Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 498 ggr
evelinabelle
12/6/18, 3:58 PM

Tvångsputsning? - tappat lite päls

Hej, min ena tjej bella har typ börjat "tvångsputsa" sin syster lilly, liksom trycker ner hennes huvud och börjar putsa, främst vid högra ögat. Detta har lett till att lilly har tappat lite päls runt det ögat som bella alltid putsar på. Tänker att det kan vara ett sätt för bella att visa dominans men tänkte bara kolla med er som säkert vet lite mer om detta är ett normalt beteende. Ingen av dem är aggressiva eller bråkar annars.

Annons:
ariama
12/6/18, 5:10 PM
#1

Sök på Barbering i sökfunktionen. Verkar som det på din beskrivning.

evelinabelle
12/6/18, 6:08 PM
#2

#1 aa tror att det garanterat är barbering, men dom har en ganska stimulerande & stor bur med olika saker att klättra på, olika slags tunnlar & ett hjul samt att jag lägger in toalettrullar & kartonger lite då&då,  gömmer även maten runtom i buren istället för att ha det i en skål. Får testa att ge dem mer utetid & kanske köpa hö som jag kan lägga in i buren för att se om det hjälper, om det nu kan bero på understimulering. Annars kanske det är genetiskt :/

evelinabelle
12/6/18, 8:02 PM
#3

finns det något annat nån kan rekommendera som kan hjälpa att sluta detta beteendet?

Persilade
12/10/18, 7:07 AM
#4

#3 jag har två tjejer som numera bor hos en ny familj. Där började en av tjejerna barbera och jag gav rådet att de skulle få ”tråkigare”, efter att jag frågat hur deras bur var inredd och hur deras dagliga aktivering såg ut. (De hade massor med aktivering, hjul och kartonger, nya saker nästan hela tiden, och de fick komma ut ofta) Familjen särade på tjejerna ett par dagar, sedan mindre aktivering när de sattes ihop. Ingen aning om det funkar på andra, men tjejerna bor nu ihop igen utan barbering.

Upp till toppen
Annons: