Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 651 ggr
IsabellsHamsterhem
2018-12-11 20:22

Bur till möss och nataler?

Undrar vad för bur ni rekommenderar att ha till en mushane med en eller två natal honor? Som bor tillsammans.
Funderar lite på en Alaska hamsterbur men den är 0,9 i galleravstånd, kan dem rymma från det?
Eller en Skyline Barney 0,7 i galleravstånd så den ska vara säker.
Hur mycket plats behöver dem? Har i nuläget två mushanar som sitter ensamma men planerar att köpa natalhonor till dem så hade då tänkt sätta burarna på varandra.
Vill inte ha akvarium då jag vill kunna hänga saker i gallret.

Andra tips på burar tas gärna emot! Men vill inte ha för små eller helt på tok för dyra då jag behöver köpa två.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Annons:
ajanki
2018-12-11 21:31
#1

Nataler måste ha akvarium eller terrarium. Dom gnager sönder allt som är i plast, burbottnar, dunaöverdelar, samlalådor m.m Jag har fått många burar söndergnagda innan jag fattade det! Har även läst i FB grupper att det är likadant för andra, så det är inte bara mina nataler som gnager 😊

IsabellsHamsterhem
2018-12-11 22:06
#2

#1
Okej, läste i en annan tråd att gallerburar och vissa plastlådoor gick bra? :) Men aldrig haft själv.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

ajanki
2018-12-11 22:14
#3

Om dom kommer åt plasten på nåt sätt så gnager dom. Mina nataler har gnagt sönder både mjukplast som botten på Dunaburar och hårdplast som överdelarna på duna och gabberburar. Jag skulle aldrig våga ha dom i vanliga burar! Bara terrarium och akvarium. Har hört att labburar funkar också. Men vet inte om storleken på dom är nog för nataler.

Nordanälvens
2018-12-12 11:42
#4

Jag har terrarium, gallerbur och Modul-lådor till mina. Använde en dunabur som ihopsättningsbur vid avel men de gnagde ett stort hål vid vattenflaske-hålet på några dagar så det rekommenderar jag inte. Terrarium är utan tvekan bäst. De vill ha både högt i tak och yta att breda ut sig på. Mitt största är 100x40x50 om jag inte minns helt fel. Det är den största som finns på Hornbach. Gillar terrarium bäst eftersom det går att inreda hursomhelst och det är lättare att hantera natalerna tack vare öppningarna på sidorna. En del (kanske de flesta?) nataler avskyr när en kommer ovanifrån. Modulerna funkar, men de är små. Jag har satt gallret på insidan så det finns inga hörn att gnaga på. Om de skulle komma åt något hörn skulle det ta nån minut för dem att ta sig ut eftersom plasten är så tunn. När jag har mer plats kommer jag byta ut till enbart terrarier istället. Gallerbur har jag bara en av. I den sitter två vuxna hanar. Unga djur skulle pressa sig ur direkt. Finns inte så mycket att säga mer än att jag hatar buren men den funkar perfekt till just de två grabbarna. Akvarium är sämst. Tråkiga och svåra att inreda, men det är bara vad jag tycker.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Nordanälvens
2018-12-12 12:15
#5

Sen rekommenderar jag att man alltid har minst två nataler ihop. Hanmöss har bra utbyte av natalhonor men natalerna är även dom väldigt sociala varelser som behöver minst en artfrände. Märkte stor skillnad på min Traktor som fick gå själv med tre mushonor en längre tid. Han gick direkt upp i vikt och blev mer framåt efter att en steril natalhona flyttade in i gruppen. Nataler är speciella när det gäller ihopsättning. När de har kommit över en viss ålder så är det svårt, nästan omöjligt att sätta in nya djur i gruppen (hona + hona, hane + hane och även hona + hane där honan kan vara extremt anti). Med min sterila natalhona har jag haft en enorm tur, hon har funkat klockrent med alla natalhanar och möss hon flyttat ihop med. Med mushanar har jag haft otur vad gäller natalhanar. Mushanarna har tröttnat efter ett tag och attackerat natalhanarna. Mushane + natalhonor eller mushonor + natalhanar har hittills funkat mycket bra. Så jag rekommenderar två eller fler unga natalhonor till en ensam mushane :)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Upp till toppen
Annons: