Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 366 ggr
Mellux
11/30/18, 10:48 AM

Mushona med leversjukdom?

Behöver hjälp! Har en äldre mus som jag haft problem med en tid nu. Hon började bli kal på rygg och mage en tid efter att jag behandlade både råttor och möss mot ohyra då råttorna hade det. Lång historia kort så tänkte jag först att det är barbering ev stress då hon kommer från dåliga förhållanden och kanske inte tagit miljö ombytet bra. Hon bor med två av sina döttrar i en halv rsd bur med massa berikning så under stimulerad är hon inte. Tänkte då att hon kanske var överstiumilerad från att vara van vid att bo i små labb burar. (finns vissa djur som inte klarar av att ha det väldigt berikat osv om de e vana vid en mindre tråkig bur ex) så testade ge dom mindre osv. Men de hjälpte inte. Har varit hos veterinären, hon trodde absolut ingen ohyra (hon kollade), utan trodde att de var lever problem. Pga att de är vanligt vid lever problem att de kliar sig och tappar vikt. Inget man kunde göra utan endast öka på med antioxidanter och hoppas på det bästa. Nu för någon vecka sedan fick hon ett litet klössår på ryggen, som hon inte låtit bli och de har ju blivit som ett kalt sår på huden (ej blodigt, öppet sår eller någon skorpa ) utan mer som ett kal fläck som att hon skulle ha dragit bort den översta på huden. Hon låter inte bli det så det hinner aldrig läka ihop heller.. :/ har någon varit med om något liknande? Vet inte riktigt vad jag ska göra.. Då veterinärerna här inte heller är super kunniga inom möss heller känner mig lite hjälplös..

Annons:
Alwyn
11/30/18, 12:15 PM
#1

Jag skulle välja att ta bort den musen. Hon har ju uppenbarligen någon allvarlig sjukdom och är besvärad av den. För mig är det viktigare att se till att djuren inte lider, än att de ska leva och kämpa vidare. Men det är hur jag tänker.

ajanki
11/30/18, 1:03 PM
#2

#0 Vad behandlade du mössen och råttorna med? Och hur länge sen är det? Jag fick nämligen det här problemet med ett par möss för många år sen när jag behandlade dom med frontline. Dom tålde det inte, några möss dog och ett par fick dessa problem med att dom tappade päls. De blev dock bra efter några veckor. Jag avlivade dom inte för dom mådde bra förutom kala fläckar här och där. Nu behandlas alla mina möss med stronghold om dom har ohyra, det tål dom. Men om du ser att hon inte mår bra så är det ju bäst att hon får somna in.

Mellux
11/30/18, 6:12 PM
#3

#1 det är väl de jag själv börjar tänka på då jag gjort typ allt som går att göra känns de som. Och just de att jag aldrig läst om någon annan som varit med om något liknande, har verkligen sökt som en galning :/ och självklart vill jag inte att hon ska behöva lida heller så de här är väl sista utvägen för att se om någon kanske varit med om något liknande.. #2 jag använde stronghold! Just då jag vet att de ska vara säkert.. :/ frontline skulle jag aldrig använda. Veterinären trodde inte att detta berodde på de heller då ju stronghold ska vara ok för smådjur oxå..

Alwyn
11/30/18, 8:26 PM
#4

Ja Stronghold är ju det man kör till möss. Då tycker jag du har gjort allt du kan och det är fint. Alltid tråkigt när det inte går att rädda de små.

Grodan
12/4/18, 11:04 AM
#5

Mellux, jag kan inte påminna mig att jag varit med om något liknande, men jag har börjat få lite dåligt minne. Bilder brukar få mig att minnas. 

Men som Alwyn säger, har du provat med Stronghold och för övrigt matat och skött musen ypperligt så är det över din kontroll och musen bör få somna in - vilket den säkert redan gjort nu några dagar senare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: