Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 656 ggr
[Kraxi]
12/16/18, 12:24 PM

Foder till möss?

Hej! Jag ska snart få hem 5 mushonor och har börjat fundera på foder till mössen. Jag har ju läst att de flesta färdiga foder inte är så bra och att man helst ska blanda själv. Hur gör man för att de ska få i sig allt de behöver? Har ju förstått att de kan få brist på vissa vitaminer och kalcium när man blandat själv? Finns det någon med ett bra ”recept” som de kan dela med sig utav? Är väldigt mån om att försöka göra det så bra som möjligt för dem, såklart. :) Om ni känner för det så tar jag glatt emot tips och råd och liknande i pm. :)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Kraxi]
12/16/18, 12:52 PM
#2

#1 Trams uppskattas inte. :)

Stallmima
12/16/18, 1:29 PM
#3

#2 Ursäkta att jag lägger mig i din tråd men #1 verkar trolla runt på massor av sidor!!

Alwyn
12/16/18, 2:23 PM
#4

Det man bör hålla koll på om man blandar själv är att man kompletterar med extra kalcium (sepiaskal, äggskal eller annat tillskott) och extra vitaminer, särskilt extra D-vitamin som är svårt att få till på naturlig väg om de inte äter ägg och lever flera ggr i veckan. Sen är det bra om du kontrollräknar ditt recept så att protein och fetthalt ligger okej. Väg var andel och räkna ut procentsatsen.

Alwyn
12/16/18, 2:26 PM
#5

På djurlycka.se har jag skrivit en hel del om detta. Kika gärna där. Om du blir medlem får du tillgång till färdiga, uträknade recept under Artiklar.

[Kraxi]
12/16/18, 3:11 PM
#6

#4 Tack så mycket, än en gång. :) Ska definitivt kolla på din sida!

Annons:
ajanki
12/16/18, 3:49 PM
#7

Det finns både trådar och Artiklar här på mus iFokus om att blanda eget foder. Här är en som heter Musens föda https://mus.ifokus.se/articles/597764a2ce12c411c4000afb-musens-foda?articles-1

Persilade
12/17/18, 10:23 PM
#8

Själv kan jag rekommendera Svemus hemsida, lite som ett uppslagsverk i baskunskap :) förutom musifocus sökfunktion då :)

https://svemus.weebly.com/mat-och-godis.html

[Kraxi]
12/17/18, 11:06 PM
#9

Tack för alla svar! Ska läsa igenom allting och försöka trycka in så mycket som möjligt i huvudet och skriva ned vad som kan tänkas behövas ^^

Upp till toppen
Annons: