Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 834 ggr
[Ssoklubb]
2019-01-05 13:37

Massa nybörjarfrågor och sånt

Har länge velat ha möss, typ i två år. Men det har inte funnits möjlighet förens nu 😃

Så jag är nybörjare och har läst nästan alla Artiklar men har ju fortfarande frågor kvar.

Så denna tråden ska jag använda till frågorna och bli inte arga ifall jag verkar trög ibland.

Frågorna:

Vilket bottenmaterial använder ni och hur många cm med strö har ni i buren?

Kan man ha en 130 l samla låda till två möss om man fixa ett lock? Jag har ett gammalt lock som har rustas nät. Fungerar det eller är nätmaskorna för stora?

Annons:
Grodan
2019-01-05 13:50
#1

Svarar på den ena frågan. Jag kör just nu med träpellets och lättströ (hampaströ). Träpellets är högabsorberande träpellets som är hårda för mustassarna så lättströet gör att det blir mjukare. Det behövs inte så mkt träpellets då det ökar i volym när det suger upp urin, så jag startar med ganska tunnt lager typ en cm. Sen har jag massa papper av olika slag, äggkartonger, toarullar osv. Flera av mössen finfördelar detta och bygger bo av och det ökar också på bottenströvolymen…

Redan dag 2 har bottenströvolymen ökat till det dubbla.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Ssoklubb]
2019-01-05 13:54
#2

Tack grodan. Jag har funderat att ha Carefresh men det kanske inte är så smart? 🙂

ivanhoe81
2019-01-05 13:55
#3

Om du har en tunn lödpenna så kan du bränna upp en massa lufthål i samlans lock det brukade jag göra när jag behövde lock till mina samlor Vet inte hur stora maskorna är i rustas nät men du bör ha väldigt finmaskigt

[Ssoklubb]
2019-01-05 13:57
#4

Hade hamstrar förut, därav locket. Maskstorleken är 13x13 mm

ivanhoe81
2019-01-05 14:04
#5

Det är för grovt har för mig att man rekommenderar max 7mm

[Ssoklubb]
2019-01-05 14:10
#6

Är du säker? (ska söka lite med hjälp av sökfunktionen)

Annons:
Chinesecrestedlover
2019-01-05 14:16
#7

Hej!