Möss med djur och människor

Massa nybörjarfrågor och sånt

2019-01-05 13:37 #0 av: [Ssoklubb]

Har länge velat ha möss, typ i två år. Men det har inte funnits möjlighet förens nu Skrattar

Så jag är nybörjare och har läst nästan alla artiklar men har ju fortfarande frågor kvar.

Så denna tråden ska jag använda till frågorna och bli inte arga ifall jag verkar trög ibland.

Frågorna:

Vilket bottenmaterial använder ni och hur många cm med strö har ni i buren?

Kan man ha en 130 l samla låda till två möss om man fixa ett lock? Jag har ett gammalt lock som har rustas nät. Fungerar det eller är nätmaskorna för stora? 

Anmäl
2019-01-05 13:50 #1 av: Grodan

Svarar på den ena frågan. Jag kör just nu med träpellets och lättströ (hampaströ). Träpellets är högabsorberande träpellets som är hårda för mustassarna så lättströet gör att det blir mjukare. Det behövs inte så mkt träpellets då det ökar i volym när det suger upp urin, så jag startar med ganska tunnt lager typ en cm. Sen har jag massa papper av olika slag, äggkartonger, toarullar osv. Flera av mössen finfördelar detta och bygger bo av och det ökar också på bottenströvolymen...

Redan dag 2 har bottenströvolymen ökat till det dubbla. 

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2019-01-05 13:54 #2 av: [Ssoklubb]

Tack grodan. Jag har funderat att ha Carefresh men det kanske inte är så smart? Glad

Anmäl
2019-01-05 13:55 #3 av: ivanhoe81

Om du har en tunn lödpenna så kan du bränna upp en massa lufthål i samlans lock det brukade jag göra när jag behövde lock till mina samlor

Vet inte hur stora maskorna är i rustas nät men du bör ha väldigt finmaskigt

Anmäl
2019-01-05 13:57 #4 av: [Ssoklubb]

Hade hamstrar förut, därav locket. Maskstorleken är 13x13 mm

Anmäl
2019-01-05 14:04 #5 av: ivanhoe81

Det är för grovt har för mig att man rekommenderar max 7mm

Anmäl
2019-01-05 14:10 #6 av: [Ssoklubb]

Är du säker? (ska söka lite med hjälp av sökfunktionen)

Anmäl
2019-01-05 14:16 #7 av: Chinesecrestedlover

Hej!

Maskstorlek för möss bör ligga på ca 5-7 mm... så 13 mm fungerar nog inte så bra. 

Jag har lättströ som jag ibland (för att det är fint och mjukt...men mest för att det är fint, haha) blandar i lite CareFresh i. Lättströ (Granngården) är billigt och bra för man kan köpa balar på 20 kg för 169 kr. CareFresh är väldigt dyrt...men fint (som sagt).  

Jag har ganska mycket strö till mina möss så att de kan gräva ordentligt...vet inte exakt på cm...men öser i ett rejält lager så gissningsvis 5 cm+. Får jag klart min drömbur (kämpat med den länge nu och det händer hela tiden massa saker som gör att jag inte kan prioritera byggetArg) så kommer jag ha betydligt mer strö...men det fungerar inte i de burar jag har i nuläget (mössen måste ju få plats också, haha). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Anmäl
2019-01-05 14:24 #8 av: [Ssoklubb]

Tack för informationen :) Vart kan jag köpa såpass finmaskigt nät?

Anmäl
2019-01-05 14:46 #9 av: Chinesecrestedlover

Jag har köpt nät här: https://www.skapamer.se/staltradsnat-6x6-mm-100x40-cm-0-63-mm-silvergra-forzinkat

Anmäl
2019-01-05 15:26 #10 av: Novachan

13x13 mm fungerar för vuxna möss (har iaf fungerat hos mig, även för små vuxna) men osäker på om det fungerar för ungar. Det du kan göra är att lägga två lager av 13x13 mm nätet och se till att de täcker varandra så att de tillsamman bildar ett tätare mönster.

Anmäl
2019-01-05 15:33 #11 av: [Ssoklubb]

Tack för tipset Glad

Anmäl
2019-01-05 21:29 #12 av: [Ssoklubb]

Nya frågor!

Vilken art bör man ha som förstamus? ( har förstått att det finns tre olika arter? ) Eller spelar det ingen roll?

Finns det någon seriös uppfödare i uppsala?

Anmäl
2019-01-05 21:35 #13 av: Novachan

Det finns flera musarter men den vanligaste folk har hemma som husdjur är tammöss.

Anmäl
2019-01-06 09:46 #14 av: ariama

Det finns i alla fall uppfödare i Stockholm, där du nog kan få tag i trevliga möss! Skrattar
När du köper sällskapsmöss så var noga med att tala om att det är vad du önskar, så du inte får rädda hoppiga möss som du inte kan hantera, eller som bara gömmer sig och inte vill vara med människor. Får man såna möss är det inget roligt. Risken finns.

Möss avlade till sällskap är de allra mysigaste och näpnaste små husdjur man kan ha, och hjärtat sväller på nytt varje dag när de möter en med glädje och iver när man kommer.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.