Annons:
Etikettfotografier
Läst 1078 ggr
ariama
1/1/19, 5:58 PM

Mina sällskapsmöss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte starta en tråd som jag kan fylla med bilder, på Björndalens Sällskapsmöss.
De är så härliga nästan allihopa. Tama, snälla, sällskapliga. Och så vill jag ha dem trygga, inte nerviga. De ska "tåla lite". Men det är ju också huvudfokus i min avel, så då är det inte så konstigt om de blir som de är!

Det är bara när mina möss gillar mig, och gillar att umgås med mig, som jag tycker det är roligt att ha möss. Och varför skulle jag ha möss om jag inte tyckte det var roligt? 🙂
Härom dagen släppte jag ut ett gäng på golvet, då såg det ut såhär.

Annons:
ariama
1/1/19, 6:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Som sällskapsdjur har de en stor nackdel - de är så små. Det gäller att inte trampa på dem i misstag.
Visserligen är de vaksamma och mycket snabba om jag "kommer dundrandes" utan att se dem. Men om jag inte ser att de är på väg att klättra upp på min fot är det värre. Så jag måste vara mycket vaksam när jag gör såhär.

ariama
1/1/19, 6:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.

ariama
1/1/19, 6:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

.

ariama
1/1/19, 6:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

.

ariama
1/1/19, 6:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag la koftan på golvet, och den gillade de.

ariama
1/1/19, 6:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Och så gällde det att klänga sig upp i fåtöljen för att se om jag satt där?
De är rara, men nackdelen med just den här (Elynn) är att hon är lite för livlig för min smak. Hon vill ha full fart, och jag vill visserligen att de ska komma till mig (gärna i full fart)  men sedan trivas med att sitta stilla i handen och "bara umgås".
Jag har flera sådana också.

Annons:
Grodan
1/2/19, 1:13 PM
#7

Amairas "mini-råttor"… 😃❤️😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
1/5/19, 11:56 AM
#8

😁💗 mysigt med såna möss. Jag älskar när de är så här!

ariama
1/5/19, 7:12 PM
#9

#7. De ska vara som små hundar, enligt mig. Råttor vet jag så lite om.
Som hundar, men klara av att vara utan sällskap någon dag emellanåt då jag har annat för mig, och bara hinner/orkar kasta åt dem mat och kolla vattnet.

#8. Ja, det gör jag med! Men gränsen är hårfin mellan att de springer frimodigt på golvet, och att de springer frimodigt … överallt. Ja, helt enkelt är för springiga för mig.
Tycker inte om när de inte vill stanna i handen utan måste vidare hela tiden.
Jag är väldigt petig med musbeteenden! ❤️

ariama
1/7/19, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Läste igår på något utrikesforum en fråga om man kunde avla möss till sällskapsdjur.
Svaret var nåt i stil med att de är så små och har så små hjärnor, att det knappast är något för människor att ha som husdjur.
Tror till och med det var en uppfödare som svarade så. Stackars den personens möss!! 😮 Så nedvärderade!

Hur kan man svara så? Hur kan man missa dessa små djurs enorma potential!
Jag blev riktigt upprörd faktiskt! 😢

Möss kan vara de allra mest förtjusande, näpna, älskansvärda, förtroendefulla,  tillitsfulla, glada, roliga, busiga, mjuka, lena, varma, keliga, pussvänliga, klappvänliga, - nu slutar jag för att det inte finns något naturligt stopp - små varelser som tänkas kan!!! De är perfekta! 😘

När jag kommer in i rummet där mössen finns, dröjer det inte länge  förrän det sitter ivriga och glada möss på burkanterna, och hälsar mig välkommen, och inte vill något hellre än att få hälsa, och gärna komma upp i handen och "hänga med mig" ett tag. De tar gärna emot en puss eller två, och gillar om jag passar på att blåsa lite varmluft i pälsen på dem, även om jag inte tar upp dem.
Jag har ju öppna burar till alla mina möss, och därmed också en öppen kontakt med dem.

Musrummet är inte bara musrum, utan ett rum jag har även annat för mig i, så jag är inte där enbart när jag sköter om mössen.

Det är en sådan oerhört stor glädje, och ett sådant sällskap, att ha mössen i mitt liv! ❤️

ariama
1/7/19, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Flertalet av mina möss har lite för små ögon i min smak, något som ska åtgärdas (långsiktig avel). Men Sabine Svartöras ögon är härligt svarta och stora. Jippi, en storögd mus!
Men så tittar jag närmare på henne. Hon är bara sminkad! Hon har svarta eyeliner runt ögonen! 😃

ariama
1/7/19, 11:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här syns det bättre.

ariama
1/7/19, 11:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Sabine Svartöra är en vacker mus. Och go. Och charmig. Och tänka sig: En sällskapsmus! (se inlägg 10) Liksom hennes syskon.

Annons:
ariama
1/7/19, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Bly kan också få vara med.

ariama
1/7/19, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Även om det viktigaste för mig är att ha just underbara och goa sällskapsmöss, bryr jag mig även om typ, och färgavel tycker jag är kul. Har ju lite blandat-allt-möjligt just nu, men mitt största intresse ligger på rödtonade färger, främst Recessive Yellow, Chocolate, och tan.
En tanfärgad mus ska, enligt standarden, se ut som en helt svart mus ovanifrån, dvs inga tanfärgade tassar annat än på insidan av dem. Det är svårt att få fram eftersom tanfärgen brukar bre ut sig över tassarna också när färgen fördjupas.

Elynn har en bra tanfärg (fast för brandgul, ska har mer rött i sig) och hon har även svarta fötter, och det kräver verkligen rätt vinkel för att se att hon är tan.
Elynn och Yelynn på bilden.

ariama
1/7/19, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Haha!
Yelynn visar magen.

Littlem
1/7/19, 2:15 PM
#17

# Men oj så korkat uttalande! Då har de verkligen inte lagt tid på att studera mössen. Tur att vi vet bättre ♡

Alwyn
1/8/19, 10:01 AM
#18

#10 helt galet ju! Vissa människor är så trångsynta och jag avskyr när man sprider felaktig info som sänker djurens värde i folks ögon. Tur vi finns som vet bättre 💗

Grodan
9/24/20, 7:20 PM
#19

#10 Vad konstigt. Hur kan man skriva så?

Din text om hur underbara möss är som sällskapsdjur är i a f ljuvlig att läsa. Det är skönt när någon kan tala om VARFÖR möss är sådana härliga djur, på ett bra och medtagande sätt.

#11 haha, amairas möss sminkar sig


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

  • Redigerat 9/24/20, 7:22 PM av Grodan
Upp till toppen
Annons: