Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 669 ggr
[dynamitella]
12/12/18, 8:56 PM

Vill ni dela med er av bilder på RY? :)

Hejsan :)
Ni som avlar på Recessive yellow. Har ni lust att dela med er av utvecklingsbilder?
Exempelvis då ungarna började få päls, efter 6 veckor och efter ett år (eller liknande tidsram, bara det anges). 
Jag är nyfiken på hur era olika linjer utvecklas, och om man kan se på en unge hurvida den kommer få bra vuxenpäls eller ej.

Annons:
Lona
12/12/18, 9:39 PM
#1

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men är det inte RY man helst inte ska avla på pga diverse genetiska defekter? Eller gäller det bara de homozygota? De dör väl redan som embryon?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ariama
12/13/18, 8:27 AM
#2

#1. Det är DY du tänker på, dominant yellow. Ressecive yellow är genetiskt frisk.
https://mus.ifokus.se/articles/4d71702ab9cb462221080f6a-de-vackra-roda-mossen
#0. Det gör jag gärna. När jag får tid och energi över. Idag kan jag inte. Återkommer.

Lona
12/13/18, 8:57 AM
#3

#2, Ah, så klart, det syns ju även på homozygota individer. Tack! :-l


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ariama
12/15/18, 10:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Din fråga var svårare än jag tänkte mig, Dynamitella.  För det första är gul/röd en mycket svår färg att fota så färgen återges realistiskt. Det blir stor skillnad beroende på blixt eller inte, samt andra ljusomständigheter.
Det är också nästan meningslös att fota en RY mus/musålder ensam, utan "referensmus" bredvid, för då säger bilden inte så väldigt mycket. Sedan har mina RY mestadels varit satin, vilket ytterligare förändrar färgen.
Men här kommer en serie bilder på en kull född 2014. De är alla satinmöss. 
På den här bilden är de 16 dagar.

ariama
12/15/18, 10:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

5 1/2 vecka.

ariama
12/15/18, 10:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

5 1/2 vecka. Här finns mamma mus med på bilden som referens.

Annons:
ariama
12/15/18, 10:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

2 1/2 månad. Inga problem att se vilken nyans de har. Den bortre får en fin röd ton.

ariama
12/15/18, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Vid fyra månader är de helt klara. Sedan utvecklas inte färgen mer, de har den färg och nyans som de har.

ariama
12/15/18, 10:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Målet är ju - i alla fall för mig - att få den här djupa röda färgen. Det är rakt uttryckt skitsvårt. Mia till vänster i bild hade en ganska bra röd ton, men jag vill ha den djupare ändå. Vanligast är den brandgula färgen som högra musen uppvisar.
Man kan också avla mot en mer gul nyans, beroende på om man vill ha gul eller röd enligt standarden.

ariama
12/15/18, 10:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ser ungen ut som denna närmast i bild, så kommer det aldrig att bli en bra RY. Den är inte färgavlad, eller snarare, den är på väg att bli färgavlad. Jag har en hel del "på-väg-möss" just nu. 😉 Genetiken bakom denna RY vet jag inte. Troligtvis en eller två blågener som spökar. Men också sotning, och förfäder är avlad mot kalla färger, eller inte färgavlade alls.
Om man tittar på de rent gula partierna så ser man att de går mer i beige, och är på tok för bleka.

ariama
12/15/18, 10:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Den genetiska bakgrunden påverkar ju alltid färgerna på olika vis, mer eller mindre. RY blir bäst på en chocolate eller cinnamon, eftersom sotning inte går igenom så starkt då, men agouti och svart går också. Men avlar man RY på en blå mus, blir resultatet som på bilden. Visserligen har han ljusnat en del, men riktigt gul (än mindre röd) lär han aldrig bli.

ariama
12/15/18, 10:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är också en "gräslig" RY som jag inte vet genetiken på. Den vänstra. Blått spökar antagligen, eller kanske extreme black? Eller bara väldigt bra vanlig svartgen.
Hur som helst är hon himla gullig just nu (4 veckor gammal) med sina svartkantade öron och mörka svans.

ariama
12/15/18, 10:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hur lång tid det tar för färgen att mogna på RY, är olika från linjer till linjer. Målet är förstås att det ska ske så fort som möjligt. Jag tror nog mina bästa kan "vara klara" vid ca 3 månaders ålder, medan ett halvår är vad jag har läst. En del blir ju aldrig klara i färgen. Icke färgavlade RY kan vara en ganska ful och oattraktiv färg.

Annons:
Lona
12/15/18, 11:55 AM
#14

Åh, vad fina! (Och jag menade givetvis heterozygota individer i inlägget ovan, autocorrect!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[dynamitella]
12/15/18, 10:22 PM
#15

Tack för så utförliga förklarningar och bilder! :) Du besvarade flera frågor jag funderat över, och bekräftade en del annat.

Grodan
12/22/18, 9:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

RY kan vara otroligt bleka också… 😃

Här en av mina blekaste. En rödögd RY hane, 31 okt 2012


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: