det finns så mycket gott och vettigt att ge dem.
Fast de får lite hårt rågbröd, och ibland (sällan) lite kokt potatisskal med vidhängande potatis (när jag skalat). Och lite ost kan de få ibland, det älskar dom!
Plättar får de, med ägg (förstås) på mjölsort som kan variera, och havremjölk. Det är det enda "mjölmat" som de får av mig.
Som var dags husmanskost ingår ju säd.

Rå morot älskar de, härligt att knapra på. Broccolli, fläskkotlettben, lax, tinade frysta ärtor (råa), och sånt.

evelinabelle
12/4/18, 5:19 PM
#9

tack så mycket för informationen! tänkte bara att jag skulle testa ge dem de för att se vad de tyckte, mina är väldigt kräsna haha, de äter bara deras foder, gurka, tomat, majs och knäckebröd, typ inget annat så ville bara testa nått nytt som de kunde sitta och knapra på lite om de tyckte om det :)

Alwyn
12/4/18, 7:50 PM
#10

Testat hirskolv?

Upp till toppen
Annons: