Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1459 ggr
Alwyn
12/29/18, 12:04 PM

Spännande kull hos Tinyfeets

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill berätta lite om en kull som väntas här hemma och jag längtar massor efter. Det är en mycket speciell kull som tack vare duktiga uppfödares hårda arbete, kommer att få en spännande stamtavla med riktigt god hälsa och livslängd. För mig som främst vill avla på temperament och hälsa, känns det jättekul och betydelsefullt att få veta livslängden i så här många led tillbaka och att det ser så lovande ut! Jag har dokumenterat livslängden på följande släktingar nedan. 

Mor: Ajanki´s Deidre 11 månader. Lever
Far: Ajanki´s Charlie 1 år. Lever

Mormor: Ajanki´s Åckra 1 år 6 månader. Lever
Morfar: (Midnight exotics) Blacklight 1 år 8 månader. Lever

Farmor: Ajanki´s Ärtan 1 år 6 månader. Lever
Farfar: Ajanki´s Qute, blev 2 år 1 månad . Avliden

Mormors mor: Vattnadals Önskebusan, blev 1 år 11 månader. Avliden
Mormors far: Ajanki´s Ylle 1 år 9 månader. Lever

Farmors mor: Whip It 1 år 10 månader
Farmors far: Ajanki´s Ylle 1 år 9 månader. Lever

Farfars mor: Ajanki´s Killylock ?
Farfars far: Goldens Yant, blev över 2 år. Avliden

Farmors morfar + Farmors farfar: Yrrblossets Humle, blev 2 år 1 månad. Avliden

Tusen tack Ajanki´s för att jag fick köpa de fina guldklimparna Deidre och Charlie

❤️

Annons:
[Kraxi]
12/29/18, 3:36 PM
#1

Som jag hoppas att allt går bra med kullen! Hoppas du uppdaterar och visar massor av bilder när de kommit för jag är så himla spänd på att få se vad det blev för bebbar 💖

Alwyn
12/29/18, 4:15 PM
#2

#1 tack det lovar jag att göra! ☺

ajanki
12/30/18, 5:02 PM
#3

Åh, så spännande! Ska bli kul att se vad det blir 💜

ariama
12/30/18, 5:09 PM
#4

Underbart!

Alwyn
12/30/18, 10:23 PM
#5

#3 verkligen! Jag tror de föds inom två dygn och kan knappt berga mig 😍 #4 jaaa hoppas på många friska små tjockisar 💗

Alwyn
1/1/19, 10:01 AM
#6

En nyårskull blev det! Men det är ju inget kul namntema så det får jag klura vidare på 😍😁💗

Annons:
ariama
1/1/19, 10:53 AM
#7

Grattis! Gott Nytt År med de nya liven!

ajanki
1/1/19, 11:16 AM
#8
Alwyn
1/1/19, 1:14 PM
#9

Tack!!!

Grodan
1/1/19, 1:35 PM
#10

Grattis till bebbar!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
1/1/19, 5:28 PM
#11

Tack ska ni ha! Åtta blev de om jag räknat rätt. 💗

Brummebo
1/1/19, 6:49 PM
#12

Grattis! :D

Alwyn
1/3/19, 9:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 tack! Idag kikade jag lite mer noga på dem för att kolla att de har mjölkmage (och det har de ☺). Alla tre musor hjälps åt att passa dem. Passade på att knäppa en bild på de åtta små.

Annons:
ajanki
1/3/19, 11:17 AM
Grodan
1/3/19, 1:10 PM
#15

"marsipangrisar"… 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
1/3/19, 1:27 PM
#16

Hahaha japp, eller jellybeans 💗💗💗

[Kraxi]
1/3/19, 2:27 PM
#17

Åhh så roligt ❤️

LisaR
1/4/19, 9:12 PM
#18

Åh grattis 💕

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Nordanälvens
1/4/19, 10:15 PM
#19

Grattis! ❤️

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
1/5/19, 11:54 AM
#20

Tack ska ni ha! Efter att jag petat på dem blev musorna missnöjda och flyttade ungarna… till ett mycket bättre ställe som tur är. Men nu skippar jag petandet tills de är lite äldre. Kikade till dem idag och de verkar växa och vara fulla i energi. 💗

Annons:
Alwyn
1/8/19, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nu är de en vecka gamla! Idag tog jag bilder och filmade lite. Jag upptäckte att en av killarna såg väldans annorlunda ut. Han ser verkligen ut som en fuzzy. Blir spännande att se om det stämmer, vi känner inte till några fuzzies i släkten nämligen.

Alwyn
1/8/19, 4:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#22

Lite bilder på den ovanliga killen. Nästan naken jämfört med syskonen och pälsen är jättegles och krusig. Morrhåren krusiga 💗 Vad är du lille vän?

Alwyn
1/8/19, 5:02 PM
#23

Lilla grynet, vad förbryllad du gör mig! 💗

ajanki
1/8/19, 5:42 PM
#24

Han ser ju onekligen ut som en fuzzy 💛 Ska bli spännande att följa!

Novachan
1/8/19, 6:22 PM
#25

Fuzzy 😍

Alwyn
1/8/19, 6:30 PM
#26

#24 #25 💕 mysigt

Magda
1/8/19, 9:06 PM
#27

😍 så fina de är

Annons:
ariama
1/9/19, 10:08 AM
#28

Du skriver i ett fb-inlägg att Deidre är pale lilac (och tan dessutom). Jag ser en rödögd creme. på din bild.
Foton gör oftast så att man ser gula toner bättre: hon har ingen tan.  Kan inte ens se fox, men det är ju svårare att se, är någon av agouti-ungarna tan?

Du har blekta ungar som verkar ha 3 olika blek-c-alleler ("vita" och en beige)  vilket ger att en av föräldrarna måste ha två små c-gener, eftersom du fått två olika blekta varianter.

Gissar på creme c(e)/c på den vita Deidre, och att agoutipappan bär extreme dilution c(e). Ungar c(e)/c, och den beigea c(e)/c(e). Är troligast.

Om Deidre mot förmodan ser ut att vara svagt tanfärgad irl, kan hon faktiskt ha en riktigt usel fox. Men bilden visar absolut ingenting.

ariama
1/9/19, 10:13 AM
#29

Av de tre agoutiungarna är en (vänster) lovande, en är rejält sotad, och den tredje antingen mindre sotad eller inte alls.  Sotning är inte önskvärt på någon musfärg, om man inte önskar sable vilket är en egen variant.

Jag bara säger, på skoj, vet att du inte bryr dig om standardfärger här. Inte jag heller,  men det är kul att veta och ha koll,  i alla fall.

ajanki
1/9/19, 11:56 AM
#30

Tror inte Deidre är tan. Står nog inget om det heller. Däremot är hon pale lilac och inte creme. Vi diskuterade i en tråd på Facebook att Pale stod i samma kolumn på Svemus registrering som tan. Och jag skojade om att man inte kan ha pale lilac tan, för att man inte kan regga dubbelt. Jag sa också att jag har flera Pale lilac tan hemma så att jag vet att det går! Men det går inte att registrera. Det var ingen som skrev att just Deidre är tan. Däremot hennes pappa och en del syskon.

Alwyn
1/9/19, 11:57 AM
#31

Jag har aldrig skrivit att hon är tan. Hennes pappa är däremot, det va det jag skrev.

ariama
1/9/19, 12:17 PM
#32

Okej, det var ju bra. Jo, jag har läst några olika diskussioner om dessa ovanligt ljusa som måste vara pale-lilac.  Men en pale lilac kan inte få olika blekta varianter bland ungarna, tillsamman med en icke-blekt partner. Det är en genetisk omöjlighet.
Medan både "som hon ser ut", och genetiken, stämmer utmärkt med de förslag som jag gav.

Alwyn
1/9/19, 11:16 PM
#33

#32 Eftersom vi har stenkoll på stamtavlan borde det inte va omöjligt att klura ut vilka färger och blekgener som är med i bilden. Själv har jag inget jätteintresse i detta, men eftersom det roar dig Ariama, kan vi kika på det. Pappa Charlie bär på c(h). Inte extreme dilution. Hans mamma är siames. Charlies genkod bör vara A*BbCc(h)D* Vad bär då mamma Deidre på för gener? Hennes far är troligtvis Pale Lilac Tan och har genkod a(t)bbc(e)c(ch)ddpp om jag förstått rätt och utgår från stamtavlan. Hennes mor är Argente Cream och bör ha genkod Aabbc(e)c(?)D*pp om jag förstått rätt. Frågetecknet kommer från att jag trott att argente cream har c(e)c(e) MEN hennes far är burmese och han bär då inte på extreme, utan c(h)c(ch). Skumt? Så Deidre kan vara antingen pale lilac eller argente cream. Jag gissar att hennes genkod är aabbc(e)c(e eller ch)Ddpp, alternativt aabbc(e)c(e eller ch)Ddpp Vi får se vad ungarna blir, herre gud de är ju bara en dryg vecka gamla. Ge dem lite tid 😂

ariama
1/10/19, 7:45 AM
#34

Din genkod för pale lilac stämmer inte riktigt 😉.

Inte läst igenom ordentligt. Om det inte är viktigt för dig, så är det ännu mindre viktigt för mig egentligen. 😃Deidre, och därmed ungarna, kan vara vad som helst. Oavsett så är de jättesöta! 😘

Annons:
Grodan
1/10/19, 8:29 AM
#35

Intressant med Fuzzy i kullen. Grattis i så fall - det kommer att bli en mkt bra Fuzzy. Jag tycker de bästa Fuzzys föds av normalpälsade föräldrar. 😃

(Det finns visserligen en chans till Astrex - finns även recessiv Astrex om inte den dominanta kan tänkas smygit sig in i kullen…)

Pale Lilac Tan: a(t)abbC*ddpp


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
1/10/19, 11:05 AM
#36

#34 då tycker jag att du ska läsa igenom ordentligt eftersom jag la hela kvällen igår på att studera stamtavlan och skriva genkoder för att kunna svara och hålla en konversation med dig om detta. Att vanlig pale lilac tan har ett stort C istället för två små c vet jag, så som Grodan skriver, men jag undrar, utifrån stamtavlan, om han inte kan ha två blekgener ändå? Eller hade inte tanmagen synts alls då? Hans föräldrar är ju beige och burmese, och visst krävs dubbla anlag c gener för att få de färgerna? Grodan ja, det är spännande. När börjar man se pointerna om de ljusa är himalaya?

Alwyn
1/10/19, 2:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Look at datt fuzzy 💗

ajanki
1/10/19, 3:25 PM
Chinesecrestedlover
1/10/19, 3:37 PM
#39

#37 Alltså…😍 gulliga lilla (nästan) nakna "sak"❤️ Jag dör😃

Alwyn
1/10/19, 6:18 PM
#40

Ja alltså vad är det med fulsöta djur som gör att man bara vill pussa på dem 💗

ariama
1/10/19, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#41

Jag förstår logiken i ditt tänk, men man brukar vara tydlig med om musen är en blekt variant (dubbla litet c-varianter), eller inte = CC eller Cc(*).
Det jag vill försöka påstå, är att Deidre är en blekt variant av nåt slag (precis som du föreslår), och inte en icke-blekt (dvs pale-lilac).

För mig är en pale-lilac som på mina bilder här. Men eftersom erfarnare än mig kom fram till pale-lilac/tan på Deidres pappa (som ser blekt ut, förutom en svag tan) så tar jag för givet att han är det. Alla färger kan variera så oerhört mycket i nyanser.

När det gäller blekgenerna finns det 216 varianter kom vi fram till. Många ser likadana ut men är olika, medan andra ser helt olika ut och är samma. Flertalet går inte att avgöra utan att veta genetiken, och/eller via testparningar.
https://mus.ifokus.se/discussions/4f472f02d3b4fd5b6a0009ab-210-blekgensvarianter

Enligt standarden har argente cream A* c(ch)/c(ch), så Deidre kan ha c(ch). Om nu mor verkligen är genetiskt korrekt, och inte har något annat som ser likadant ut.
Morfar burmese c(ch)/c(h), så det kan stämma.

Vad kan Deidres pappa pale-lilac ha för gener på C-lokus?
C/c(*)?

De blekta ungarna har c(h) med andra c(*) okänt. Vet du vilka ungar som är rödögda? Det kan spela in. Men som du säger, vi ger dem lite tid. Och kanske är det inte ens viktigt.

Annons:
Chinesecrestedlover
1/10/19, 8:03 PM
#42

Gizmo (som ska kastreras och bo ihop med damerna sen)

#40 Vet inte 😃men alltså jag är ju lite partisk för just nakna djur också, haha. Jag menar kolla bara på dessa små"marsipangrisar"😍 och så har jag ju två nakna vovvar också…så ehm…det fattas ju en nakenmus😞 (haha😉kunde inte låta bli). 

Doris (mörk) och Diva (ljus)

Alwyn
1/10/19, 11:07 PM
#43

#41 jasså, jag hade missförstått att en pale lilac med blekning inte bör kallas pale lilac. I min hjärna va det givet att de kallas så även om de bleks. Vad kallas de annars? Inget? Jag tänker att mest sannolikt väl är att Deidres pappa har två små c…eller? EnInligt stamtavlan är hans far burmese och mamman beige. Men om Deidres ungar bär tre olika c alleler bör det va både c(e) och c(ch) han nedärvt? Att Deidre eventuellt ärvt c(e) ochochfrån c(ch) från honom och c(ch) från mamma? Alla ljusa ungar är rödögda, tror jag. Kunde inte låta bli att fota dem idag med 💕💕💕 Lägger in några av dem.

Alwyn
1/10/19, 11:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#44

Av de tre blekta systrarna är en av dem en nyans mörkare såg jag idag. Det syns på dessa bilder i dagsljus.

Alwyn
1/10/19, 11:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Här är agoutisarna, varav två hanar och en hona som ligger i mitten.

Alwyn
1/10/19, 11:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#46

Den här lilla killen vet jag inte vad han kan vara ännu. Men rödögd är han och tonen i pälsen är väldigt varm tycker jag.

Alwyn
1/10/19, 11:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

De två udda bröderna ihop.

Nordanälvens
1/11/19, 5:20 AM
#48

Galet söta bebbar alltså. Farligt! 😍

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
Alwyn
1/11/19, 8:33 AM
#49

Ariama kan det va så att hanen som blekts minst, i #47, endast blekts med pp och inte med c? #48 visst, tack jag vill bara pilla med dem hela tiden 😂 Dessutom tror jag de blir lugna och trygga för de piper nästan aldrig jämfört med vad jag är van vid 💗

ariama
1/11/19, 10:00 AM
#50

Namnen på de c-blekta varianterna är t.ex. chinchilla, silver-agouti, burmese. siames, beige, colorpoint, creme, albino, m.fl.  ja, du vet.

Vissa av dem kan man se grundfärgen, t.ex. siames (seal point siames, blue point siames, osv), andra kan man ana att grundfärgen är fel (t.ex. falsk silver agouti, ev är det även andra c-gener, jag vet inte), men ofta vet man inte vilka färger som döljer sig.
Man säger ju inte svart albino, eller chocolate-albino.

Jag själv brukar säga "grundfärg", eller "färggener är" - om jag vet.  Deidre kan mycket väl ha pale lilac som grundfärg, hon kanske t.o.m. kan vara pale-lilac, jag har ingen aning! Och visst, den beiga ungen kan vara blekt med pp.

Det är inte för intet att man säger att man förlorar kontrollen vid gensoppor. Ibland hjälper inte ens testparningar.

Det finns 216 c-blekta varianter och de har inte namn! Lika lite som alla dessa teckningsvarianter som finns, inte har namn om de inte är specifika, t.ex.  dutch, banded, variegated, even, broken, osv.

Deidres pappa är bestämd till pale-lilac och ska alltså INTE ha två små c. Och Deidre ska enligt färgbeteckningen inte heller ha två små c, vilket jag har svårt att tro på. Det är vad hela denna diskussionen utgår ifrån, för mig.

Att Deidres pappa är pale-lilac har jag "bara släppt" därför att jag litar mer på bestämmarnas erfarenhet här, än på min egen som är obefintlig i de här fallet. Jag hade fått det till något annat.

Sanningen är den, att jag har faktiskt inte någon aning. Jag vet inte vad Deidre är, eller vad hon kan tänkas vara. Vad jag "tror" kan vara rätt eller fel, det är bara "tro", och färger på möss kan vara mycket svåra att fastställa ibland.

Så jag "lägger mig här" med orden: Jag har ingen aning. 🙂

By the way: Söta ungar! Det viktigaste är att de är friska och trevliga och har ett långt glädjefullt liv framför sig, då de också gläder människorna omkring sig! ❤️

Alwyn
1/11/19, 4:18 PM
#51

#50 ja då kom vi inte fram till så mycket men jag lärde mig en del, så det va en trevlig avstickare till vad tråden va ämnad som 😜 För mig betyder kullen mycket med tanke på förhoppningarna gällande hälsa och temperament. Ska bli så kul att se hur de blir i sättet. En kille är iaf bokad redan, vilket är jättekul.

Alwyn
1/13/19, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#52

Nu öppnas ögonen 💗

Alwyn
1/13/19, 11:51 AM
#53

Lilla Tinyfeets Sfinx tvättar sig Det blev ett Gone in 60 seconds tema!

ajanki
1/13/19, 12:11 PM
#54

Underbara 💙 Lilla söta fuzzypojk 💙 Det ser ut att vara en argente också bland agoutisarna och blekfisarna 💛

Novachan
1/13/19, 12:25 PM
#55

Åh "nakenfisen" 😍

Annons:
Alwyn
1/13/19, 12:41 PM
#56

#54 ja visst ser han argente ut! :)

ajanki
1/13/19, 2:33 PM
Grodan
1/14/19, 3:25 PM
#58

#34 Black Light har förmodligen en massa massa anlag för massa olika varianter. Ju mer anlag de bär på desto blekare blir mössen… Han har ju en egen tråd där vi snackar om honom… LÄNK

I den tråden påpekar jag även att hans stam inte kan stämma… han borde inte vara cc… utifrån hur han använts i avel samt testparningar och vad det blivit i kullarna, kan man utröna vad han är… (Han är far till Ajankis E-kull bland annat. Parad med Argente Cream och där blev det Pale Lilac och Argente Cream, så han skulle kunna vara Cc(h))

-

Jag kollade lite i stammen för att se om det fanns några djur som var Fuzzy och det syns inte. Det finns dock några möss utan stam, bland annat Black Beauty som finns två gånger i stammen (mor till Ajankis Ylle)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
1/15/19, 4:24 PM
#59

#58 nä jag hittade inte heller något när jag letade. Men men, det har uppenbarligen nässlat sig igenom ändå. Idag gosade vi lite, här kommer några nya bilder.

Alwyn
1/15/19, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#60

Agoutipojkarna

Grodan
1/15/19, 4:27 PM
#61

#59 Ja, recessiva gener följer ju med generation efter generation. Ensamma syns de inte och man vet inte att de finns där… Ibland tappar man dem… ibland hittarar på en likadan kompis för att kunna POPPA UPP och visa sig!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
1/15/19, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Girlsen

Annons:
Alwyn
1/15/19, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Agoutitjejen och argentekillen

Alwyn
1/15/19, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Fuzzyboy 😁

Grodan
1/15/19, 4:33 PM
#65

#62 Aw, vad fint med VITA möss!!! ❤️

#64 Bedårande och jättefin Fuzzy! Grattis igen. Fasiken vad kul! Nu vill jag nästan göra lite Fuzzy också igen… lol


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
1/15/19, 4:54 PM
#66

#65 ja jag får nog regga de där två som PEW 😁 Tack. Visst är han fin! Jag är helt förälskad! 💗💗

Grodan
1/15/19, 4:56 PM
#67

Kände i hjärtat hur mkt jag saknar riktiga PEW (albino)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
1/15/19, 5:16 PM
#68

Jaså vad roligt. Men äkta albino är de troligtvis inte. Jag tror mer på blandade c gener här. Och min albinolinje går troligtvis inte vidare i avel. De är alldeles för verbala 😂

Grodan
1/15/19, 5:20 PM
#69

hm… de snackar? om vad? lol


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
1/15/19, 5:35 PM
#70

#69 ja de gör ju det haha. Men det hör ju inte hit så vi kan ta det någon annan stans 😊

Grodan
1/15/19, 5:39 PM
#71

okidoki


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1/17/19, 7:35 AM
#72

❤️

Alwyn
1/23/19, 7:56 PM
#73

Jag är så glad i den här kullen! Två agouti långhår Kip och Sway, och fuzzyboy Sfinx här 💗

Grodan
1/24/19, 12:07 AM
#74

Aw. Longhair. Vad mys ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
1/24/19, 8:12 AM
#75

#74 ja jättemysigt 💗 det blev en longhair bland de blekta också! Love it.

Upp till toppen
Annons: