Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 611 ggr
ariama
12/15/18, 11:39 AM

Lite kul om polygener

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att färgavel är svårt, beror på polygenerna.
Att avla agouti, eller tan, är inte svårt. De beror båda på bara en enda gen, A för agotui och a(t) för tan. Faktiskt lätt fixat.

Men enligt standarden ska en agouti ha bra jämn tickning utan sotning, bra svärta och bra rödfärg, för att bli en så kallad "golden agouti" = utställningsmus. Och tanfärg ska vara i en djup rödbrun färg, ha skiljelinjen rak och tydlig utan stickelhår, osv.

Detta "extra" som utställningsmöss ska ha, beror på olika polygenkomplex, eller "modifieringsgener" som man måste lägga till. Till exempel finns Rufus Polygener som är ett komplex av flera gener som tillsammans förvandlar gul färg till rött.

Ju större antal gener ett genkomplex består av, desto svårare att få ihop dem i rätt kombinationer. Generna finns förstås alltid där, men det är rätt allel som måste hamna på rätt plats.

Det här antecknade jag från ett vetenskapsprogram om genetik som jag såg på UR för en tid sedan. Det är inte direkt polygener, utan bara exempel på hur många kombinationer olika antal gener kan ge.
(UR 18/9-18. "Gener och dess samverkan och uttryck")

  • 2 gener ger 3 kombinationer

  • 3 gener ger 7 kombinationer

  • 10 gener ger 1023 kombinationer

  • 20 gener ger 1 000 000 kombinationer (en miljon)

  • 100 gener ger 1000 kvadriljoner kombinationer = om vi söker efter alla kombinationer med hastigheten 1 per sekund så får vi hålla på längre än solen skiner.
    Vi har ungefär 20 000 gener. Och det har möss med. 😃

Annons:
Grodan
1/27/19, 3:37 PM
#1

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zombivarg75
12/27/19, 7:42 PM
#2

Jag är inte alls bra på detta så jag hoppas du har tåla mod med mig.     

Så polygener finns i alla färger? 

Så en splash's polygen heter Spl eller Spl/Spl   och en tricolor's polygen heter  CELee ?

Eller är ja som vanligt ute och cyklar för att jag inte förstår?      Men jag försöker lära mig i alla fall 😉

ariama
12/28/19, 3:35 PM
#3

Poly betyder många. Det handlar alltså inte om någon färggen. Polygener bestämmer inte någon färg.

Det roliga med själva färggenerna är att de bara är "en", och väl definierade. Det är därför vi kan bedriva färgavel och veta vad vi gör, och vilka gener vi har. Det kan vi se på en gång. (undantag för blekgenerna när de trasslas ihop)

Färggenerna är A B C D E, och dess mutationer, dvs  samma bokstav men i annan form, t.ex. a, b, c, c(e), c(h), d, e, osv.

AA BB CC DD EE är en vanlig agouti.

En "vanlig agouti" vinner inga priser på någon utställning, den saknar djup, lyster och rödton.  En vanlig agouti är lätt att få fram, det är bara att se till att man har rätt gener (dvs köper en agouti).

Sedan kommer det svåra: Att få fram en agouti-nyans som utställnings-standarden vill ha.  Eller bevarar den till avkomman om man köpt in ett praktexemplar. De riktigt utställningsvackra agouti kallas "golden-agouti" och är en sällsynt läckerhet!

Det finns en hel del gener, som vi inte vet var de finns eller vad de heter, bara att de gör skillnad. En enstaka av dem gör så liten skillnad att det inte märks. Det är först när de är tillsammans som det börjar hända saker. Olika kombinationer ger olika resultat.

Jämför till exempel med längd hos människor. Det är en egenskap som bestäms av polygener, av många olika gener i kombination. Människor är inte korta eller långa, som de skulle vara om längden enbart berodde på en enda gen, vi finns i alla möjliga olika längder från kort till lång. (Miljö spelar förstås också en roll här, i kombination med generna)

Avelsarbetet för att få en standard-mus går ut på att samla ihop rätt polygener, utan att se dem, typ.  Att i varje kull envist välja ut det djuret som har liite bättre av den egenskap man söker. Liite bättre i varje generation. Om man har tur. Det kräver också att rätt genvarianter finns i de avelsdjur som används, annars händer det förstås inget.

Det finns olika polygen-komplex för olika egenskaper, t.ex. storlek, typ, rödfärg, pälskvalitet, mm, mm. En del polygenkomplex har namn, fast man inte känner till de olika enstaka generna, t.ex. Rufus polygener som ger rödfärg till gula möss.

ariama
12/28/19, 3:39 PM
#4

Polygener finns i alla färger, men uttrycks inte i alla färger.

En bra tan ska ha en bra djup brunröd nyans på sin tanfärg, inte beige eller gulaktig. Den färgnyansen nedärvs oberoende av om musen är tan eller inte, men syns förstås inte om musen inte är tan.

Medan sotning (ett mer eller mindre mörkt "täcke" på ryggen som också styrs av polygener) syns på gul/röd eller agouti, men inte på svart.

ariama
12/28/19, 3:41 PM
#5

Spl/splash är en egen gen, en enda alltså, och den ger spräckligheten i färgen hos en splash, och (samma gen) ger tricolor ihop med vittecknat.

Hur sedan spräckligheten ser ut, hur den är spridd över kroppen osv, bestämmer polygener, och kanske även slumpen till en viss del.

Splash kan bara synas ihop med blekgener. En svart mus med splash-gen går inte att se om den är splash eller inte. Om den är kan den bära anlaget vidare till avkomman.

Dvs att genen är muterad till splash, för i orginalform finns ju ALLA gener där, alltid, men i olika form. I orginalform ger de en vanlig orginalmus, som en vildmus Mus musculus.
Alla förändringar vi har på våra tammöss beror på mutationer i redan befintliga gener.

zombivarg75
12/28/19, 4:57 PM
#6

Jag läste dina svar på mina frågor, sen lästa jag om artikeln och nu förstår jag bättre och mer. Ihop med all annan info jag samlar på mig här från många andra Artiklar börjar det nästa klia i fingrarna av att börja köpa in nya möss och själv se hur olika tecken/ färger osv kommer fram.   

Men jag ska vänta tills jag hittar rätt djur för mig under 2020, ska bli ett spännande år.

Tack igen ariama för att du orkar svara på alla mina frågor och funderingar, du är guld värd ska du veta.

Annons:
ariama
12/28/19, 5:04 PM
#7

😃

Genetiken tar tid att lära sig, och kräver en visst mått av envishet. Och en himla massa "missuppfattningar" på vägen. Så är det bara, det är mycket att ta in!

zombivarg75
12/28/19, 5:09 PM
#8

Ja, det är verkligen mycket. Men så intressant och rolig, nu öppnas fler dörrar för mig i aveln som ska bli så roligt att få utforska.  Sådant jag inte kände mig redo för innan jag började med min lilla splash och tricoler avel för några år sedan. 

Nu ska jag gå tillbaka till genetik fliken och leta upp mer intressanta Artiklar att läsa hihi

Upp till toppen
Annons: