Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 834 ggr
[Ssoklubb]
2019-01-05 13:37

Massa nybörjarfrågor och sånt

Har länge velat ha möss, typ i två år. Men det har inte funnits möjlighet förens nu 😃

Så jag är nybörjare och har läst nästan alla Artiklar men har ju fortfarande frågor kvar.

Så denna tråden ska jag använda till frågorna och bli inte arga ifall jag verkar trög ibland.

Frågorna:

Vilket bottenmaterial använder ni och hur många cm med strö har ni i buren?

Kan man ha en 130 l samla låda till två möss om man fixa ett lock? Jag har ett gammalt lock som har rustas nät. Fungerar det eller är nätmaskorna för stora?

Annons:
Grodan
2019-01-05 13:50
#1

Svarar på den ena frågan. Jag kör just nu med träpellets och lättströ (hampaströ). Träpellets är högabsorberande träpellets som är hårda för mustassarna så lättströet gör att det blir mjukare. Det behövs inte så mkt träpellets då det ökar i volym när det suger upp urin, så jag startar med ganska tunnt lager typ en cm. Sen har jag massa papper av olika slag, äggkartonger, toarullar osv. Flera av mössen finfördelar detta och bygger bo av och det ökar också på bottenströvolymen…

Redan dag 2 har bottenströvolymen ökat till det dubbla.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Ssoklubb]
2019-01-05 13:54
#2

Tack grodan. Jag har funderat att ha Carefresh men det kanske inte är så smart? 🙂

ivanhoe81
2019-01-05 13:55
#3

Om du har en tunn lödpenna så kan du bränna upp en massa lufthål i samlans lock det brukade jag göra när jag behövde lock till mina samlor Vet inte hur stora maskorna är i rustas nät men du bör ha väldigt finmaskigt

[Ssoklubb]
2019-01-05 13:57
#4

Hade hamstrar förut, därav locket. Maskstorleken är 13x13 mm

ivanhoe81
2019-01-05 14:04
#5

Det är för grovt har för mig att man rekommenderar max 7mm

[Ssoklubb]
2019-01-05 14:10
#6

Är du säker? (ska söka lite med hjälp av sökfunktionen)

Annons:
Chinesecrestedlover
2019-01-05 14:16
#7

Hej!

Maskstorlek för möss bör ligga på ca 5-7 mm… så 13 mm fungerar nog inte så bra. 

Jag har lättströ som jag ibland (för att det är fint och mjukt…men mest för att det är fint, haha) blandar i lite CareFresh i. Lättströ (Granngården) är billigt och bra för man kan köpa balar på 20 kg för 169 kr. CareFresh är väldigt dyrt…men fint (som sagt).  

Jag har ganska mycket strö till mina möss så att de kan gräva ordentligt…vet inte exakt på cm…men öser i ett rejält lager så gissningsvis 5 cm+. Får jag klart min drömbur (kämpat med den länge nu och det händer hela tiden massa saker som gör att jag inte kan prioritera bygget😡) så kommer jag ha betydligt mer strö…men det fungerar inte i de burar jag har i nuläget (mössen måste ju få plats också, haha). 

Mvh/Chinesecrestedlover

[Ssoklubb]
2019-01-05 14:24
#8

Tack för informationen :) Vart kan jag köpa såpass finmaskigt nät?

Novachan
2019-01-05 15:26
#10

13x13 mm fungerar för vuxna möss (har iaf fungerat hos mig, även för små vuxna) men osäker på om det fungerar för ungar. Det du kan göra är att lägga två lager av 13x13 mm nätet och se till att de täcker varandra så att de tillsamman bildar ett tätare mönster.

[Ssoklubb]
2019-01-05 15:33
#11

Tack för tipset 🙂

[Ssoklubb]
2019-01-05 21:29
#12

Nya frågor!

Vilken art bör man ha som förstamus? ( har förstått att det finns tre olika arter? ) Eller spelar det ingen roll?

Finns det någon seriös uppfödare i uppsala?

Novachan
2019-01-05 21:35
#13

Det finns flera musarter men den vanligaste folk har hemma som husdjur är tammöss.

Annons:
ariama
2019-01-06 09:46
#14

Det finns i alla fall uppfödare i Stockholm, där du nog kan få tag i trevliga möss! 😃
När du köper sällskapsmöss så var noga med att tala om att det är vad du önskar, så du inte får rädda hoppiga möss som du inte kan hantera, eller som bara gömmer sig och inte vill vara med människor. Får man såna möss är det inget roligt. Risken finns.

Möss avlade till sällskap är de allra mysigaste och näpnaste små husdjur man kan ha, och hjärtat sväller på nytt varje dag när de möter en med glädje och iver när man kommer.

[Ssoklubb]
2019-01-06 11:29
#15

#14 Jag fick ett par hoppiga gerbiler en gång. 

Det var väldigt jobbigt.

Men jag hittade tre st uppfödare som jag kan köpa ifrån. Den fjärde var Saltgurkans men Sannas hemsida fungerar inte.

Färg spelar ingen roll 🙂

Upp till toppen
Annons: