Möss med djur och människor

Massa nybörjarfrågor och sånt

2019-01-05 13:37 #0 av: [Ssoklubb]

Har länge velat ha möss, typ i två år. Men det har inte funnits möjlighet förens nu Skrattar

Så jag är nybörjare och har läst nästan alla artiklar men har ju fortfarande frågor kvar.

Så denna tråden ska jag använda till frågorna och bli inte arga ifall jag verkar trög ibland.

Frågorna:

Vilket bottenmaterial använder ni och hur många cm med strö har ni i buren?

Kan man ha en 130 l samla låda till två möss om man fixa ett lock? Jag har ett gammalt lock som har rustas nät. Fungerar det eller är nätmaskorna för stora? 

Anmäl
2019-01-05 13:50 #1 av: Grodan

Svarar på den ena frågan. Jag kör just nu med träpellets och lättströ (hampaströ). Träpellets är högabsorberande träpellets som är hårda för mustassarna så lättströet gör att det blir mjukare. Det behövs inte så mkt träpellets då det ökar i volym när det suger upp urin, så jag startar med ganska tunnt lager typ en cm. Sen har jag massa papper av olika slag, äggkartonger, toarullar osv. Flera av mössen finfördelar detta och bygger bo av och det ökar också på bottenströvolymen...

Redan dag 2 har bottenströvolymen ökat till det dubbla. 

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2019-01-05 13:54 #2 av: [Ssoklubb]

Tack grodan. Jag har funderat att ha Carefresh men det kanske inte är så smart? Glad

Anmäl
2019-01-05 13:55 #3 av: ivanhoe81

Om du har en tunn lödpenna så kan du bränna upp en massa lufthål i samlans lock det brukade jag göra när jag behövde lock till mina samlor

Vet inte hur stora maskorna är i rustas nät men du bör ha väldigt finmaskigt

Anmäl
2019-01-05 13:57 #4 av: [Ssoklubb]

Hade hamstrar förut, därav locket. Maskstorleken är 13x13 mm

Anmäl
2019-01-05 14:04 #5 av: ivanhoe81

Det är för grovt har för mig att man rekommenderar max 7mm

Anmäl
2019-01-05 14:10 #6 av: [Ssoklubb]

Är du säker? (ska söka lite med hjälp av sökfunktionen)

Anmäl