Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 890 ggr
[Tisstassen]
2018-12-21 09:27

Kal hudfläck

Hej! Nu är min lilla skrutt strax över året, och jag hoppas på att han ska bli supergammal, men han är ju från djuraffär och jag vågar inte hoppas på för mkt… Nu har jag hittat en liten hudfläck på hans nacke/högra skuldra isch. Jag trodde först de va en svullnad/bula(misstänkte då tumör) men när jag får hnm att sträcka ut hela nacken neråt så ser det snarare ut som en kal fläck med lite uppkliad hud…. parasiter? Jag tkr jag såg detta för typ nån månad sen elr mer, men det försvann inom en vecka och hans allmäntillstånd var precis som nu, opåverkat Han har inte fått in några nya prylar eller så i buren på länge så jag vet inte var han skulle fått odjuren ifrån Han äter en bra grundkost och jag försöker att ge honom nyttig färskmat också, så hans kost är bra och jag tkr han verkar bra i hullet. Han bor i en bur med massa klättermöjligheter så han rör mycket på sig. Han är väldigt pigg, som alltid (drf jag ej kan ta bild för han sitter inte stilla tillräckligt länge haha) Vet ej om han kliar sig mer än vanligt, inget märkvärdigt iaf

Annons:
Grodan
2018-12-21 16:28
#1

Kan du ta foto?

Skabbkvalsterangrepp kan blossa upp speciellt på vintern. Ensamma hanar är alltid i större riskzon då de inte har någon som putsar dem. Stronghold fungerar mycket bra mot skabbkvalster och är enkelt att applicera, dock är det receptbelagt. Först bör vi dock se om det kan röra sig om något annat…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2018-12-22 06:21
#2

Mkt svårt att fånga på bild dessvärre… syns liksom bara i vissa vinklar å när han böjer sig på ett visst sätt… ja kan prova närmsta dagarna! Hur bråttom kan de va om det är kvalster? Kan det vänta tills efter julhelgen?

Grodan
2018-12-22 08:48
#3

#2 Det kan nog vänta lite, så hinner du se hur det utvecklas. Det jag undrar är hur huden ser ut. Om det är som små sårskorpor eller ett sår eller bara rosa hud utan något. Du kan också titta länge på huden för att se om det finns små ovala saker i olika storlekar, varav några rör sig. Alla kan inte se detta… Skabbkvalster är i sitt största stadium 0,4 millimeter så det kräver unga pigga ögon eller lupp/förstoringsglas/mikroskåp - fast jag råder dig inte att titta i mikroskåp på dessa… de är mkt obehagliga och du vill kanske aldrig pussa din mus igen… *ryser och kliar mig i hårbotten…*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2018-12-22 17:31
#4

Hahah nej men fy! De är som små sår på huden, så typ uppkliat tkr ja de ser ut som

Grodan
2018-12-22 18:06
#5

Låter som skabbkvalster då. Du kan mata honom med extra nyttig mat och se om hans eget immunförsvar kan minska besvären, men troligtvis behöver han hjälp med lite Stronghold.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2018-12-22 23:20
#6

Måste man ta honom till en vet då? Känns så stressigt för honom att åka tåg osv… jag har ingen bil nämligen

Annons:
Novachan
2018-12-23 12:31
#7

Vet ej vad reglerna säger men min veterinär sa att han måste träffat djuret minst en gång innan han kan skriva ut recept. Stronghold är receptbelagd, så det beror på om veterinären är villig/får skriva ut recept utan att undersöka honom. Om inte så får du tyvärr ta med honom till veterinären även om det utsätter honom för stress.

Tänk på att ha extra mycket bäddmaterial i transportburen så att han inte fryser utan resan när det är vinter. Och lägg en filt eller liknande över transportburen så att kan luft inte åker rakt in i den transportburen.

Är nog inte helt tillåtet egentligen men jag har rest med 1-3 möss innanför jackan för att ta oss till veterinär, kort resa med buss. Var så många minusgrader ute att jag inte vågade utsätta dem för den kylan i transportburen. Tog på mig en luvtröja bakochfram och satte mössen i luvan och sedan jackan över det. Öppnade jackan lite upptill under bussresan för säkerhets skull, och så stenkoll på vart alla var under resan.

[Tisstassen]
2018-12-26 22:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Fick till en bild! Skabbkvalster eller vad tror ni? Tror att det blir värre… måste nog till vet kanske… kan kanske first vet funka?

Alwyn
2018-12-27 08:16
#9

Ja det ser verkligen ut som det. First vet brukar funka, bifoga bilden när du bokar tid.

[Tisstassen]
2018-12-27 09:17
#10

#9 åh vad bra! Vore så skönt att slippa stressa honom med resan! Gäller ”första besöket gratis” även för det djur som ej har försäkring? Mina hundar har nämligen obegränsat… 🤔

Grodan
2018-12-27 16:01
#11

Mja… det kan vara staff-sår också…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2018-12-27 16:15
#12

#11 vad gör man åt det så fall?

[Tisstassen]
2018-12-27 16:23
#13

Hittde din artikel nu om det, ( https://mus.ifokus.se/articles/51e902ffce12c42240001fdb-stafylokock-furunkulos ) Jag tycker att de såren på bilderna ser mer typ öppna och vätskande ut… tkr min hanes ser mer ut som sårskorpor? Eller är det kanske starten?

Annons:
[Tisstassen]
2018-12-27 18:42
#14

Pratat med first vet nu. Fick recept på stronghold så ska prova med det! Hon trodde på skabb, men om det ej blir bättre efter ca 1,5vecka ska jag uppsöka fysisk vet för first vet kan ej skriva ut antibiotika över telefonen så här, vilket jag kan tycka är rätt bra regel! Hon misstänkte lättströt jag har i buren… jag ska göra en storrengöring nu, sedan börja behandling och storrengöra igen om 2 veckor, håller tummarna att han blir bättre!

Alwyn
2018-12-27 19:25
#15

Håller tummarna att det blir bra!

[Tisstassen]
2018-12-28 06:10
#16

Kan jag eller hundarna bli smittade? Vad bör jag så fall tänka på?

Grodan
2018-12-28 12:26
#17

#14 HOppas verkligen att det är skabbkvalster. Håller min tumme hårt!

#16 Nej. Det enda du bör fundera på är (om det är skabbkvalster) ifall du kan tagit hem smittan på något sätt och försök att inte göra det igen… (det kan komma via infekterad mat, tillbehör, spån, hö osv från zooaffär som har smådjur, alt brädgård, bonde, kompisars gnagare osv).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2018-12-28 21:45
#18

#17 ja jag funderar också på det! Men jag har inte satt in nått nytt på iaf 2 månader till honom… veterinären trodde att de kanske kan finnas i lättatröbalen… men det skulle va om äggen legat i ett halvår i påsen och nu börjat kläckas, alternativt tagit sig in i balen (som förvaras i en plastpåse) pch lagt ägg som sen kläckts uppe i hans bur när bytt strö. Känns inte helt rimligt?

Alwyn
2018-12-29 08:46
#19

Vi är ju väldigt många i djurhobbyn som använder lättströ. Så vitt jag vet har ingen fått ohyra från det förut så jag gissar på någon annan smittokälla. De kan ha haft det när de kom till dig. Lätt att missa symptomen i början.

Upp till toppen
Annons: